Jeg skal bygge ud sommerhuset om 3 uger og vil rive en del af en ydervæg ned. Ved denne nedrivning vil en tilbygning blive bygget med spær i modsat retning. De gamle spær skal afveksles. Jeg vil ikke have en afveksling, der hænger ned i rummet nedenunder uden ønsker, at loftet skal gå ubrudt i hele rummet. Jeg har tænkt på en masse løsninger og vedlægger et dokument med tre principskemaer.

Alt 1: at bruge en spær som afveksling, er jeg bekymret for, hvordan fastgørelsen kan blive tilstrækkelig stærk. Jeg frygter, at afvekslingsbjælken flækker op, da der vil være store kræfter vinkelret fiberretning.

Alt 2 med Limtraebjælke kræver en del tilpasninger i oplagsende, som svækker bjælken. Det kræver en temmelig høj bjælke ca. 450 mm. Også i dette tilfælde er fastgørelsen problemet, da man hænger de afvekslede spær i underkanten af limtraebjælken.

Alt 3. At bruge en U- eller I-bjælke vil sandsynligvis kræve tilpasninger i bjælkeender med skære- og svejsearbejde, hvilket bliver dyrt.

Har nogen et tip? Findes der en god fastgørelsestype til træalternativerne? Helst ville man ønske at have en stærk bjælke med bøjede overkant, der kan "hænges op" på afvekslingsbjælken, så skulle man kun behøve at kontrollere tværkraftkapaciteten.

:confused:

I
Hvorfor indsætter du ikke limtræsbjælken (eller endnu bedre en HE-bjælke, der giver mindre byghøjde) ovenover underrammen i den eksisterende tagstol med oplag på gavlene i den eksisterende bygning og klemmer en kile mellem bjælken og overribben på den eksisterende tagstol? Så kan du bære af hele tagstolen, inden du river, og behøver ikke rode med nogen sammenkobling overhovedet. Men hvis du stadig vil gøre det, er kortlægning mellem eksisterende tagstole yderst ved tagfoden en løsning med BMF-byggbeslag (Gunnebo Bruk) i vinklen mellem kortlægning og underramsiden. Den nye tagstol vil jo være fritbærende den anden vej og bliver ikke berørt af dette.

Oplag for stålbjælken kan du arrangere i væggene ned til fundamentet med firkantet stålprofil, typ: VKR, VVR (kold- resp. varmvalset millimeterdimension) eller RHS (tommedimension). Så er de også skjulte.

Tak for dit svar.
Årsagen til, at jeg gerne vil have bæringen ude ved enden af de eksisterende spær, er, at der er en grundmur nedenunder. Man får en meget god understøtning for stolperne mao.

Jeg er ikke helt sikker på, om jeg fulgte med i din ræsonnering angående korte regler.
Skal man sætte korte reglar ind mellem spær med vinkelbeslag, eller er BMF-beslag en særlig type? (fandt intet beslag med det navn på Gunnebos hjemmeside)
Hvordan håndterer man bæringen? Skal man fastgøre korte reglar i den nye spær/limtræsbjælke?
Taknemmelig for hjælp!

I
Kortlinger mellem eksisterende spærfødder, forankret med BMF-byggbeslag (type 105 med forstærkning) til dem, sømmet med anchorsøm (alternativt skruer) for ½ tværkraft for eksisterende spærtapning (den anden halvdel tages fra den anden side). Nyt spær (med forstærket underramme for aktuel spv. og last fra eksisterende spær) nærmest eksisterende hus (alternativt en limtræsbjælke i stedet for nyt forstærket spær). Til den sømmes kortlingerne med tilstrækkeligt antal søm (helst i et sømlimet samling alternativt skruelimet) for aktuelle tværkræfter. (Derefter kan du bygge et understøttet spær på limtræsbjælken og stikspær til to brædder på eksisterende spær i hjørnet p.b.s.)

Du kan rekvirere Gunnebos katalog over fastholdelseselementer per tel. 0490-231 00 eller telex 3910. Hovedkatalogen indeholder dimensioneringsanvisninger for beslagene, som du finder i Håndværkerkatalogen. Biltema forhandler en god del af dem. Type 105 hedder art.nr: 19-624 hos dem. Men endnu bedre er at hænge spærene op til den nye bæring ved hjælp af en bjælkesko, som hos Biltema har art.nr: 19-601. Modsvarer 'normal' eller type A/B hos Gunnebo med et nummer afhængigt af dimension.

Lyder meget godt, især at overføre kræfterne til limtræsbjælken via sømlimet forbindelse med kortlægtere. Som jeg ser det, er det stadig det svage punkt forbindelsen mellem den gamle tagstol og kortlægteren. Oplagsreaktionen for tagstolen er ca. 14 kN. Er det muligt at:
1) Overføre kraften via søm til kortlægteren
2) Kan kortlægteren håndtere denne kraft, da beslagene vil sidde tæt på dens endetræ? Er risikoen for flækning ikke stor?

I
Gugge Grön sagde:
Lyder meget godt, især at overføre kræfterne til limtræsbjælken via sømlimet forbindelse med kortlægger. Som jeg ser det, er den svage punkt stadig forbindelsen mellem den gamle tagspær og kortlægger. Understøtningsreaktionen for tagspæret er ca. 14 kN. Er det muligt at:
1) Overføre kraften via søm til kortlægger
2) Kan kortlægger tage sig af denne kraft, da beslaget kommer til at sidde tæt på dens endetræ? Er risikoen for flæk stort?
Da det bliver en en-skærlig forbindelse med 14kN/2 per side, skal du regne med 10 søm/skruer i hver vinkel mod tagspær og kortlægger. Så ender du på beskedne 0,7 kN per søm, hvilket svarer til en søm nr. 43. Alle søm sidder så ikke i kanterne, så risikoen for flæk er ikke stor. Men det var også derfor, at jeg i næstsidste sætning skrev: "Men endnu bedre er at hænge tagspærene op til den nye bæreevne ved hjælp af en bjælkesko, som hos Biltema har art.nr: 19-601." Så hviler tagspæret i bjælkeskoen, og du behøver kun forankre det mod glidning med nogle søm/side.

Kombinerer du begge metoder, får tagspæret både seler og livrem i ophængningen. Hvis det er et gammelt tagspær udført med lasker (bræddelapper) i knudepunkterne, er det også fra den synsvinkel bedre med begge dele, da man aldrig rigtig ved, hvordan knuderne er sømmet. Går det galt, er det 75x28, affyret med peberkasteren, uden nogen som helst tanke på, hvor de gør bedst nytte. Det holder, så længe underrammen er understøttet på hammerbåndet, men forsvinder den understøttende base, må sømmene tage skærekrafter, de ikke er dimensioneret til.

Gammel tråd, men jeg er nysgerrig på, hvordan det gik?
Overvejer selv at lave en lignende tilbygning, og har netop samme alternativ på afveksling. Overvejer evt. også at have kip loft på den nye del og så også på den eksisterende del...men det kan være totalt økonomisk uforsvarligt... :o

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.