1,627 læst ·
3 svar
2k læst
3 svar
Skimmelsvamp hunden konstaterede skimmelgas i garagen og op i huset.
Jaha. Så skete det. Har en garage på berg sænket lidt med en overbygning (typ vaskerum) som er forbundet med hovedhuset. Klinker på reglar 120 ovenfor garagen. Skimmelhunden reagerer på selve gassen og det som skimmelsporerne udskiller. Hunden markerede altså i rummet ovenfor garagen (klinkergulv på 120) som igen har en dør ind til resten af huset. Trods det at dette er min ekspertise, slår det mig hvor dum man nogle gange er som boligejer. Nærig med varmen fx....
Så nu til bekendtgørelsen.
Nummer et: Ja du skal altid have varme på i alle rum der er isolerede. Dette for at sænke relativ luftfugtighed men også for at få en termodynamisk drivkraft.
Nummer to: du har enten brug for fuld skala ventilation eller kombineret med affugter. Kommer til at installere VL-50 nu da gassen jo ikke skal komme ind i resten af huset. Har bemærket at luftrensere og at nu og da bombe med ozon også fungerer godt.
Hvorfor skriver jeg dette?
Først vil jeg stærkt advare imod alle teorier om passivhuse uden affugtning/ventilation og varmekilde. Disse er altid nødvendige.
Men jeg har et spørgsmål angående isoleringsvalg og diffusion. Jeg begynder mere og mere at forstå at jeg ikke forstår alt,,,,
Diffusionstæt (typ Foam) er jo godt hvis man har en orkan-ftx der sikrer under 55 % (typ) overalt. men ja,,,
Diffusionsåben har jo faktisk den fordel at det altid er muligt at drive fugt ud. I begge retninger. Meget fleksibelt og selvregulerende. Problemet bliver jo så materialevalg. Der findes forskellige typer af multipor som er helt organisk døde (i modsætning til mineraluld faktisk). Men så kommer nogen og tapetserer eller maler med junk-farve som er tæt og,,,, ja skimmel. Det bedste ville jo være med beton der ånder og desuden isolerer lidt.
Problemet er at det øjeblik du har isolering får du næsten altid et punkt mod ydervæg hvor fugt og skimmel danner sig.
Vil i denne sammenhæng understrege at flere reagerer ganske kraftigt mod skimmelgas og enzymerne. Blandt andet allergikere. Skimmel opstår jo i nye badeværelser og overalt så snart RH er en smule over 70%. Problemet er jo at man ikke kan slibe eller vaske skimmel væk (se Ljungby) - det giver bare andre værre effekter. Det eneste alternativ er at rive skidtet ned, men så plejer det at blive tricky.
Så jer der isolerer kældre og garager (indvendigt) hvordan resonnerer I? Gerne jer der har haft nogle huse eller fulgt et projekt fra start til slut. Gamle skimmelskader der ikke vokser - kan de få lov at blive så længe man luftrenser og fjerner?
Så nu til bekendtgørelsen.
Nummer et: Ja du skal altid have varme på i alle rum der er isolerede. Dette for at sænke relativ luftfugtighed men også for at få en termodynamisk drivkraft.
Nummer to: du har enten brug for fuld skala ventilation eller kombineret med affugter. Kommer til at installere VL-50 nu da gassen jo ikke skal komme ind i resten af huset. Har bemærket at luftrensere og at nu og da bombe med ozon også fungerer godt.
Hvorfor skriver jeg dette?
Først vil jeg stærkt advare imod alle teorier om passivhuse uden affugtning/ventilation og varmekilde. Disse er altid nødvendige.
Men jeg har et spørgsmål angående isoleringsvalg og diffusion. Jeg begynder mere og mere at forstå at jeg ikke forstår alt,,,,
Diffusionstæt (typ Foam) er jo godt hvis man har en orkan-ftx der sikrer under 55 % (typ) overalt. men ja,,,
Diffusionsåben har jo faktisk den fordel at det altid er muligt at drive fugt ud. I begge retninger. Meget fleksibelt og selvregulerende. Problemet bliver jo så materialevalg. Der findes forskellige typer af multipor som er helt organisk døde (i modsætning til mineraluld faktisk). Men så kommer nogen og tapetserer eller maler med junk-farve som er tæt og,,,, ja skimmel. Det bedste ville jo være med beton der ånder og desuden isolerer lidt.
