Jeg er i gang med at bygge nyt vaskerum i kælderen, og har bygget nye smyger til kældervinduet. Smygens vægge og loft er af gips, men pga. pladsmangel valgte jeg kun 10 mm OSB som "bundplade" (OSB holder mere end gips var tanken, da smygen skal kunne bruges som afsætningsområde (aka "hylde")).

Så har jeg lagt et lag spartelmasse på, men kom i samme sekund som jeg gjorde dette i tanke om, at OSB'en nok vil suge væsken i spartelmassen til sig, og det kommer simpelthen aldrig til at blive rigtig godt. Fotoet viser, hvordan det ser ud, når spartelmassen er tørret og nu er klar til næste lag. Det ser jo okay ud og tåler nok nogle flere lag spartelmasse, men så tænkte jeg, at der er mange smarte mennesker på Byggahus, som måske kender en bedre løsning!?

Måske en tynd (højest 3 mm) MDF eller laminatplade eller noget andet kunne måske være en bedre løsning end spartelmasse?

Men jeg vil jo også forstærke hjørnet ud mod rummet, så måske er det lige så godt at spartle hele overfladen?

Alt 1: Spartle indtil det bliver godt.
Alt 2: Læg et laminat ovenpå, skidt med hjørnet.
Alt 3: Læg en plade på + forstærk hjørnet.
Alt 4: Noget andet…

Måske skulle man have lagt en 10 mm færdiglakeret MDF fra begyndelsen, men nu blev det ikke sådan. 😝

• Kældervindue med opsat smyge af gips og 10 mm OSB, delvist spartlet, med ruden dækket af bobleplast som midlertidig løsning.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.