Jeg har en del af huset, der er fra tidligt 50-tal. På førstesalen vil vi gerne fjerne svaj i gulvet (4m spænd), og derfor har jeg tænkt mig at sætte en "væg" op i kælderen. Jeg har tænkt mig en limtræsbjælke (290 cm lang) på to søjler direkte på gulvet i kælderen. Gulvet består af betonplade fra 50-tal med klinker fra 90-tal. Kan jeg sætte søjlerne direkte på dette, eller skal jeg fordele lasten?
Jeg har en del af huset, der er fra tidligt 50-tal.
På overetagen vil vi gerne af med svaj i gulvet (4m spænd) og derfor har jeg tænkt mig at sætte en "væg" op i kælderen.
Jeg har tænkt mig en limtræsbjælke (290cm lang) på to søjler direkte på gulvet i kælderen.
Gulvet består af plade fra 50-tallet med klinker fra 90-tallet.
Kan jeg sætte søjlerne direkte på dette, eller skal jeg dele lasten?
Tager for givet at du har tænkt dig at fjerne klinkerne, hvor søjlerne skal stå, ellers er min opfattelse at tingene blev gjort forbandet godt i fortiden. Pladen til min altan fra 69 var støbt med over 2 DM beton og en masse armering.
Jeg havde tænkt mig at stille søjlerne direkte på klinker.
Jeg gætter på, at flisen er tynd, men havde håbet, at klinkeren forstærker noget.
Hvor tyk behøver en flise uden armering være for at kunne optage punktlasten fra 90x90 søjler?
Kan nogen komme med et kvalificeret gæt?
Jeg vil gerne undgå en regel i bunden og flere stolper, hvis det er muligt.
Om det bara er for at tage op svigten i gulvet ovenfor, måske ikke punktlasten bliver så stor?!?
Præcis det spørgsmål stiller jeg mig også.
Jeg har tænkt mig at presse loftet i kælderen op 0,5-1cm og sætte bjælken der.
Jeg gætter på, at belastningen bliver under 3 ton, men det bliver stadig lidt træls, hvis gulvet giver efter, og jeg har ingen idé om, hvor meget det kan tåle.
Hvis belastningen bliver 3 ton og dette fordeles på 2 søjler, bliver det ca. 18,5Kg/cm2, hvis det er til nogen hjælp.
Jeg gætter på, at pladen kun er et par cm, og så er der klinker.
Ovenpå bærers jo allerede op af eksisterende vægge, så søjlerne skal kun tage op lasten fra det "svigtende". Det burde ikke handle om nogen større belastning. Klinkerne forstærker nok ikke, men risikerer snarere at sprække, hvis fliserne er mindre end søjlerne. Jeg ville forsøge at rette søjlerne ind, så de havner i midten af hver sin flise og lægge noget under, som kan tage op lasten og fordele den over en hel klinkerflise.
Du skriver, at du skal sætte en væg op inden for citationstegn. Hvis du mener, at du faktisk skal sætte en væg op og ikke blot skabe den stabiliserende funktion af en væg, så er det selvfølgelig endnu enklere. Læg en syld på gulvet og sæt et hammerbånd mod loftet og regle mellem disse, f.eks. med 45x95. Så kan du slippe for både limtræsbjælke og søjler.
Jeg mente selvfølgelig, at klinkerne risikerer at sprække, hvis pælens base er mindre end en klinkeplade, ikke omvendt. Hvad baserer du gætningen om en belastning på op mod 3 ton på? Hvis du presser gulvet op, vil du selvfølgelig få en vis øget belastning på pælene, men ellers bør belastningen på pælene ikke blive højere end vægten af den person i rummet ovenover, der forårsager svigten. Hvis den person ikke lykkes med at træde igennem kældergulvet, vil pælene heller ikke gøre det.
Hvad jeg baserer 3ton på var at jeg kommer til at bruge en donkraft på 3 ton, og hvis den klarer at løfte taget, så er det i hvert fald ikke mere. Så jeg tænkte, at hvis det holder til tre ton, så er det fint, og derfor skrev jeg det.
Jeg kan leve med en sprækket klinker. Hvis det er den eneste risiko, er det værd at tage chancen.
Jeg havde tænkt mig at bore huller og sætte en expander, hvor hver pæl skal være.
Så borer jeg et hul nedefra i pælen og trækker den op på expanderen.
Er der nogen, der ved, om dette er en ok løsning?
Er det nok at lime pælene mod bjælken og bjælken mod loftet?
Nu blev fremgangsmåden ikke som jeg havde tænkt mig fra starten.
Derfor står pillerne direkte på klinker uden nogen fastgørelse.
Kan man sætte superfix eller noget andet rundt om dem for at fastgøre dem, eller hvad gør jeg nu?
For fanden at det går at hænge tøj til tørre der nu!!!
Spøg til side, lad det være som det er et stykke tid nu. Søjlen bevæger sig ikke foreløbigt, hvis den nu er i spænd. Skulle der alligevel opstå kræfter, der flytter søjlen i bunden, hjælper lim rundt omkring ikke, så må du fastgøre ved foden eller lignende.
Spøg til side, lad det være som det er et stykke tid nu. Søjlen bevæger sig ikke med det første, hvis den nu er under spænding. Hvis der alligevel opstår kræfter, der flytter søjlen i bunden, hjælper lim rundt om ikke, så må du forstærke ved foden eller lignende.
Jovist er de under spænding. Gulvet på etagen over var tidligere 2 cm lavere i midten, men nu er det lige.
En uventet bivirkning blev, at det er ned ad bakke til spisebordet nu om dage (hvor bjælken slutter)
Jeg lader det være indtil videre.
Tak for svar!
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.