Hej til alle!
Dette er mit debutindlæg i dette forum.
Til professionen er jeg kemiker, og jeg har i en tid studeret et bygge-/isoleringsmateriale kaldet skumbeton, som kunne være et interessant alternativ til letbeton.
Så vidt jeg ved, er der kun et hus bygget i dette materiale (villa Nivelius i Nacka - adresse ukendt).
Kender nogen i dette eminente forum til flere huse bygget med dette materiale (ikke nødvendigvis som bærende konstruktionsmateriale) eller har arbejdet med det ved anlægsarbejde, ville det være sjovt at høre om det - som indlæg eller som privat besked.
Tak for et meget hyggeligt og interessant forum.
Dette er mit debutindlæg i dette forum.
Til professionen er jeg kemiker, og jeg har i en tid studeret et bygge-/isoleringsmateriale kaldet skumbeton, som kunne være et interessant alternativ til letbeton.
Så vidt jeg ved, er der kun et hus bygget i dette materiale (villa Nivelius i Nacka - adresse ukendt).
Kender nogen i dette eminente forum til flere huse bygget med dette materiale (ikke nødvendigvis som bærende konstruktionsmateriale) eller har arbejdet med det ved anlægsarbejde, ville det være sjovt at høre om det - som indlæg eller som privat besked.
Tak for et meget hyggeligt og interessant forum.
I alt sin simpelhed består skumbeton af finkornet beton, hvortil der tilsættes en meget stabil skum (lidt ligesom barberskum). Mængden af skum, der tilsættes, bestemmer, hvilken densitet den færdige skumbeton får. Derefter blandes det i en passende stor mixer, så en homogen masse opnås, hvorefter man pumper/hælder massen der, hvor man ønsker den. Skumbeton flyder let. Tilsættes passende fibre, undgår man desuden overfladerevner. Densiteten på skumbeton kan varieres mellem 400-1800 kg/m3, og isoleringsevnen er sammenlignelig med letbeton af tilsvarende densitet. Skumbeton er også frostsikker. Det er et forholdsvis nyt materiale, i hvert fald den fiberarmerede variant.
De store betonaktører sælger det til brug for at fylde rørgrave osv. Derefter er der nogle få mindre aktører. Søg på Google "skumbeton skumcement porbeton porcement" alternativt " foamed concrete".
Et andet alternativ, som jeg dog personligt mener er ringere, er cellebeton (cellecement) som er beton med XPS tilsat.
Et andet alternativ, som jeg dog personligt mener er ringere, er cellebeton (cellecement) som er beton med XPS tilsat.
At have skumbeton som bjælkelag ved jeg ikke rigtig. Måske kan det bruges, hvis det er fiberarmeret, men jeg er skeptisk. Den største fordel ved skumcement er nok dens isoleringsevne til en lav pris.
Tjek nettet og lad dig forundre.
Jeg vil understrege, at jeg ikke udgiver mig for at vide noget udover det, jeg har læst mig til. Jeg er bare lidt interesseret i det.
Tjek nettet og lad dig forundre.
Jeg vil understrege, at jeg ikke udgiver mig for at vide noget udover det, jeg har læst mig til. Jeg er bare lidt interesseret i det.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 indlæg
Et hus i Ekebyholm (Rimbotrakten) har fået fundament med skumbeton af en eminent norrlänning af ældre årgang. En nær nabo studerer ejendomsforvaltning på højskolen. Han har som opgave skrevet om naboens fundamentering og isolering med skumbeton. Jeg læste denne opgave og præsentation i går, da han overnattede hos os. Han fortalte på en overbevisende måde om fordelene ved at grundlægge sit husbyggeri med et materiale sikrere og isoleringsmæssigt lige så godt som celleplast. Jeg, som afskyr hestemyrer i ejendommen, kan også lide et alternativ til celleplast, som jo hestemyren bygger i. Han fortæller også om forskellige skumblandere, da opskrifterne jo ofte er beskyttet af patent. Så mit forslag bliver som hans, kontakt www.cellexbuildingsystem.com.
