Er dette en selvbærende tagstol? Byggetegning med snit af hus, der viser tagstol med 23 graders hældning, mål og vægge. Skorsten og trappe ses også i tegningen. Jeg havde tænkt mig at fjerne 4 meter af "hjärtväggen". Taghældningen er 23 grader og bredden på facaden er 11 meter. Dybden er også 11 meter. Under alle omstændigheder vil jeg lægge en limtræsbjælke på loftet for at styrke taget. Spørgsmålet er bare, om jeg har brug for en "grov" bjælke, eller om det er nok med en "spinkel" bjælke, afhængigt af om det er en bærende væg jeg fjerner. Hvis det er selvbærende tagstole, vil jeg nok lægge en "spinkel" bjælke på loftet, hvis nogle af tagstolene skulle synke ned nogle cm, når væggen (støtten) forsvinder. Taknemmelig for svar!

Med en hjertevæg, der står lige over en kældervæg, tror jeg nok ikke, det er godt at ændre for meget.

Jeg synes det ser ud som om, at væggen bærer ev vind og ej taget.

Hvor har du tænkt LT-bjælken skal ligge?

Vedhæfter yderligere to billeder, et med væggen jeg tænker på at fjerne og et med hvor LTbalken(på loftet) skal ligge. Loftet kan ikke indrettes på grund af taghældningen.
Plantegning af et hus, med en blå markering der viser den væg der skal fjernes. Viser også lokaliseringen af LT-bjælken på loftet. Tegning af hus med markeret LT-bjælke placering på loftet og mur, der overvejes fjernet. Viser husets snit og struktur.

Villa vista sagde:
Jeg synes, det ser ud som om, væggen bærer af vind og ikke taget.
Bærende vægge ser sådan ud, går op til tagstolens underramme, tæt på midten af den.

Men det gør det ikke selvklart, at det er en bærende væg i dette tilfælde.

Hvordan ved man, om spærkonstruktionen er selvbærende?

Villa vista skrev lastpost_right.png
Jeg synes det ser ud som at væggen bærer evt. vind og ikke taget.

Bærende vægge ser sådan ud, går op til tagstolens underramme, tæt på midten af den.

Men det gør det ikke selvklart at det er en bærende væg i dette tilfælde.
Det kan sikkert passe, men at den væg skal bære taget, det ser jeg ikke på grund af hvordan en gitterstol tager op kræfter.
Derimod kan væggen bære loftsbjælkelaget.

Videre, en LT-afveksling burde række fint, kør bjælken i trævareindustriens dim-program.
Dog skal du være helt bekvem med, hvad du gør, ellers anbefaler jeg, at du anliter en konstruktør.

Senest redigeret:
Om væggen havde været bærende, burde den have fortsat helt op til tagskægget.
Selvfølgelig hjælper væggen til, men ikke mere end at den kan erstattes med en bjælke.

Protte

Jeg beregnede på mine spær (FEM). Dog med forskellen 7,5 m lange og 26 grader. Max trækspænding fik jeg i overkant af bjælken, som hvilede på "hjärtevæggen". Med samme beregning uden "h-væggen" så faldt max trækspænding noget, som så endte på undersiden af bjælken i stedet. Mine spær var altså selvbærende, og en støtte på midten forværrede noget. Men med ny aflastning på samme sted som den nuværende væg så efterlignes dagens belastningstilstand, hvilket uden beregninger må være bedst. Det giver desuden mindre loftnedbøjning.

goonbaboon sagde:
Vedhæfter yderligere to billeder, et med væggen jeg tænker at fjerne og et med hvor LTbjælken (på loftet) skal placeres. Loftet kan ikke indrettes på grund af taghældningen.
[billede][billede]
Det burde fungere fint...med stabile ophæng fra spær i LT og at LT står på dobbelte regler eller LT søjler, så bliver det godt....

Den er ikke bærende for spærfagene, derimod er den sikkert der for at mindske nedbøjningen i undertaget. D.v.s. du bør veksle af og så som du har tegnet fungerer godt så længe du forankrer underliggende bjælkelagsreglar ordentligt.

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Tak for alle svar! Problemet er nu, hvilken dimension man bør have, ville det være nok med en 56*225*5000?

Villa vista, jeg har prøvet det program, men jeg finder ingen konstruktion, der ligner min. Hvilken skal man vælge? 1,5 plans? Den stemmer jo ikke helt i betragtning af, at loftet ikke er "indretningsbar". Ville ønske der var et alternativ, der er 1 plans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.