Vi har en trappe i fyrretræ i øjeblikket, men den føles helt malplaceret og svag og knirker, det føles som om hele trappen hænger løst, og de stolper den er bygget på er meget svage som det ser ud. Vi vil gerne have en, der føles mere stabil og i et andet materiale, er eg bedst da eller hvad er der for alternativer? Den nuværende er uden stødtrin, vil gerne have en der er "lukket".
Nogen her der har bygget en ny med stødtrin, evt. med for eksempel opbevaring under også? Hvor stort et arbejde er dette tidsmæssigt, hvis man hyrer nogen?
Fyrretræ i sig selv er tilstrækkeligt stabilt til at lave en solid trappe. I dit tilfælde er det måske fastgørelserne, der ikke er gode nok, især når træet bevæger sig med ændret luftfugtighed. Man plejer ikke at lave trapper helt i eg, men kun have det yderste lag i eg (typ parket og trinforstærkning i eg).
Furu i sig er tilstrækkeligt stabilt til at få en solid trappe. I dit tilfælde er det måske fastgørelserne, der ikke er tilstrækkeligt gode, især når træet bevæger sig med ændret luftfugtighed. Man plejer ikke at lave trapper helt i eg, men kun have det yderste lag i eg (typ parket og trappetrin i eg).
Ok tak, det kan være muligt, men vi vil udskifte, lave trappen om, da den skal passe ind i resten af huset. Lige nu er den ikke så pæn, plus at den ikke føles stabil, så jeg ønsker flere tips/høre om nogen har lavet om?
Kør med regelsøger så du ved, hvor du kan skrue mere et eller andet sted.
Er der en sprække mellem vange og væg, skal du montere en pasbit der.
Du kan også lukke trinene i bagkanten, hvilket vil bidrage til stabilitet.
Du har sikkert en halvhåndværker-ven, der kan hjælpe, det kræver et snedkeri og en mere end handy ven at bygge en ny trappe.
Rediger: svarer mig selv på ovenstående, da jeg nu ser, at sådan en mangler. Vi har en lignende trappe i furu med 45x45-regel ned til gulvet. Da vi lagde nyt gulv, prøvede jeg at fjerne den, men det svajede en del da...
Edit: svarer mig selv på ovenstående da jeg nu ser at en sådan mangler. Vi har en lignende trappe i fyr med 45x45-regel ned til gulvet. Da vi lagde nyt gulv, prøvede jeg at fjerne den, men det svajede meget da...
[billede]
Ok, nej det mangler på vores, måske bidrager det til at det føles som at hele trappen er løs.
Brug en regelsøger, så du ved, hvor du kan skrue mere et eller andet sted.
Er der en sprække mellem vange og væg, skal du montere et mellemlæg der.
Du kan også lukke af bagpå trinnene, hvilket vil bidrage til stabiliteten.
Du har sikkert en halvhændig ven, der kan hjælpe til; at bygge en ny trappe kræver et snedkeri og en mere end hændig ven.
Held og lykke.
/W
Det bliver nødvendigt at hyre nogen, uanset om det er lidt arbejde eller en fuld udskiftning. Har desværre ingen hændige venner.
Har du nogen tegning af, hvordan det så ud omkring trappen fra begyndelsen?
Kan jo vise, hvordan det er tænkt at være bygget for at det skal blive stabilt.
Har du nogen tegning på, hvordan det så ud omkring trappen fra begyndelsen?
Det kan jo vise, hvordan det er tænkt at være bygget, så det bliver stabilt.
Nej, mig bekendt har det ikke set anderledes ud. Har nu set billeder af andre trapper, der er monteret på samme måde, men vi tænker, at vi vil lave om/skifte ud.
Hvis man overvejer at lave om til L-trappe og dermed få åbningen på overetagen til en anden retning... er det muligt? Det ville passe godt, da den nuværende trappe ender i vores minimale entré, og ved at ændre den frigør man plads der. Hvordan skal man i så fald tænke med mål osv.? Fandt et billede på nettet, fjerner det, hvis det er ulovligt at tage et tilfældigt billede.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.