Udskiftet til nye vinduer i 70'er-villa.
Før jeg monterer indvendig vinduesfoder, bør man tape sprækken mellem gipsvæg og vindueskarm med damptæt tape?
Er der nogen, der ved det?
Taknemmelig for tips, se billedet

• Spalte mellem gipsvæg og nyt vindue i en 70'er-villa, spørgsmål om tætnende damptape før montering af indvendig karm.
Har du dampspærre/plast i væggen?

Ja, det skader aldrig. Fremfor alt bliver det lufttæt

F fribygg sagde:
Har du dampspærre/ plast i væggen?
Ja det er plast i væggen men der er mange skruehuller i væggene og de nye vinduer er ikke tætte på nogen måde mod plasten

Matti_75 Matti_75 sagde:
Ja det skader aldrig. Fremfor alt bliver det lufttæt
Ok tak

K Knalle10 sagde:
Ja det er plast i væggen, men der er mange skruehuller i væggene, og de nye vinduer er på ingen måde tætte mod plasten
Jeg tænker, at det måske er lettere at få tæt med latexfug, når væggen allerede er skivet.

F fribygg sagde:
Jeg tænker, at det måske er lettere at få tæt med latexfug, når væggen allerede er skivet.
Men sprækken mellem gips og vindue er mindst 15 mm, det er vel lidt svært at fuge med latex

K Knalle10 sagde:
Men sprækken mellem gips og vindue er mindst 15 mm det er vel lidt svært at fuge med latex
Er det ikke i princippet umuligt at tape plasten i væggen mod vindueskarmen når væggen allerede er skivet?

J
K Knalle10 sagde:
Men sprækken mellem gips og vindue er mindst 15 mm det er vel lidt svært at fuge med latex
Mjukfog egner sig her, tape er ikke i dette tilfælde..

Altså jeg har skiftet vinduer på et hus fra 70'erne. Så selvfølgelig er der gipsplader på væggen. Men der er en sprække på 15 mm, som jeg har fyldt med isolering. Spørgsmålet er, om man bør tape over sprækken, inden jeg sætter indvendige kantbrædder på?

Tape på.

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
J
K Knalle10 sagde:
Altså jeg har skiftet vinduer på et hus fra 70'erne. Så selvfølgelig er der gipsplader på væggen. Men der er en sprække på 15 mm, som jeg har tætnet med isolering. Spørgsmålet er, om man bør tape over sprækken, inden jeg sætter indvendige fodlister på?
Meget nemmere og billigere at blødforsegle den sprække på 15mm.

• Synes
fribygg
  • Laddar…
K Knalle10 sagde:
På selvklart er det gipsplader på væggen.
På halvfjerdserne huse er det ofte spånplade på væggene men uanset om det er gips eller spån kan du jo ikke tape plasten i væggen mod vindueskarmen.

J
F fribygg sagde:
I halvfjerdsernes huse er der ofte spånplade på væggene, men uanset om det er gips eller spån, kan du jo ikke tape plasten i væggen mod vindueskarmen.
Der findes nye huse med spånplade, var i et Älvsbyhus hvor alle vægge var klædt med spånplade, jeg mener det var bygget omkring 2020!

Men vær venlig at stoppe med at komplicere det hele. Det går meget hurtigere og nemmere at tape end først at indsætte bundliste for derefter at tætte sprækken. Det er ikke 100% korrekt, men i et gammelt hus findes der værre fejl end det.

• Synes
mexitegel og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.