Hej,

long time reader, first time poster.
Har søgt og søgt og fundet en del information, men intet definitivt.

Jeg skal bygge en pergolakonstruktion på terrassen med dimensionering, så den skal kunne holde til et fremtidigt let tag i snezone 2, hvis vi beslutter os for det.

Hele regelværket vil være 45x195 c24 trykimprægneret i samme niveau med hinanden stående på 3 stk. 115x115 trykimprægnerede limtræsstolper. Så langt, så godt. Begge bærende bjælker vil også være 45x195.
Hele konstruktionen cirka 8x3,7m med 10 stk. regler mellem de bærende bjælker.

Den indre bærende bjælke vil blive fastgjort mod facaden med konstruktionsskruer (essve et-t) i reglerne.
Derefter er tanken, at reglerne skal fastgøres i den indre bærende bjælke. Det er her, problemet starter. Jeg vil helst undgå grimme bjælkesko.

Jeg tænker på skråskruning. Ifølge denne burde det holde, men det ser ud til at være meget få, der bruger det.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172298&fileOId=4459596

Overvejer også udskæring á la 50/50 eller lignende, men det ser ud til at være svært at få til. Selv en 45x45 i underkanten og udskæring i reglen har været i tankerne, men rent æstetisk er det ikke tiltalende, og der samler sig snavs og vand. Simpson strong tie har jo sine skjulte bjælkebærere også, men det synes at være for meget finarbejde.

Nogen der har andre idéer, som jeg kunne få del i? Eller tror I, skråskruning med essve et-t 8,2x130 ville fungere?

Mvh
Petig

Hej og velkommen til Byggahus forum!

Den nemmeste løsning på problemet med grimme balksko er pæne balksko. Sådanne kan man relativt nemt fremstille af pladestål. En almindelig løsning er en 45x45 regel fastskruet i den indre bærelinje, som man derefter lægger bjælkerne på (udfræsede). Ulempen er, at man svækker bjælkerne et sted, hvor de helst ikke bør svækkes. Under alle omstændigheder bør man beregne det. En tredje variant er at skrue en form for stålprofil fast i bærelinjens underkant, som bjælkerne kan ligge på uden udfræsning.

Ulempen ved skrueskævning i en sådan situation er den dårlige præcision.

Tak for velkomsten og svaret!

Jo, jeg har jo også tænkt i den retning med 45x45 og urjack. Men jeg tror ulemperne med lidt dårligere bæreevne og snavs-/vandansamling vejer tungere.

Ifølge træguiden skal der findes noget, der hedder "bjælkesko med indfældet stålplade og gennemgående dyvler.", men jeg kan ikke for mit liv google frem til et køb af produktet. Kunne man i stedet anvende en enklere vinkeljern som base og skrue skråt? Så burde man få minimalt med bjælkesko-fornemmelse men stadig præcision og holdbarhed?

https://www.traguiden.se/konstrukti...and-mellan-balk-och-pelare/svetsade-balkskor/

C

J justusandersson sagde:
Hej og velkommen til Byggahus forum!

Den nemmeste løsning på problemet med grimme bjælkesko er pæne bjælkesko. Sådanne kan man relativt enkelt fremstille af pladestål. En almindelig løsning er en 45x45 regel fastskruet i den indre bærelinje, som man derefter lægger bjælkerne på (indfældede). Ulempen er, at man svækker bjælkerne på et punkt, hvor de helst ikke skal svækkes. I hvert fald bør man regne på det. En tredje variant er at skrue en form for stålprofil fast i bærelinjens underkant, så bjælkerne kan ligge på det uden indfældning.

Ulempen ved skrueskråning i en sådan situation er den dårlige præcision.

Kan ikke reglarne ligge oven på bærbjelken? Så er der jo bjælkesko, som har sin bøjning indad, så den ses jo lidt mindre

Jeg tror ikke, at de kan købes uden at de skal fremstilles i hvert enkelt tilfælde, hvilket ikke behøver at blive hysterisk dyrt. Der laves rigtig mange avancerede byggerier med limtræ, ikke mindst i lande som Schweiz og Tyskland. Det er muligt, at du kan finde noget på det tyske marked. Balksko med indslidsede stålplader og gennemgående dymler kunne blive rigtig flot.

Nej og det af rent æstetiske grunde. Definitivt ikke praktiske..

P Plutus sagde:
Kan ikke reglarna ligge ovenpå bærlinan? Så findes der jo også balkskor, der har sin bøjning indad, så ses den jo lidt mindre

Jo, kiggede på dem også. Desværre er de ikke udendørsklassificerede.

D daugaard sagde:
kig på [link]

Google "balkenschuhe" så får du mange svar. Tyskejede kæder som Hornbach og Bauhaus kan måske tage ind produkter fra det tyske marked?

Hmm, jeg må støve den tysk, jeg lærte i skolen, af og tjekke. Tak!

