Hejsan!

Har ett par funderingar.

Håller på att renovera vårat lilla kök och ska ta bort delar av en vägg. Det är bara en väggsnutt som sticker ut 60cm från väggen, den är gjord i gips.
Har plockat ned gipsskivorna och dessa var fästa i två "aluminiumreglar", en i taket samt en närmast väggen samt en träregel som går från golv till tak. Jag kan inte tänka mig att väggen har någon bärande funktion då både mäklaren konstaterade att väggen ej var bärande konstruktion samt att vi sett att grannen tagit bort denna väggstump.

Ska nu ta bort dessa aluminiumreglar men dem är fästa med något jag ej stött på tidigare, kan det vara någon form av betongankare? Hur tar jag lättast bort dessa? Det ser ut som att vara en bricka samt ett blankt huvud på skruven.

Köket är litet och U-format och tanken är att arbetsskivan skall hänga över den del av väggen som blir kvar (dvs ca 90cm av väggen blir kvar) och bänkskivan skall hänga över ca 15mm.

Det är en "urgröpning" i taket där skenan sitter, uppskattningsvis 1-2cm djup, hur fyller man igen denna på bästa sätt? Finns det någon speciell typ av spackel eller likande som passar för detta ändamål? (Så att det är är alltför rinnande och bara sölar ned=) )

Renovering af køkken med fjernet gipsvæg, afsløret aluminium- og træregler, sort flisebeklædning, lille vindue med plante samt skammel og værktøjer.

En aluminiumregel fastgjort i væggen med skruer og en metalbrik, med en glat skruehovedoberflade, ses under renovering af et køkken.

En gipsvæg med en synlig aluminiumregel fastgjort til loftet, ved siden af en brun murvæg under renovering.

Betonvæg? Ser ud som boltpistol.

Stemmer godt, at det er betonvæg. Skal jeg forsøge at bore dem ud, eller er det bare at forsøge at få greb om hovedet og trække lige ud?

Tak for det hurtige svar!

Plejer at gå godt at slå løs med koben og hammer eller et stemmejern, man ikke er bange for.

Jeg tror heller ikke på, at væggen er bærende, men jeg er ingenjör og ikke mægler ;)

Et tip er ikke at lytte til mæglere overhovedet, når det gælder byggetekniske spørgsmål. Undtagelser findes, men generelt er mæglere ikke andet end velklædte hestehandlere.

• Synes
Joak
  • Laddar…
Forsøg IKKE at trække dem ud (Jeg gjorde det i min lejlighed med lignende spikplugg). Du vil få en klump beton med, og dermed få en del arbejde med spartling. Bor i stedet med en 5mm metalbor midt på hovedet.

Tak for tippet! =)

Bliver til at bore så.

Har kigget nærmere nu og kan roligt konstatere, at det ikke kan være bærende, da "aluminiumregeln" ikke engang går op til loftet, men stopper et par mm før, men det lød betryggende at høre det fra en ingeniør.

Du har sikkert helt ret i, at man ikke skal stole på mæglere, vi har jo købt andelslejligheden for nyligt og var med i mange budrunder osv. inden da. Og der er bestemt mange svindlere derude.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.