Hej,
Jeg er lige flyttet ind i en lejlighed fra 50'erne. Da jeg gik rundt og bankede lidt på væggene, bemærkede jeg, at nogle næsten lød som gips. Efter at have set nogens mislykkede forsøg på at hænge hylder op i klædeskabet, opdagede jeg dog, at det var meget porøs beton, omtrent lige så tyk som en gipsplade. Indeni var det endnu mere porøst. De havde fået hylderne op, men jeg tør ikke tage dem ned og se, hvordan de er hængt op.
Jeg prøvede at bore uden slag med et 5mm bor. Kom et stykke ind, og så føltes det som om, jeg ramte en form for sten. Boret gled til siden, og hullet blev i stedet ujævnt, for lavt og ca. 7mm. Efter at have set den slagtede væg i klædeskabet, var jeg ikke ivrig efter at prøve mere end det. Jeg kiggede så på letbetonskruer, men intet svarede til de dimensioner, jeg havde brug for. Da jeg havde set et par helt almindelige søm i nogle af væggene, prøvede jeg at sætte et søm i klædeskabet. Gik ind uden problemer, og det sad fast. Prøvede med en helt almindelig træskrue, og den gik ind lige så let som om det var gips. Den sad også godt. Så jeg satte mine små spånpladehylder fra IKEA direkte op med træskruer. 3 hylder med 3 skruer hver, maks ca. 1kg vægt...samt 1 hylde med 2 skruer og maks vægt ca. 600 gram.
Tror I, at dette vil holde sig oppe? Jeg har aldrig stødt på sådanne vægge før. Det føles som om skruerne sidder hårdere end bare direkte i gips, men tør man stole på, at det holder?
Jeg er lige flyttet ind i en lejlighed fra 50'erne. Da jeg gik rundt og bankede lidt på væggene, bemærkede jeg, at nogle næsten lød som gips. Efter at have set nogens mislykkede forsøg på at hænge hylder op i klædeskabet, opdagede jeg dog, at det var meget porøs beton, omtrent lige så tyk som en gipsplade. Indeni var det endnu mere porøst. De havde fået hylderne op, men jeg tør ikke tage dem ned og se, hvordan de er hængt op.
Jeg prøvede at bore uden slag med et 5mm bor. Kom et stykke ind, og så føltes det som om, jeg ramte en form for sten. Boret gled til siden, og hullet blev i stedet ujævnt, for lavt og ca. 7mm. Efter at have set den slagtede væg i klædeskabet, var jeg ikke ivrig efter at prøve mere end det. Jeg kiggede så på letbetonskruer, men intet svarede til de dimensioner, jeg havde brug for. Da jeg havde set et par helt almindelige søm i nogle af væggene, prøvede jeg at sætte et søm i klædeskabet. Gik ind uden problemer, og det sad fast. Prøvede med en helt almindelig træskrue, og den gik ind lige så let som om det var gips. Den sad også godt. Så jeg satte mine små spånpladehylder fra IKEA direkte op med træskruer. 3 hylder med 3 skruer hver, maks ca. 1kg vægt...samt 1 hylde med 2 skruer og maks vægt ca. 600 gram.
Tror I, at dette vil holde sig oppe? Jeg har aldrig stødt på sådanne vægge før. Det føles som om skruerne sidder hårdere end bare direkte i gips, men tør man stole på, at det holder?
Du må se tiden an, ingen glas/porcelæn på hylderne bare, kun blødvarer, det er muligt at få det til at sidde, hvis du tager det samme som nu, men nogle lange brædder horisontalt, med mange skruer ind i væggen og derefter konsoller, der fastgøres i dem, sørg for, at det, der skal bære hylderne, står mod gulvet, så er det kun for at tippe udad, at de i væggen skal holde.
Er typ lette legetøj i plastik på to, så et par lette små fotorammer og nogle lys på to. Mener du, at det kan ske, at skruerne trækkes ud af hullerne med tiden?J jonaserik sagde:Du får se tiden an, inget glas/porslin på hyllorna bara , endast mjukgods, det går att få det att sitta om du tar lika som nu , men några långbräder horrisentala , med många skruv in i väggen och sedan konsoler som fästes i dom , se till att det som ska bära hyllorna står mod gulvet , då er det bare for tippning udad som de i væggen skal holde.
"Det går at få det til at sidde hvis du tager ligesom nu"...hvad mente du der?
Problemet er bare, at jeg ikke kom tilstrækkeligt dybt for at få pløkken ind. Selvom jeg ikke bruger slagfunktionen, hopper boret opad og til siden.P Pyka sagde:
Kender det godt. Det blev hårdere nogle steder.C cryssarn sagde:
Tror vi havde tegl bag en eller anden puds, der var som sand. Der kom rødt pulver ud ved boring.
Du må nok prøve at bruge slagfunktionen og en god betonbor.
Jo, sådan er det jo. Lader det være da, bemærker jeg, at det begynder at løsne, så bestiller jeg skruerne og laver nye huller. Ellers sidder jeg med 12 ekstra huller i væggeneM mugatu sagde:
Det lyder jo meget som om det første lag er puds og ikke nogen letbeton. Hvad der er bagved, er sværere at svare på.
Jeg ville undersøge vægkonstruktionen lidt mere, inden nogle definitive beslutninger tages. Spørge bestyrelsen måske? Lægge billeder op her måske?
Jeg ville undersøge vægkonstruktionen lidt mere, inden nogle definitive beslutninger tages. Spørge bestyrelsen måske? Lægge billeder op her måske?
Bruger en Bosch boremaskine, hvis jeg ikke husker helt forkert. Prøvede slagfunktionen også, men det udvidede sig bare hurtigere. Måske ville en 4mm være bedre. Spørgsmålet er bare, om min midlertidige løsning fungerer et stykke tid. Er vel en 3-400 gram/skruv skønsmæssigt.P Pyka sagde: