Har læst lignende tråde på dette og andre fora. Læste også denne rapport fra Euro Inox (dog alt for avanceret til at jeg kan forstå alt) "Rostfrit stål i kontakt med andre metalliske materialer" https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf .

Kort fortalt skal jeg fastgøre en større varmgalvaniseret betonvinkel/L-profil på undersiden af min altan (beton) for at fastgøre stolpe til rækværket i. https://www.joma.se/byggbeslag/vinkelbeslag/betongvinklar-10-mm/betongvinkel-18
Da betonen i altanen er let "angrebet" og vil jeg ikke bruge ekspander men i stedet ankermasse og gevindstang. Jeg tænkte jeg skulle bruge rustfri gevindstang og ikke varmgalvaniseret. Selve fastgørelsen af gevindstangen vil ske på altanens underside og er således relativt beskyttet fra vand bortset fra kondens og andet vand, der kommer via betonvinklen/L-profilen til altanens underside.

Behøver jeg være bekymret for galvanisk korrosion, når jeg fastgør dette varmgalvaniserede beslag med rustfri gevindstang, skive, møtrik? Bør jeg vælge også varmgalvaniseret gevindstang, skive, møtrik i stedet?

Læser jeg det dokument, jeg henviste til ovenfor, længst nede på side 8 står der ved siden af billede 8a:
"Fastgørelseselementer af rustfrit stål på væsentligt større komponenter af galvaniseret stål forårsager normalt ikke korrosion"
Jeg tænker, at det er lidt samme scenarie hos mig, dvs betonvinklerne/L-beslagene er ret så massive (10,0x310x210x50mm) så måske behøver jeg ikke bekymre mig for at blande med rustfrit.

rapporter i al ære men det bliver nok lidt sådan........Det galvade holder i 100 år, det rustfri måske i 120 år. Balkonen i øvrigt måske 50 år. Man vinder ingenting på at tænke sådan og det er nok meget svensk tror jeg...........I andre lande klasker man bare ting op med hvad som og tager næste problem den dag det kommer og det jeg mener i dit tilfælde så er det nok sandsynligt sådan at balkonen i sig selv måske anses forbrugt længe før det du monterer påvirkes.

• Synes
JohnnyEkan og 1 anden
  • Laddar…
Galvanisk korrosion er jo noget, der sker, når man har metaller med forskellig galvanisk potentiale i kontakt med hinanden, jo mere fugtige forhold desto mere korrosion. Jeg ville helt klart have undgået risikoen ved at bruge galvaniserede komponenter overalt. Hvis det derudover, som du skriver, ikke er et specielt udsat sted, så ser jeg ingen fordel ved rustfrit. Varmgalvaniseret fungerer udmærket, se bare på alle lygtepæle og elskabe, der står ude uden at ruste.

• Synes
cpalm og 2 andre
  • Laddar…
S Snappahaneklanen sagde:
Galvanisk korrosion er jo noget, der sker, når man har metaller med forskellig galvanisk potentiale i kontakt med hinanden, jo fugtigere forhold, desto mere korrosion. Jeg ville helt klart undgå risikoen ved at bruge galvaniserede komponenter overalt. Hvis det desuden, som du skriver, ikke er et specielt udsat sted, ser jeg ingen gevinst ved rustfrit stål. Varmgalvaniseret fungerer udmærket, se bare på alle lygtepæle og elskabe, der står ude uden at ruste.
Men hvis jeg køber varmgalvaniseret gevindstang, som jeg derefter skærer i ca. 10 cm lange stykker, skal jeg så ikke forsegle/koldgalvanisere enderne, jeg har skåret?

Lidt oliefarve går det fint med, ellers en zinkfarve men det er lidt overkurs og er dyrt

Jeg byggede en konstruktion ude med galvaniseret stål, galvaniserede gevindstænger og RF-møtrikker. Det har stået der nu 30 m fra havet uden nogen problemer.

Tak for svaret.
Så nogle ville ikke bekymre sig, og nogle ville undgå at blande forskellige metaller.
Hvis jeg let kunne skifte ved eventuel korrosion, ville det ikke være noget problem, men når først gevindstængerne er fastgjort i ankermassen under altanen, er det ikke noget, jeg kan ændre.
Det var heller ikke helt enkelt med galvaniserede gevindstænger/pindbolte. "Elforzinkning kaldes ofte for blankforzinkning og forkortes FZB, mens varmetforzinkning forkortes FZV".
Jeg har fundet varmforzinkede (FZV) gevindstænger/pindbolte, hvor det udtrykkeligt står til indendørs brug, og koldforzinkede (FZB) hvor det står til udendørs brug. Læser man generelt om FZV vs FZB, skal jo FZV have en højere korrosionsbeskyttelse og være mere egnet til udendørs brug.

Jeg skulle have stolet på rapporten. Jeg har kun hørt om galvanisk korrosion, der giver problemer, når det gælder kobber mod stål.

Hjemme i mit barndomshjem blev der sat et galvaniseret nedløbsrør, som fik vand fra et kobbertag. Røret var ikke i kontakt med taget, det var kun vand med kobberioner, der nåede røret. Røret var helt ødelagt efter 8 år, i princippet tilintetgjort.

Dette var tilsyneladende lidt værre end man forventer rent kemisk. Min far var kemiker, og han plejede ellers at reagere kraftigt på lignende fænomener, som at lade metalbestik stå i sildedåsen juleaften osv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.