Jeg har formået at gå igennem livet uden selv at skulle sætte en hylde op, men nu er det altså tid!

Jeg skal sætte en hylde op med tre niveauer på skinner (ikea boaxel) i min vaskerum. Ingen overdreven vægt, men jeg vil selvfølgelig stadig have, at hylden kan holde til en del. Væggen er en ydervæg, og hvad jeg kan læse mig til, har jeg gips 13 mm og derefter osb-plade på 11 mm (derefter stående spær).

I manualen står der, at jeg skal bruge skruer med fladt "hoved" 7 mm til horisontal skinne og 8 mm vertikal skinne.

Men, hvordan ved jeg, hvor lang skruen skal være?
Og skal jeg bruge en almindelig dyvel først, eller bør jeg bruge en mollydyvel eller andet?

Der er også et elskab på ydersiden af huset, cirka der hvor hylden skal være. Er der risiko for, at jeg borer ind i kabler, og bør jeg helst undgå hylde der?

Jeg byder alle mulige input velkommen!
Med venlig hilsen, tommelfingeren midt i hånden

• Instruktion for montering af IKEA Boaxel hyldesystem med tre plan, der viser skruestørrelser og monteringsafstande.
  • Instruktion for montering af IKEA Boaxel hylde med skruer og skinner, inkluderer nivellering og anbefalet skruebredde på 7 mm.
  • Diagram over vægkonstruktion med lag af gips, OSB-skive, isolering og spær. Tekster beskriver tykkelser og materialer.
Farstatjej90
Hvis du kan stole på oplysningen, at det er gips og så OSB, kan du købe næsten hvilke som helst skruer, der er 25 mm fx, og din hylde vil aldrig falde ned, og ingen kabel vil blive boret. Ingen rawlplug er nødvendig.

Er det en ribbevæg eller fx en seng, du har tænkt dig at hænge på væggen, bliver det anderledes, men med almindelige hylder vil det holde fint...🤔👍

• Synes
TRJBerg og 1 anden
  • Laddar…
K
E elisc sagde:
Jeg har klaret mig gennem livet uden selv at skulle sætte en hylde op, men nu er det altså tid!

Jeg skal sætte en hylde med tre etager på skinner (ikea boaxel) op i min vaskerum. Ingen overdreven vægt, men vil selvfølgelig have, at hylden skal kunne holde til en del alligevel. Væggen er en ydervæg, og hvad jeg kan læse mig til, har jeg gips 13 mm og derefter osb-plade på 11 mm (så stående sømregler).

I manualen står der, at jeg skal bruge skruer med fladt "hoved" 7mm til horisontal skinne og 8 mm vertikal skinne.

Men hvordan ved jeg, hvor lang skruen skal være?
Og skal jeg have en almindelig plug først, eller bør jeg bruge mollyplug eller andet?

Der er også et elskab på ydersiden af huset, omtrent der hvor hylden skal være. Er der risiko for, at jeg borer ind i kabler og bør helst undgå hylde der?

Velkommen til al mulig input!
Mvh, tommelfingeren midt i hånden
Hvad er det for en overflade?

Hvis det bare er malet eller er en måtte, og du er bekymret for el i væggen, så forbor med et lille bor (typ 2,5mm), som du lader stikke ud ca. 25mm fra chucken. Derefter bruger du skruer, som bare lige præcis rækker igennem pladerne. 30mm vil jeg foreslå (går gennem et par mm).

At forbore er absolut ikke et must, men kan lette processen for den uerfarne.

Hvis det er fliser, så behøver du længere skruer og sandsynligvis et flisebor.

Dette er første gang, jeg ser den type hyldesystem, som skal skrues både i de horisontale og de vertikale skinner. Hylden vil sidde som klippefast.

TRJBerg
Kan være interessant at vide, hvad maxvægten, der kommer til at belaste hylden, bliver i fremtiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.