15,981 læst ·
22 svar
16k læst
22 svar
Skruepæle i sandbund eller billigst mulige flydeblokke til flydebro?
Virker det at skrue ned skruepæle såsom https://www.byggmax.se/skruvpåle-pro-p6191022 i sandbund og bygge en fast bro på? Hvor dybt i sandbunden skal man ned? Hvor tæt skal pælene sidde for en fx 2x4 meter bro?
Alternativt, hvor billige flydeblokke/pontoner kan man finde, hvis man ikke vil have smuldrende celleplast, andre forslag end https://mobil.blocket.se/annons/flera platser/flytblock_flytponton_flytbrygga_flotte/65127588
Alternativt, hvor billige flydeblokke/pontoner kan man finde, hvis man ikke vil have smuldrende celleplast, andre forslag end https://mobil.blocket.se/annons/flera platser/flytblock_flytponton_flytbrygga_flotte/65127588
Styrofoam markisolering XPS
Det bedste der findes til flydende broer, men sørg for at få så stor overflade som muligt og ikke i højden med opdrift
Har en bro der har ligget i 30 år med samme materiale.
Vægt 18kg/m3
Trækker 0,02% vand
Så opdriften er 980kg/m3
Det bedste der findes til flydende broer, men sørg for at få så stor overflade som muligt og ikke i højden med opdrift
Har en bro der har ligget i 30 år med samme materiale.
Vægt 18kg/m3
Trækker 0,02% vand
Så opdriften er 980kg/m3
Smuldrer det ikke noget?T Trollskidan sagde:
Men man vil vel stadig gerne have en tykkelse på flydelementet på et par dm i hvert fald, ellers vil bjælkelaget eller brodækket vel synke ned i vandet?
Nej de smuldrer ikke.
Jo selvfølgelig, men man skal bygge med en højde på overfladen, så bliver den rank.
Hvis du belaster broen med 100kg og bærefladen er 4 flydepuckar, der er 5x5dm, så synker broen 1dm.
Har du 4 10x5dm bliver det 5cm.
Jo selvfølgelig, men man skal bygge med en højde på overfladen, så bliver den rank.
Hvis du belaster broen med 100kg og bærefladen er 4 flydepuckar, der er 5x5dm, så synker broen 1dm.
Har du 4 10x5dm bliver det 5cm.
Senest redigeret:
Hobbytømrer
· Stockholm (Stuga i Hofors)
· 279 indlæg
Vi er overgået til kun flydebroer. Bygger på 20L plastdunke i rammeværk, men fungerer med andre materialer, som nævnt tidligere i tråden. Almindelige dunke holder i ca. 10 år, før dem, der er udsat for sollys, skal skiftes. Vores er ca. 2 m brede, og jeg ville ikke gøre dem smallere, da de risikerer at blive ustabile. Trækker dem op med et 12V spil hver sensommer, men nogle naboer lader deres flydebroer ligge i over vinteren. Der findes en tråd, hvor man bygger rigtige stenkister, hvis du søger her på forumet.
Skal du have en fast bro er det nok kun stenpier, stenkiste eller herrekraftige dimensioner på pæle der duer. Is påvirket af vind eller ændret vandniveau har en enorm indre kraft, og jernstolper eller 90x90 træpæle har intet at stille op med.
Naturligvis spiller beliggenheden en stor rolle, men selv i en beskyttet vig i en lille sø kan isen flytte sig.
Personligt foretrækker jeg en flydebro. Mere arbejde, men man (broen) sover bedre om vinteren.
Jeg byggede en bro for mange år siden og brugte da flydeblokke i plastbaljer fra Svenska Flytblock. Men man kan komme meget billigere afsted, hvis man regner med eventuelt at skulle udskifte en flydeblok hvert femte år eller deromkring. Ikke fordi de suger vand eller bliver dårlige, men hvis de skulle blive beskadiget.
Tips hvis du bygger din egen flydebro: Tænk på at gøre det lettere at trække den op på stranden. Meder, fastgørelser til spil og lignende. Og gør den ikke for smal, så bliver den ustabil.
Held og lykke!
Naturligvis spiller beliggenheden en stor rolle, men selv i en beskyttet vig i en lille sø kan isen flytte sig.
Personligt foretrækker jeg en flydebro. Mere arbejde, men man (broen) sover bedre om vinteren.
Jeg byggede en bro for mange år siden og brugte da flydeblokke i plastbaljer fra Svenska Flytblock. Men man kan komme meget billigere afsted, hvis man regner med eventuelt at skulle udskifte en flydeblok hvert femte år eller deromkring. Ikke fordi de suger vand eller bliver dårlige, men hvis de skulle blive beskadiget.
Tips hvis du bygger din egen flydebro: Tænk på at gøre det lettere at trække den op på stranden. Meder, fastgørelser til spil og lignende. Og gør den ikke for smal, så bliver den ustabil.
Held og lykke!
Ja, dette har jeg gjort om vinteren ved is, fungerer godt. Der er anvisninger på CC-afstand afhængig af dimensionen på bærelinjen. Dette behøver man nok ikke følge slavisk hvad angår en bro men kan give en fingerpeg.H hakaninorr sagde:Fungerer det at skrue ned skruepæle såsom [link] i sandbund og bygge en fast bro på? Hvor dybt i sandbunden skal man ned? Hvor tæt skal pælene sidde for en ex 2x4 meter bro?
Alternativt, hvor billige flydeblokke/pontoner kan man finde, hvis man ikke vil have smuldrende celleplast, andre forslag end [link] platser/flytblock_flytponton_flytbrygga_flotte/65127588
HejT Trollskidan sagde:
En meget interessant løsning du har. Jeg vil gerne vide, hvor stor er din bro BxL.
Har du dækket hele undersiden med jordisolering? Hvilken størrelse har pladerne LxBxH?
Hvor højt over vandoverfladen ligger broen i roligt vejr? Hvis 4 voksne personer befinder sig på broen, hvor højt over vandoverfladen ligger broen så? Hvis du har et billede, vil jeg gerne se det.
Har en der er 2,4m x2,4m Tror det er 30cm flydemateriale Lige den ligger de 600x1200x50mm iM Maggiesb sagde:Hej
En väldigt interessant løsning du har. Vil gerne vide, hvor stor din bro er BxL.
Har du dækket hele undersiden med jordisolering? Hvilken størrelse har pladerne LxBxH?
Hvor højt over vandoverfladen ligger broen i roligt vejr? Hvis 4 voksne personer befinder sig på broen, hvor højt over vandoverfladen ligger broen så? Har du et billede, vil jeg gerne se det.
Kan fikse nogle billeder.
den er modificeret fordi vi havde 50cm ude på siderne, blev ustabil
Har en der er 3x5m også ca 30 cm flyd men ikke under hele.
Den skal bygges ny til foråret, for rammen er fra 1978.
Har også bygget nogle Vattenskidhopp med samme materiale.
Hej, tak for svaret. Mener du, at du har bygget 6 stykker skiver ovenpå hinanden til samlet 30 cm tyk? Eller findes der skiver, der er 30 cm tykke?T Trollskidan sagde:Har en som er 2,4m x2,4m Tror det er 30cm flydende materiale. Præcis den ligger de 600x1200x50mm i
Kan fikse nogle billeder.
Den er modificeret fordi vi havde 50cm udenfor på siderne og blev ustabil.
Har en som er 3x5m også ca 30 cm flydende men ikke under hele.
Den skal bygges ny i får for stommen er fra 1978.
Har også bygget nogle Vandskihop med samme materiale.