Jeg har fået kigge på fremstillingsprocessen af skumbeton og synes, at materialet er rigtig godt.
Men dets isoleringstal er langt under EPS, så der kræves en ydre skal af EPS, hvis det skal være godt isoleret.
Synd at cellexbuildingsystem.com ikke længere er oppe,
det ville have været interessant at læse om andres erfaringer.
Skumbeton findes i Sverige, men det markedsføres ikke til husbyggeri!
Hvorfor?
Det ville blive for billigt!
Tro mig!
Men dets isoleringstal er langt under EPS, så der kræves en ydre skal af EPS, hvis det skal være godt isoleret.
Synd at cellexbuildingsystem.com ikke længere er oppe,
det ville have været interessant at læse om andres erfaringer.
Skumbeton findes i Sverige, men det markedsføres ikke til husbyggeri!
Hvorfor?
Det ville blive for billigt!
Tro mig!
Enig. De tyske byggematerialeproducenter har frie tøjler i Sverige. Der er jo ingen konkurrence.
Den statsejede byggematerialeproducent Durox, som blev oprettet i 50'erne for at bryde daværende oligopol, blev lukket ned efter pres fra det moderate parti. Forskellen nu er, at oligopolet er på udenlandske hænder.
Apropos skumbeton findes der også en metode, hvor man bruger magnesium til at få betonen til at extrudere. Anvendes i udlandet. Anses for at være stærkere og mere vandtæt end skumbeton. Er der nogen, der ved, om der findes noget sådant i Sverige?
Den statsejede byggematerialeproducent Durox, som blev oprettet i 50'erne for at bryde daværende oligopol, blev lukket ned efter pres fra det moderate parti. Forskellen nu er, at oligopolet er på udenlandske hænder.
Apropos skumbeton findes der også en metode, hvor man bruger magnesium til at få betonen til at extrudere. Anvendes i udlandet. Anses for at være stærkere og mere vandtæt end skumbeton. Er der nogen, der ved, om der findes noget sådant i Sverige?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 indlæg
Sorry at jeg henviste til den ikke-eksisterende side www.cellexbuildingsystem.com.
Ingvar Hagström har en egen side nu på http://www.fadershus.com/. Prøv den i stedet.
Ingvar Hagström har en egen side nu på http://www.fadershus.com/. Prøv den i stedet.
Medlem
· Västra Götaland
· 9 indlæg
Hej på Jer! Mit første indlæg! Jeg har erfaring med skumbetong. Æsch det var vel at tage i! Men jeg kender en arkitekt, som har arbejdet med at bygge huse på den måde. Han har bygget et hus i Nacka. Han fortalte, at han kun havde arbejdet i udlandet og dér bygget med denne teknik længe. Interessant varmesystem i gulvene, som bestod af slebet beton. Gulvene så ud som marmor, fortalte han. Varmt marmorgulv - ville være herligt. Arkitekten er ikke i Sverige længere. Er der nogen, som kender en bygherre?
er dette et materiale til brug ved støbning af friggebodsplade?
Jeg fik øje på dette forum og føler, at jeg har lidt viden at tilføje. Der findes en metode, der er videreudviklet på det seneste af en virksomhed, der hedder Aercrete, se www.aercrete.se. De har et mobilt udstyr, der blander og pumper skumbeton direkte på byggepladsen. Der anvendes skumbeton i flere forskellige sammenhænge. Det mest almindelige er nok plade på jord og renovering af gamle torpargrunde, hvor man isolerer og bygger et nyt gulv op med skumbeton med lav densitet.
Så ville skumbeton være et godt materiale at støbe direkte på jorden for at minimere bygningshøjden, når man graver ud til en kælder? Overvejede ikke at have gulvvarme. Behøver man stadig have drænerende materiale nedenunder? 10cm isodrän skal jo være tilstrækkeligt til et almindeligt kældergulv i beton, uden gulvvarme dvs. Men kan man formindske det og dermed få et par centimeter mere i loftshøjde, ville det jo ikke skade.
Er vild med at til sidst lave min egen skummaskine og lave ifølge domegaias koncept, men med bedre forme.