15,301 læst ·
16 svar
15k læst
16 svar
Spartle kældervæg med gips ?
Hejsa,
Jeg har revet en gammel kældervæg ned, hvor der blev brugt træregler, spånplade og glasfiberbeklædning. Beklædningen var begyndt at slippe, så jeg vurderede, at det var nemmest at rive det hele ned og gøre det ordentligt. Desuden er det umuligt at få fjernet beklædningen på de steder, hvor den ikke havde sluppet.
Så jeg planlægger at bruge stålregler og gipsplade med sprække for ventilation foroven og forneden.
Nu til mit problem. Væggen bagved var meget grim. Meget af pudset er begyndt at slippe fra letbetonen, fordi væggen bugter en smule ind, sandsynligvis efter en hårdhændet opfyldning efter dræning.
Der er ret store sprækker mellem letbetonblokkene, så jeg ville helst pudse den op igen. Men da det er ret besværligt og svært at pudse væggen, var der nogen, der foreslog at bruge gips i stedet, da det hæfter meget bedre. Det behøver ikke at se pænt ud, da jeg under alle omstændigheder agter at skjule væggen med gipsplader. Men kan pudsning med gips skabe problemer på nogen måde? At væggen bliver tættere, end hvis man bruger almindeligt puds.
Jeg har revet en gammel kældervæg ned, hvor der blev brugt træregler, spånplade og glasfiberbeklædning. Beklædningen var begyndt at slippe, så jeg vurderede, at det var nemmest at rive det hele ned og gøre det ordentligt. Desuden er det umuligt at få fjernet beklædningen på de steder, hvor den ikke havde sluppet.
Så jeg planlægger at bruge stålregler og gipsplade med sprække for ventilation foroven og forneden.
Nu til mit problem. Væggen bagved var meget grim. Meget af pudset er begyndt at slippe fra letbetonen, fordi væggen bugter en smule ind, sandsynligvis efter en hårdhændet opfyldning efter dræning.
Der er ret store sprækker mellem letbetonblokkene, så jeg ville helst pudse den op igen. Men da det er ret besværligt og svært at pudse væggen, var der nogen, der foreslog at bruge gips i stedet, da det hæfter meget bedre. Det behøver ikke at se pænt ud, da jeg under alle omstændigheder agter at skjule væggen med gipsplader. Men kan pudsning med gips skabe problemer på nogen måde? At væggen bliver tættere, end hvis man bruger almindeligt puds.
Hej!
Velkommen til forummet!
Mit råd er at finde ud af, hvorfor pudset er slået fra. Skyldes det fugt? Dårlig dræning osv.?
Først fjern træreglarne pronto! ! !
Enten pudser du væggen på sædvanlig vis...
Eller også spartler du med Finja's vægspartel "360 væg rot".
Jeg har selv gjort dette med meget gode resultater. Finja's spartel er en diffusionsåben produkt, så den lader din kældervæg ånde fint. Jeg har ikke set nogen problemer endnu med den væg, jeg har spartlet. Og det er ca. 1 år & 4 måneder siden, jeg spartlede.
Held og lykke!
Velkommen til forummet!
Mit råd er at finde ud af, hvorfor pudset er slået fra. Skyldes det fugt? Dårlig dræning osv.?
Først fjern træreglarne pronto! ! !
Enten pudser du væggen på sædvanlig vis...
Eller også spartler du med Finja's vægspartel "360 væg rot".
Jeg har selv gjort dette med meget gode resultater. Finja's spartel er en diffusionsåben produkt, så den lader din kældervæg ånde fint. Jeg har ikke set nogen problemer endnu med den væg, jeg har spartlet. Og det er ca. 1 år & 4 måneder siden, jeg spartlede.
Held og lykke!
Jo, jeg har allerede fjernet alle træregler. Jeg skal erstatte med 70mm pladeregler. Og årsagen til at pudset er faldet af, er nok fordi man har pakket genfyldningen for hårdt, da man drænerede huset i 1990, så væggen buer svagt indad. Kan også have været lidt mere fugtig væg før omdreneringen. Desuden har der siddet en eller anden form for tæppe på væggen. Det eneste der var tilbage nu var fnug og lim.
Men nu er væggen tør. Ingen af træreglerne der sad der, var misfarvet, og kun en eller to skruer var rustne. Der var et skybrud her sidste uge, der kom så meget, at der var vandpytter på græsplænen. Da fugtede letbetonen i hjørnet lidt. Men jeg tror dreneringen fungerer godt.
Det føles ret unødvendigt at pudse væggen om, når den alligevel ikke kommer til at kunne ses. Hvad jeg har forstået, så er pudset kun kosmetisk.
