Men jeg begyndte bare at bygge, og først nu indser jeg, at jeg ikke ved, hvordan jeg skal få det pænt med "sidderammen" rundt om sandkassen. Som I ser på billederne, har jeg rammen færdig, og jeg tænkte, jeg skulle skære hjørnerne skråt. Men hvordan måler jeg det ud? Altså længden på plankerne, så alle hjørner passer sammen, og de kan skrues fast?!
Nogen tips?
Nogle burde ikke have lov til at bruge værktøj selv...
Du får tage det i to etaper, så at sige.
Du viser, at du vil have siddebrættet til at omslutte hjørnestolpen. Du måler selvfølgelig "indersiden" på hjørnestolpen, 45' graders vinkel. Så må du måle, hvor/hvordan du skal save ud plankerne for hjørnestolperne.
Lidt pusleri - men skal man gøre det besværligt, så skal man
Jeg lavede 1 ting i træværk i 9. klasse - et par hyldebærer; fik en 4'er for dem på grund af at jeg havde lavet svalehale- og boret og drejet tappen i tværstykkerne - jo, jeg gjorde det besværligt, men lige da var det fuldt logisk, hvordan man skulle gøre for at det skulle holde.
Det bliver pænt og elegant, sådan som du synes at planlægge
Sav hellere for lidt end for meget - så meget nemmere at fjerne lidt ekstra end at tilføje lidt, der mangler
Du får ta det i två etapper så att säga.
Du visar att du vill att sittbrädan skall omsluta hörnstolpe. Du mäter givetvis "insidan" på hörnstolpen, 45' s vinkel. Se'n får du mäta var/hur du skall såga ur plankorna för hörnstolparna.
Lite pyssel - men ska man krånglatille't så ska man
Jag gjor 1 sak i träslöjden i 9:an - ett par hyllkonsoller; fick en 4:a för dem pga av att jag laxat och borrat och svarvat tapp i tvärstagen - jo då, jag krånglade til'et men just då var det fullt logiskt hur man skulle göra för att det skulle hålla.
Det blir snyggt och elegant såsom du tycks planera
Såga hellre för lite än för mycket - så mycket enklare att ta bort lite til end at lägge til lidt som mangler
Jættetack!
Men det er ikke så kompliceret som jeg jeg tilfældigvis fik dig til at tro. Stolperne har blevet fyldt på med to til mellem hver hjørne, og sædebrættet skal være ovenpå disse, bare så man kommer op lidt.
Det var egentlig bare 45* hjørnerne jeg ikke helt vidste hvordan jeg skulle få til.
Men jeg lagde planker på plads og tænkte, så nu saver jeg yderkant til yderkant, og kapper så af vinklerne, og vil være omhyggelig med hellere at tage for lidt end for meget
Se der! Ser rigtig fint ud! Har selv bygget en næsten nøjagtig ligesom den!
Jeg satte et lag ukrudtsdug på indersiden, så græsset ikke skulle vokse op mellem brædderne. Hæftede det fast under sidestøtten. Så har jeg skjult den grimme sorte plastik med endnu en bræt, der ligger på plastikken på indersiden. Så den ses ikke.
Den blev 280x205cm, et solidt stykke! 3½ læs med sand blev det!
Jeg gjorde også sådan, at jeg gravede ca. 30cm under kassen og gjorde stolperne til kassen 30cm længere. Så stolperne hviler 30cm under jordniveau. Så nu har ungen ca. 60cm dyb sand at lege med Bør ikke finde bunden på et par år i hvert fald. Også bunden er dækket med ukrudtsdug. Alt for at forhindre græs i at klatre op. (vi havde en del dug derhjemme, ellers havde vi nok ikke dækket jorden, kun siderne)
På det ene billede ser man en kant, der ligger på; jeg har nu bygget to af sådanne. Som to låg til sandkassen. Disse er dækket med hønsetråd og har hængsler på, så man kan slå dem op, når kassen skal bruges. Når den ikke bruges, ligger nettene på, så kattene ikke bruger den som deres kasse
Men vi er meget tilfredse med den. Meget pænere og større/solidere end dem, man køber på bauhaus osv. for ikke så meget flere penge!