Problemet er at det øjeblik du har isolering får du næsten altid et punkt mod ydervæg hvor fugt og skimmel danner sig.
Vil i denne sammenhæng understrege at flere reagerer ganske kraftigt mod skimmelgas og enzymerne. Blandt andet allergikere. Skimmel opstår jo i nye badeværelser og overalt så snart RH er en smule over 70%. Problemet er jo at man ikke kan slibe eller vaske skimmel væk (se Ljungby) - det giver bare andre værre effekter. Det eneste alternativ er at rive skidtet ned, men så plejer det at blive tricky.
Så jer der isolerer kældre og garager (indvendigt) hvordan resonnerer I? Gerne jer der har haft nogle huse eller fulgt et projekt fra start til slut. Gamle skimmelskader der ikke vokser - kan de få lov at blive så længe man luftrenser og fjerner?
Lidt skimmelsvamp i hus vil man altid have, det kan ikke fjernes.
Skimmelhunde er dårlige værktøjer, hvis folk ellers er raske og uden problemer i et hus, efter min mening.
Et eksempel: Havde skimmelhund og lugtede til et hus, som vi var interesserede i. Hunden markerede foran saunaovnen. Højst sandsynligt fordi brænde havde stået der ved/inden saunabesøg. Ejeren havde ikke badet i flere uger, men hunden kunne stadig lugte en smule skimmelduft fra brændet der stod der.
Deres lugtesans er alt for følsom til at blive brugt, hvis man ellers har et "sundt" hus. Hvilket kan medføre paranoia og dyre samt unødvendige arbejdsprocesser.
Skimmelhunde er dårlige værktøjer, hvis folk ellers er raske og uden problemer i et hus, efter min mening.
Et eksempel: Havde skimmelhund og lugtede til et hus, som vi var interesserede i. Hunden markerede foran saunaovnen. Højst sandsynligt fordi brænde havde stået der ved/inden saunabesøg. Ejeren havde ikke badet i flere uger, men hunden kunne stadig lugte en smule skimmelduft fra brændet der stod der.
Deres lugtesans er alt for følsom til at blive brugt, hvis man ellers har et "sundt" hus. Hvilket kan medføre paranoia og dyre samt unødvendige arbejdsprocesser.
Tak. I dette tilfælde har der været lidt nysen og andre symptomer. Men absolut du har ret - det er nok, at brændestablen til pejsen har stået 1-2 dage på en plast for skimmelsporer eller om det er gassen.K kettu sagde:Lidt skimmel i huset vil man altid have, det kan ikke fjernes.
Skimmelhunde er dårlige værktøjer, hvis folk ellers er sunde og uden gener i et hus, efter min mening.
Et eksempel: Havde en skimmelhund og lugtede til et hus, som vi var interesserede i. Hunden markerede foran saunaovnen. Højst sandsynligt fordi der havde stået brænde der ved/inden saunabad. Ejeren havde ikke været i bad i flere uger, men hunden kunne lugte lidt skimmellugt fra brændet, der stod der.
Deres lugtesans er alt for følsom til at blive brugt, hvis man ellers har et "sundt" hus. Hvilket kan føre til paranoia og dyre samt unødvendige arbejdsopgaver.
Har bemærket, hvor stor den psykologiske effekt bliver - på godt og ondt.
Kan svare endnu af egen erfaring. Vi har boet i 1,5 år i et hus fra 94 med ftx. En tid efter vi flyttede ind, syntes vi, at luften var lidt for dårlig til at være med ftx. Jeg er selv mugræd, så det første jeg gjorde var at få en mughund. Markerede i begge soveværelser og i køkkenet samt bruseren.R RSRC sagde:
Vi tog en fugtekspert ind, og han undersøgte det. I køkkenhjørnet fandt vi sorte prikker på gipsvæggen, bag skabet. Men tapetet, der sluttede over, var uændret, så han konkluderede, at det var kommet under byggefasen, da de støbte/sleb betonen. I soveværelserne er der indblæsning til ftx, og tog luften fra loftet.
Nåjaa, det eneste jeg har gjort er at trække friskluft til ftx. Sat undertrykket. Selvom hundene beskrev vores "nye" hus som en mugbombe, så har vi ikke haft den mindste symptom alligevel. Selv en, der er følsom over for mug, reagerede ikke hos os. Så hundene er lidt for følsomme overfor muglugt.
Klik her for at svare