Hej!
Er ny på dette forum. Eller har læst jer i 3-4 måneder nu. Min kæreste og jeg har været på vej til at købe hus, men nu er det endelig gjort :)

Et lille sødt 45 kvm hus med falurød farve og hvide kanter (eller de er sorte, men burde være hvide :p)

Nu til en af mine overvejelser. Jeg har mange, da det er et hus fra 32, men vi starter med det enkleste.

Eftersom huset kun er 45 kvm boligareal og 40 kvm bi-areal (kælderen), og kælderen har omtrent en dybde på 1,8 på sine lave steder, ville det være ret godt, hvis vi kunne bryde kælderen ud og få lidt højere loftshøjde.

Desværre ligger der linoleumplader limet med sort lim på ca. 50% af kælderen. Formodentlig asbest.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, er der 2-3 måder at gå til værks på (måske flere)

1. Anvende en betonhammer direkte på gulvet. Ulempen der føler jeg, er, at asbesten så sandsynligvis vil flyde frit.
2. Forsøge at skrabe linoleumpladerne og den sorte lim af, og derefter bryde gulvet op.
3. Skære 10 cm x 10 cm store plader ud og så fjerne dem. Fordelen er nok, at det burde blive mindre støvet fra asbesten og derefter fjerne dem én for én. Ulempen er vel, at det måske er mere arbejde, ved ikke. Måske dyrere end at bryde op?
4. ?

Så hvilken metode synes I virker mest fornuftig? Er der andre alternativer?

Kan tilføjes, at det er ret fugtigt i kælderen, men eftersom kælderen står højt oppe og på klippegrund, håber jeg, at fugten skyldes linoleumpladerne, vi starter der, så må vi måske dræne og isolere næste år :)

Det er ikke sikkert, at du kan brække betonen op og sænke gulvet 2dm, specielt ikke hvis du behøver at grave ud 50cm for at isolere og lægge kapillarbrydende lag under gulvet.
Ofte er ældre huse bygget med en betonsål, der er dobbelt så bred som væggen, og den er alt, der holder væggen.
Graver du ud, så skal denne støtte suppleres med en ny sål under den eksisterende for at bibeholde støtten.

Der findes et medlem, der har gjort dette på sit hus, jeg husker, at det var en ret omfattende proces og tog lang tid.

Angående at brække sålen op med asbestbundet lim, så med engangsdragt, halvmaske med P3 filter, stor hilti og en rindende vandslange, der fugter overfladen hele tiden, så tror jeg ikke, det er så farligt.

Okay.
Ja alt med beskyttelse og sådan har jeg forstået.

Øv med at det måske ikke er muligt at sænke, men hvis man bare vil fjerne pladerne og asbesten, er det vand og sådan en slibemaskine, der gælder da eller?

Det dumme er, at der er lidt forskellige højder i rummene, nogle er 2m og nogle er 1.8m, men det må man måske leve med. Det vigtigste føler jeg er at få fjernet linoleumpladerne.

Min partner og jeg talte om en ting forresten, vi har en ragdoll (kat), hvad gør man med ham? Ud med ham i haven eller? Det er en indekat, der hader at være ude, men man kan måske tvinge ham en weekend. Tænker med asbesten. Eller er det fint for ham, han er jo ovenpå, så indpakning + vand burde være nok (synes jeg i hvert fald).

Du kan leje en dammmåler og montere i et kældervindue fx, så skaber du undertryk i kælderen, så luften ikke kan suges ind ovenpå. Med vandet som binder evt. støv på gulvet, så skal det gå godt. Hvis du ikke bryder gulvet ud, kan du tage det lidt roligere med vandet, det er jo muligt at leje en støvsuger med vandfilter/HEPA-filter, der tager asbesten (lidt usikker på hvilket niveau man skal lægge sig på).

Hvordan ved jeg egentlig, om jeg kan bryde kælderen eller ej? Huset er blevet udbygget flere gange. På den "nye" del (for meget længe siden) går klippen ind i fundamentet, men i den gamle del (hvor jeg vil bryde) gør den ikke det. Så forhåbentlig er der en ordentlig grunder og sådan der.

Men vent nu! Du skrev, at de havde dobbelt bredde på grunden. I de rum, jeg vil bryde ud, er den ene halvdel af væggen dobbelt så bred. Min far og jeg undrede os over, hvorfor det var sådan, men var det tidligere grundsulen? Jeg ved, at trappen ned til kælderen blev lavet samtidig med den "nye" del i kælderen (cirka 42 eller noget i den stil), så de har måske allerede brudt og forstærket, men ikke brudt nok? Hmm, det lyder som om man skal tage en ekspert ind på dette. Nogen der kan anbefale nogen i det sydlige Stockholm. Bor i Tullinge.

Ekspert lyder godt, især hvis det er ude og ombygget i etaper.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.