G
Bygger nyt hus hvor vi har enkelgips og isolering i indervægge. Ydervæggene har OSB.
Husleverandøren tilbyder ikke noget tilvalg med OSB i indervægge. Vi har valgt malerpakken fra (spartling, tapetsering og fodpanel) som vi gør selv. Inderdøre og fod monteres af husfirmaet.

Går det rent byggeteknisk at vi sætter en ekstra gipsplade på børnenes indervægge (dem uden døre) for at få lidt mere bæreevne?
Vi skærer pladen, så den stopper over trægulvet. Det jeg spekulerer på er der, hvor gipspladen møder loftpladen.

Skal der ikke være en skyggeliste mod loftet?

Du kan bede dem om at lægge lister og sokler i en bunke, så du kan sætte det, når du er færdig med de ekstra plader.

Men skal du forstærke, så må du gå på en fiberforstærket gips. Almindelig gips på gips ville jeg sige er lidt spildt, hvis det er solide vægge, du er ude efter.

• Synes
Hamkla og 1 anden
  • Laddar…
Selvom husproducenten ikke tilbyder osb som tilvalg, kan du forsøge at forhandle med tømrerne. Hvis væggene ikke kommer i færdige moduler. Ellers er det vel hurtigt gjort at skrue gipspladerne af, sætte osb bagved og skrue dem på igen. Husk på, at også stikkontakter skal flyttes ud med en ekstra plade på væggen.

• Synes
Gunnar_80 og 1 anden
  • Laddar…
Hvis indervæggene ikke kommer færdige fra fabrikken, kan det løses på stedet. Spørg ikke, men beslut dig for, at det skal være, som du vil have det.

• Synes
Gunnar_80
  • Laddar…
Jeg håber, at I spartler og fuger mod loftet og ikke sætter lister. I det mindste synes jeg, det er så utroligt meget pænere i de fleste tilfælde. Dog er det svært at finde en snedker, der er villig til at gøre dette i dag, hvilket har ført til, at jeg bare har bedt dem om at trykke gipspladerne næsten hele vejen op mod loftet, og så har jeg fuget selv.

Der er ingen problemer med at sætte dobbelt gipsplader selv på væggene, der har døre og vinduer. Det er bare at skifte lister rundt om for eksempel døren. Jeg fræsede ud i gerigtlisterne, da jeg satte renoveringsgips (på væg, der havde glasfibervæv) for nylig, da dette blev pænest (og billigst).

• Synes
Gunnar_80
  • Laddar…
G
Rigtigt gode synspunkter fra alle!

Pacman og robert: Det bliver også loftlister, som vi sætter selv.

Væggene bygges på stedet men da vi ikke må opholde os på byggepladsen under byggetiden, bliver det svært at deale med snedkerne.
Tager jeres inputs med i det fortsatte byggeri!

G Gunnar_80 sagde:
Rigtig gode synspunkter fra samtlige!

Pacman og robert: Det bliver også loftlister, som vi sætter selv.

Væggene bygges på plads, men da vi ikke må opholde os på byggepladsen under byggetiden, bliver det svært at deal med tømrerne.
Tager jeres inputs med i det fortsatte byggeri!
Jeg ville dog forsøge en omgang til med tømrerne. Bare fordi I ikke må opholde jer på byggeriet betyder det ikke, at du ikke kan forsøge at købe, så tømrerne sætter OSB.

Bestil en læs med OSB sammen med en pose kaffebrød og en seddel, hvor du beder tømrerne om, at du ville være yderst taknemmelig, hvis de kunne sætte pladerne før gipsen... alle bliver i godt humør af god kage, og den ekstra omkostning for arbejdet må du tage bagefter.

• Synes
Rabbithole
  • Laddar…
P para sagde:
Selv om husfabrikanten ikke tilbyder OSB som et tilvalg, kan du prøve at forhandle med tømrerne. Medmindre væggene kommer i færdige moduler.
Ellers er det vel hurtigt gjort at skrue gipspladerne løs, sætte OSB bagved og skrue dem tilbage igen.
Husk på, at stikkontakter også skal flyttes ud med en ekstra plade på væggen.
Anvendes der ikke dåser, som man kan skrue ud i dag? Elektrikeren brugte sådanne, da vi lavede om i vores køkken. Vi satte også OSB og gips.

JLyck JLyck sagde:
Bruges der ikke doser, som man kan skrue ud i dag? Elektrikeren brugte sådan nogle, da vi lavede vores køkken om. Vi satte også osb og gips.
Det er forskelligt. Afhænger af, hvad elektrikeren foretrækker. Jeg plejer at bruge ABB doser, fordi de er billige, nemme at montere og sidder godt. De har to positioner. Andre, fx Schneider/Thorsman, er justerbare.

• Synes
abygg og 1 anden
  • Laddar…
G
OK!
Jeg vil se, om jeg kan bestikke snedkerne med kaffebrød;)(y)

• Synes
Mazen
  • Laddar…
R Robert-san01 sagde:
Det er forskelligt. Afhænger af, hvad elektrikeren kan lide. Jeg plejer at bruge ABB doser, for de er billige, nemme at montere og sidder godt. De har to positioner. Andre, fx Schneider/Thorsman, er justerbare.
Sådan kan det nok være. (y)

S
G Gunnar_80 sagde:
OK!
Jeg skal se om jeg kan bestikke snedkerne med kage;)(y)
Hmmm det blir nok en del kage.... :)

• Synes
Pyromanapa
  • Laddar…
JLyck JLyck sagde:
Anvendes der ikke dåser som man kan skrue ud i dag? Elektrikeren brugte sådanne, da vi lavede vores køkken om. Vi satte også osb og gips.
Bygger man nyt med enkel gips, kører man sikkert med den billigst mulige løsning også på el-dåserne.

R Robert-san01 sagde:
Jeg ville dog forsøge en runde til med tømrere. Bare fordi I ikke må opholde jer på byggepladsen, betyder det ikke, at du kan forsøge at betale, så tømrere sætter OSB.
Hvordan skal I så holde øje med alt det svindel, der kan blive dækket over? Måske derfor de ikke vil have kunden der? Meget kan ikke rettes op senere heller, så det er helt skørt ikke at kunne besøge sin byggeplads hver dag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.