Hej
Jeg skal til at lægge nogle sporede spånplader til vandbåren gulvvarme. Det er et gammelt bjælkelag, der er rettet i vater, men hvor jeg ikke har cc60, men alt fra 42 cm til 59 cm. Pladerne jeg skal lægge er med fer og not og godkendt til at lægge med samling uden for bjælkerne. Dog, efter at have læst en mere udførlig monteringsvejledning for andre plader, bliver jeg i tvivl. De andre plader er også godkendt til samling mellem bjælker, men anbefalingen er at samlingerne bør være på bjælker uanset, specielt i rum med høj belastning. Rummet jeg skal lægge i er en stue, hvilket vil medføre relativt høj belastning.

Min overvejelse er nu, om det er bedre at skære kortsiderne rent, undlade fer og not, og i stedet lade alle samlinger være understøttet af en bjælke? Det ekstra arbejde betyder ikke så meget, og der bliver næsten ikke noget ekstra spild på grund af rummets mål.

Nej det er ingen problemer med at skarve mellem reglerne når det er spontat. Sørg bare for at forskyde skarverne til forskellige fag, så du ikke får generalskarver.

Tak så meget for svaret! Sådan gør jo byggefirmaer, og sådan er monteringsvejledningen. Min bekymring bunder nok i det længere perspektiv. Tre børn der hopper på gulvet, gæster med midlertidigt høj belastning osv. Små svigt som til sidst gør, at fugen bliver lidt svækket. Jeg vil jo minimere risikoen for knirken, selv om 10 år. Eftersom jeg er gør-det-selv-mand er tidsbesparelse ikke det vigtigste, men snarere at undgå at skulle gøre det om i fremtiden. Dette er en konstruktion, der aldrig skal ændres. Men som sagt, selv langtidseffekterne bør jo være kendte på nuværende tidspunkt ☺️

B Bosse63 sagde:
Tak så meget for svaret! Sådan gør byggefirmaer, og sådan er monteringsanvisningen. Min bekymring er nok på længere sigt. Tre børn, der hopper på gulvet, gæster med midlertidig høj belastning osv. Små svigt, der til sidst gør, at fugen bliver lidt svækket. Jeg vil jo minimere risikoen for knirk, selv om 10 år. Eftersom jeg er hjemmefixer er det ikke tidsbesparende, der er det vigtigste, men snarere at undgå at skulle gøre det om i fremtiden. Dette er en konstruktion, der aldrig skal ændres.
Men som sagt, selv langtidsvirkningerne bør jo være kendte på nuværende tidspunkt ☺️
Klassisk tilfælde af hjemmefixer, der overarbejder ting. Du er bestemt ikke alene om det :)
Du skal vel også have et overgulv (parket måske?), som også spreder belastningen.

Haha, præcis sådan er det!
Jeg kører efter anvisninger og føler mig tryggere med den feedback du har givet! 👍

B Bosse63 sagde:
Tak så meget for svaret! Sådan gør byggefirmaer, og sådan er monteringsanvisningen. Min bekymring bunder nok i det længere perspektiv. Tre børn der hopper på gulvet, gæster med midlertidigt høj belastning osv. Små svigt som til sidst gør, at samlingen bliver lidt svækket. Jeg vil jo minimere risikoen for knirken, selv om 10 år. Eftersom jeg er gør-det-selv'er, er det jo ikke tidsbesparende det vigtigste, men snarere at undgå at skulle lave det om i fremtiden. Dette er en konstruktion som aldrig skal ændres. Men som sagt, selv langtidseffekterne bør jo være kendte på nuværende tidspunkt ☺️
Men hvorfor det ene, eller det andet? Hvorfor ikke både og...? Jeg mener, at det bare er at tilføje endnu en regel under den ferede samling. Alternativt skære i siden af spånpladen, så feren kommer til at ligge på en regel.

A AG A sagde:
Men hvorfor det ene, eller det andet? Hvorfor ikke både og...? Jeg mener, at det bare er at tilføje endnu en regel, under den spontede samling. Alternativt kappe på siden af spånpladen, så at sponten havner på en regel.
Så kan man gøre, men det bliver jo lidt overkurs. Eftersom det ikke behøves, ifølge producenten.
TS har jo varierende afstand mellem reglerne, som gør det endnu mere besværligt.
I en perfekt situation har man cc600 og plader, som er 1800 eller 2400. Så rammer man så godt som altid regel.

A AG A sagde:
Men hvorfor det ene, eller det andet? Hvorfor ikke både og...? Jeg mener at det bare er at tilføje yderligere en regel, under spontede samlingen. Alternativt kappe på siden af spånpladen så at sponten havner på en regel.
Hej
Tak for input! At regle op yderligere havde været det bedste så klart, men er en tanke som jeg har lagt til side. Jeg har ikke kortlingar at fæste i på passende steder hvilket indebærer et alt for omfattende job med isolering og rørlægning som allerede er gjort.

I betydeligt mindre omfang satte jeg en strimmel gulvspån under samlingen ved en reparation.
Det bliver overarbejdet hvis man har fer/not-plader, men hvis man ved, hvor klaveret eller bogreolen skal stå, eller hvor landingerne fra trapezen vil være, og man har lidt spild, er det ikke meget ekstra arbejde.

En limmet samling burde være lige så stærk som en hel plade max cc 60 skal være nok

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.