Men nu er væggen tør. Ingen af træreglerne der sad der, var misfarvet, og kun en eller to skruer var rustne. Der var et skybrud her sidste uge, der kom så meget, at der var vandpytter på græsplænen. Da fugtede letbetonen i hjørnet lidt. Men jeg tror dreneringen fungerer godt.
Det føles ret unødvendigt at pudse væggen om, når den alligevel ikke kommer til at kunne ses. Hvad jeg har forstået, så er pudset kun kosmetisk.
Det er ingen trylletrick at pudse!
Brug helt almindelig pudsmørtel C eller gipspuds. Det sidste er klart dyrere men lidt lettere at håndtere. Jeg tror, man har masser af penge at spare ved at LÆRE sig at pudse! Desuden får man jo mere at være tilfreds med, når det er færdigt... Mit råd er: Tør gøre lidt forkert! Kig på nettet og i bøger om, hvordan man går til værks! Puds styrker desuden væggen lidt. Har du pudsede vægge, vil ingen regler rådne.
jeg gjorde som så i vores kælder, at jeg fjernede det organiske, træreglar og gipsplader, plus isoleringen...
Bagved var der blot en grim pudset og malet betonvæg.
Jeg tog gipspuds, skurede ud ca. 0,5-10 mm, og derefter kostede jeg overfladen, så jeg fik lidt struktur. Efter det malede jeg med maling, som man bruger til grunder udendørs... Blev vildt flot, og der er ikke noget at se endnu efter evt. fugtgennemtrængning. Kælderen ligger ca. 170 cm under jord, resten 35 over jord.
Bagved var der blot en grim pudset og malet betonvæg.
Jeg tog gipspuds, skurede ud ca. 0,5-10 mm, og derefter kostede jeg overfladen, så jeg fik lidt struktur. Efter det malede jeg med maling, som man bruger til grunder udendørs... Blev vildt flot, og der er ikke noget at se endnu efter evt. fugtgennemtrængning. Kælderen ligger ca. 170 cm under jord, resten 35 over jord.
Men hvorfor, smuldrer gipsen eller er den for tæt? At pudse væggen i stedet for at beklæde den er ikke et alternativ, fordi den gamle væg blev lavet før gulvet. Det betyder, at med kun puds ville gulvet ende en decimeter før væggen.jon_h sagde:
Så det er kun af funktionelle årsager, jeg overvejer at gøre noget ved pudset.
Og af hvad jeg har hørt, er det ret besværligt at pudse vægge, da halvdelen plejer at ende på gulvet.
Men jeg har en sæk puds C. Så jeg overvejer måske at teste på et område for at se, om det fungerer.
Kan man lade det gamle puds med farverester sidde tilbage, eller skal jeg rense hele væggen?
Gipen har ikke en strålende fugtmodstand. Ved ikke så meget mere end det egentlig.
Jeg ville have kørt på cementbaseret puds eller Finjas vægrots, som nogen anden anbefaler. Sidstnævnte er meget nem at arbejde med.
Jeg ville have kørt på cementbaseret puds eller Finjas vægrots, som nogen anden anbefaler. Sidstnævnte er meget nem at arbejde med.
Jeg kunne have nøjedes med at have malede pudsede vægge. Men så skal jeg tømme varmesystemet og bygge radiatorerne om. Desuden buer væggen ind ret meget, så det ville blive 4 cm tykkere puds oppe og nede på væggen.
Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Er det nødvendigt at have puds? Kan jeg lade væggen være som den ser ud og bygge den ind med gips? Eller har pudsen en anden funktion udover at det er pænere end letbetonblokke?
Hvad ville en murer tage i betaling for at pudse 30 m²? Det plejer at sige en del om, hvor meget arbejde det er.
Men tilbage til mit oprindelige spørgsmål. Er det nødvendigt at have puds? Kan jeg lade væggen være som den ser ud og bygge den ind med gips? Eller har pudsen en anden funktion udover at det er pænere end letbetonblokke?
Hvad ville en murer tage i betaling for at pudse 30 m²? Det plejer at sige en del om, hvor meget arbejde det er.
Medlem
· nästan mitt i sverige
· 89 indlæg
Nu blev jeg meget eftertænksom. Vi har lige færdiggjort en flisebelagt vaskerum i kælderen. Væggen var pudset før, men det var begyndt at løsne sig her og der, og så var den skæv og bulede lidt her og der. "vores" flisemurer spartlede væggene med gips for at få dem lige. Også ydervæggen. Skulle han ikke have gjort det??