Har en spær, der ligger lige over min planlagte føring af ventilation.
Billede 1 viser røret i rødt, som er problemet.
Billede 2 viser det hele ovenfra, 2 stk. ventrør dim 125 med isolering ca. 210mm, det grønne rør gør, at jeg ikke kan flytte det røde længere væk uden at lave større tromle, hvilket jeg ikke vil, da kaminen skal stå foran den skrå væg.
Billede 3. Vil da skære af underramme / hanebånd og skøde ovenpå alternativt gøre noget andet, det burde være muligt, så jeg kan få mit rør på rette sted?
Mine to cent er at gøre tromlen større, hvilket du ikke vil gøre. Eller sætte bjælken højere op i hele dens længde, det er ikke hensigtsmæssigt at sammensætte som du har tænkt, når der er så høje trækspændinger som der er i underarmene.
Pladestål er virkelig godt til "dragende kræfter", hvilket (hvad jeg kan se) er det, du mangler i dine tegninger.
Hvis du kunne "bygge ud" tagspæret, så du kan lægge f.eks. en 50x5mm pladestål på hver side af ventilationsrøret nederst på tagspæret, så er min følelse, at du ville være på sikker grund med meget god margen.
Men før jeg begynder at rode med sådan noget, ville jeg undersøge Robert-san01's kommentar meget grundigt!
Pladejern er meget gode til "trækkrafter", hvilket (som jeg kan se) er, hvad du mangler i dine tegninger. Hvis du kunne "bygge ud" tagstolen, så du kan lægge f.eks. et 50x5mm pladejern på hver side af ventilationsrøret nederst på tagstolen, så er min fornemmelse, at du ville være i mål med meget god margen.
Men før jeg begynder at rode med sådant, ville jeg undersøge Robert-san01's kommentar meget nøje!
Så må jeg sætte dem på, før jeg kapper, så de optager belastningen. Vil helst sætte noget over som på billedet, men med skruebeslag. Får se, om der er plads til den rigtige mængde for at klare trækkraften.
Skal de være isolerede? Man plejer kun at isolere rørene, hvis de går gennem et koldt rum.
Det er en koldvind, hvor tagkonstruktionen er, i dag 95mm tagisolering vil blive mere, men måske ikke denne sommer, da der er mange andre ting at gøre i huset. Så røret er over isoleringen med ca. 80mm
Mine to cent er at gøre tromlen større, hvilket du ikke vil gøre. Eller sætte bjælken højere op i hele dens længde, det er ikke passende at skarve som du har tænkt, når der er såpass høje trækspændinger som der er i underarmene.
Findes der program, der kan kalkulere trækpåvirkning gratis, ellers er väll trusscon det eneste, hvad jeg ved.
Hej,
Har et lignende spørgsmål. Skulle have brug for at skære en lille del af limtræsdragere i taget, hvor det går op i kip for ventilationskanaler. Drageren er 315 mm tyk og skulle have brug for at skære ud en lille rund del for ventilationsrør, der skal kunne være nedenunder. Røret er 125 mm, og jeg har brug for 30 mm af drageren der, hvor røret skal passere. Tror I, at dette kan gøres uden at påvirke konstruktionen for meget? Hvis ikke, kan jeg forstærke drageren med sømplade eller lignende over det lille hul?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.