Har brug for lidt råd omkring dimensionering af et indgangstag med to søjler.
Tanken er, at det skal være cirka 4,40 m bredt tag (beklædt med råspont og plade) og dybden på verandaen er ca. 1,65, så jeg antager, at tagbjælkerne bliver noget længere.
Taghældningen er 18 grader, snezone 2.5. Mit spørgsmål er, hvilken dimension jeg har brug for på frontbjælken mellem de to forreste stolper, samt på tagbjælkerne? Jeg har en tegning fra husproducenten, men den angiver tre stolper (og så 90x225 ovenpå), men min partner vil have to...
Du bør nok præcisere, hvordan du forestiller dig konstruktionen. Som jeg forstår din beskrivelse, har frontbjælken ingen bærende funktion. Den opgave falder på sidebjælkerne og tagspærene. Læg din tegning ud, så bliver det nemmere.
På søjlerne ligger frontbjælken, som igen bærer spærhovederne. Et skurtag med to søjler, principielt som dette tag:
Men uden midtersøjlen da. Så, med to søjler og en spændvidde på 4,40... hvad kræves der for dimension på limtræet mon?
Det er tilstrækkeligt med 90x270, men det er ikke forkert at overdimensionere. Snelasten på et sådant tag kan være svær at beregne, da der er et tag ovenover.
Tak for din beregning! Det var jo rart at høre. Min tegning angiver desværre ikke dimension på spær, men jeg gætter på 45x170. Lyder det rimeligt? Længde bør vel være omkring 1,8 ca.