Som topic siger, så tænkte jeg at lave en ny døråbning i en bærende indervæg muret med hulsten. Skal man lægge en lang sten over døråbningen, der veksler af mod væggen ved siden af døren? Gælder det samme for vinduer?
/adde
/adde
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Hej!
Svært at svare på uden at vide mere om hvilke laster væggen bærer m.m.
Men umiddelbart så ja, du har brug for at lave en afveksling for at føre lasterne over til den resterende omgivende væg.
Dette kan man gøre på forskellige måder, en "lang sten" som du siger, bør hellere være en armeret bjælke eller en stålbjælke.
At lave en afveksling i en bærende væg på den rigtige måde kræver gode kundskaber og er ikke noget jeg anbefaler en gør-det-selv person at gøre.
Afvekslingen skal jo på plads inden man tager hullet og det kræver nogle beregninger, jeg anbefaler at du laver en skitse og kontakter en konstruktør som kan beregne laster samt lave en arbejdsbeskrivelse på afvekslingens udførelse.
//
Svært at svare på uden at vide mere om hvilke laster væggen bærer m.m.
Men umiddelbart så ja, du har brug for at lave en afveksling for at føre lasterne over til den resterende omgivende væg.
Dette kan man gøre på forskellige måder, en "lang sten" som du siger, bør hellere være en armeret bjælke eller en stålbjælke.
At lave en afveksling i en bærende væg på den rigtige måde kræver gode kundskaber og er ikke noget jeg anbefaler en gør-det-selv person at gøre.
Afvekslingen skal jo på plads inden man tager hullet og det kræver nogle beregninger, jeg anbefaler at du laver en skitse og kontakter en konstruktør som kan beregne laster samt lave en arbejdsbeskrivelse på afvekslingens udførelse.
//
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Lave dørhul i kældervæg, hvordan??
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Lav et dørhul i ydervæg gavl
Tag en døråbning op for at få plads til en højere dør
Tag en døråbning i en bærende væg