Se der! Ser rigtig flot ud! Har selv bygget en næsten nøjagtig magen til!
Jeg satte et lag fiberdug på indersiden, så græsset ikke skulle vokse op mellem brædderne. Hæftede det fast under sidde-kanten. Så har jeg skjult den grimme sorte plastik med endnu en bræt, der ligger på plastikken på indersiden. Så den ses ikke. Den blev 280x205cm solid sag! 3½ læs med sand blev det! Jeg gjorde også sådan, at jeg gravede cirka 30cm under kassen, og gjorde stolperne til kassen 30cm længere. Så stolperne hviler 30cm under jordniveau. Så nu har ungen ca. 60cm dyb sand at lege med Bør ikke finde bunden på et par år i hvert fald. Også bunden er dækket med fiberdug. Alt for at forhindre græs i at klatre op. (vi havde en del måtter derhjemme, ellers havde vi nok ikke dækket jorden, kun siderne)
På det ene billede ser man en kant, der ligger på, har nu bygget to af sådanne. Som to låg til sandkassen. Disse er dækket med hønsenet og har hængsler på, så man kan folde dem op, når kassen skal bruges. Når den ikke bruges, ligger nettene på for at kattene ikke skal bruge den som deres kasse
Men vi er virkelig tilfredse med den. Meget pænere og større/solidere end dem man køber i bauhaus osv for ikke så meget flere penge!
Mvh
Stefan
Tak!
Din ser virkelig god ud også, solid!
Tænkte jeg tog for meget i, men så stor blev den alligevel ikke.
Måske burde jeg grave lidt, det bliver kun omkring 30cm dybt nu med sand tror jeg.
(Det betyder 1200L, spørgsmålet er hvor meget det er på et standardtraileren)
Jeg skal bygge låg også selvfølgelig og måske en passende opbevaringskasse.
Din ser festlig ud også, solid!
Jeg troede, jeg havde taget for meget, men så stor blev den ikke alligevel.
Måske burde jeg grave lidt også, det bliver kun omkring 30 cm dybt nu med sand, tror jeg.
(Det betyder 1200L, spørgsmålet er, hvor meget det er på en standardtrailer)
Jeg skal selvfølgelig bygge et låg og måske en passende opbevaringskasse.
Jeg poster slutbillederne senere
Angående hvor meget man kan få hjem per trailer. Det afhænger jo af, hvor meget traileren må laste Men som det fungerer her, får man en skovl for 300,-, eller så meget som man tør. En skovl plejer at være omkring 1000l. Og veje cirka 1200kg (ved ikke præcist). Min trailer er klassificeret til hmm 700kg. Så det bliver jo lidt overvægt. Men jeg kravler hjem og kører forsigtigt,
Tror vi fyldte cirka 3kbm i vores kasse. Og det var præcis 3 afhentninger. Så omkring 1000l ville jeg sige.
Men, jeg må lige lægge ansvarsfraskrivelsen ind om, at man ikke må laste mere, end hvad traileren kan tåle. Så det anbefaler jeg ikke.
Angående hvor meget man får hjem per trailer. Det afhænger jo af hvor meget traileren må laste Men som det fungerer her, så får man en skovl for 300:-, eller så meget som man tør. En skovl plejer at være omkring 1000l. Og veje typisk 1200kg (ved ikke præcist). Min trailer er klassificeret for hmm 700kg. Så det bliver jo lidt overvægt. Men jeg kryber hjem og kører forsigtigt,
Tror vi fyldte omkring 3kbm i vores kasse. Og det var præcis 3 afhentninger. Så omkring 1000l vil jeg sige.
Men, jeg må lægge ind mindst én brasklapp at man må ikke laste mere end hvad traileren tåler. Så det anbefaler jeg ikke.
Mvh
Stefan
Ja ok! Tak for den gode info!
Nej overvægt er ikke godt, det skal jeg holde øje med!
Har meget tæt til grusgraven, så måske snyder jeg lidt.
Men så kan det være jeg klarer mig med én trailer!
Men på den anden side, jeg har brug for at fylde huller i græsplænen lidt overalt, og det fungerer vel med sand har jeg for mig.