J justusandersson sagde:
Jeg tror ikke, at de kan købes uden, at de skal fremstilles i hvert enkelt tilfælde, hvilket ikke behøver at blive hysterisk dyrt. Der laves rigtig mange avancerede konstruktioner med limträ, ikke mindst i lande som Schweiz og Tyskland. Det er muligt, at du kan finde noget på det tyske marked. Balksko med indslidsede stålplader og gennemgående dymlingar kunne blive meget flot.

Det nærmeste jeg kommer ser det ud til:
https://www.strongtie.se/products/detail/andtrabeslag/517
(de andre fra strong tie kræver mindst 60mm bredde så jeg nu også)

Aluminium, burde jo fungere også udendørs selvom de siger klasse 2?
Klarer ca. 700kg hvilket jo er nok for mig.

Ingen på nettet i Sverige som sælger selvfølgelig og 150 Euro for 11 stk. fra Tyskland.

Nåja, vi får se. Tak for alle tips alligevel!

Løfter tråden for et lignende (samme?) problem. Har overvejet at skråskrue reglarne mod bærerbjelken men tøver, da det virker risikabelt og svært at skrue med f.eks. Essves konstruktionsskruer (selvom det ser ud til at være fuldt muligt). Er der nogen, der har tips til, hvordan man laver en skjult (eller pæn) fastgørelse mod bærerbjelken? Balkesko går vel(?) bort da det hælder nogle grader udad, desuden er limtræet 42mm. Som I kan se på billedet, er der ikke plads til at placere reglarne på bærerbjelken. Jeg skal have et plasttag, når arbejdet er færdigt. Rammen bliver i limtræ: bærerbjelke 56x270 og tagreglar 42x180.
3D-model af en bygning med murstensvægge, limtræsbjælker og en altan, set ovenfra. Kvinde står i en døråbning, strukturen har også en metalvæg.

A
Bozz50 Boussard sagde:
Løfter tråden for et lignende (samme?) problem. Har overvejet at skråskrue reglerne mod bæringen, men tøver da det virker risikabelt og svært at skrue med f.eks. Essves konstruktionsskruer (selv om det ser ud til at være fuldt muligt). Er der nogen, der har tips til, hvordan man laver en skjult (eller pæn) fastgørelse mod bæringen? Bjælkesko går vel(?) bort da det hælder nogle grader udad, desuden er limtræet jo 42mm. Som I kan se på billedet, er der ikke plads til at lægge reglerne på bæringen. Jeg skal have et plasttag, når alt er klart. Konstruktionen bliver i limtræ: bæring 56x270 og tagregler 42x180.
[billede]

Da jeg skulle bygge et sån et tag for nogle år siden, havde jeg ingen bjælkesko hjemme, og jeg orkede ikke tage ud og købe. Så vi borede og skruede i alle bæringer med lange skruer fra "bagsiden", altså fra den side som sidder ind mod facaden. Vi fik altså en temmelig stor tung konstruktion, omtrent som en væg, som vi rejste op og så støttede og skruede fast i facaden.

Ved ikke om jeg ville gøre sådan igen, jeg ville ikke blive irriteret over bjælkesko, så jeg ville nok være taget ud og købt.:)

Men det holdt, hvilket blev bevist da der havde samlet sig *ret meget* våd sne på taget og et sted, hvor vi havde lidt for stor spændvidde på den åbne del, havde bøjet sig ned som en banan 30 cm... Jeg skovlede sneen væk, og den del røg op og blev lige og fin igen. Og "skruerne fra bagsiden" holdt fint også.

Senest redigeret af en moderator:
Mulvaden sagde:
Da jeg skulle bygge et så lille talk for nogle år siden, havde jeg ingen bjælkesko hjemme, og jeg gad ikke tage ud og købe. Så vi borede og skruede i alle bærelinjer med lange skruer fra "bagsiden", altså fra den side som sidder ind mod facaden. Vi fik altså en ganske stor tung konstruktion, omtrent som en væg, som vi rejste op og så stampede vi og skruefastgjorde i facaden.

Ved ikke om jeg ville gøre sådan igen, jeg ville ikke have noget imod bjælkesko, så jeg ville nok være taget ud og købe.:)

Men det holdt, hvilket blev bevist, da der havde samlet sig *meget* våd sne på taget og et sted hvor vi havde lidt for stor spændvidde på den åbne del havde bøjet ned som en banan 30 cm... Jeg skovlede sneen væk og den del rejste sig og blev lige og fin igen. Og "skruerne fra bagsiden" holdt fint også.
Tak for svaret. Jeg overvejer at lime og skrue en 45x70 på bærelinjen som tagspær hviler på. Disse spær er limtræ som har dimensionen 42x180. Bjælkeskoene er jo 45mm...

A
Ja det bliver nok godt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.