Hej,

jeg har brug for tips til, hvordan jeg skal løse en sprække, der er opstået i min lejlighed mellem parketgulvet og væggen. Dette på grund af sætningsskader. Sprækken er ca. 6-7 cm. Jeg tænker, at man skærer parketten, så den bliver lige og jævn. Derefter lægger man en egetræsplanke/liste vinkelret mod parketten og derefter gulvlisten ovenpå. Jeg tænkte at tætne med en fugebånd mellem murstensvæggen og gulvet.
Men hvordan fastgør jeg tillægsplanken til det eksisterende gulv?? Og jeg har brug for at komme op ca. 2 cm ?? (Parketten er ca. 20 mm tyk).

Hjælp/tips til løsning tak!

Spalten mellem parketgulv og væg målt med lineal. Gulvet viser tegn på revner og ujævnheder, cirka 6-7 cm mellemrum fra sænkning. En sprække mellem parketgulvet og væg på ca. 6-7 cm, forårsaget af sætningsskader. Viser en ujævn kant ved en lys væg. Spalte mellem parketgulv og væg med ujævnt murværk. Parketplanker ligger skævt op ad væggen. Afstanden mellem væg og gulv er synlig.

Har der været en gulvsokkel i puds?

Ja det ser sådan ud og at pudset er gået i stykker de fleste steder.

Det jeg tænker som bliver pænest er en bred liste og en kvartstav nederst som du dækker sprækken med. Tænk på at kvartstaven skal skrues i listen og ikke i gulvet for at trægulvet skal kunne bevæge sig frit under. Listen kan du lime op i spænd med almindelig PL 400. Det sidder som bjerget. Sørg for at underlaget er jævnt inden.

Det nemmeste og billigste er at støbe en ny pudssokkel. Men det er måske ikke altid så pænt.

Hvis jeg forstår dig rigtigt, bliver listen vel mega tyk.? Her er originallisten jeg skal genbruge, den er ca. 1,5 cm tyk. Mellemrummet er jo 6-7 cm...
Eller har jeg misforstået dig?
Gulvplanke ved siden af en hvid originalliste. Listen er ca. 1,5 cm tyk, med en tydelig glippe på 6-7 cm til tråden om genbrug af lister.

Listen bliver ret tyk. Lige den liste vil det se mærkeligt ud med en kvartstav nedenunder. Der er mange måder at gøre det på. Det mindst besværlige er, som du foreslog, med en liggende brædde nederst og så listen ovenpå. Vil man have det perfekt, er det jo et nyt gulv, der skal til. Alternativet er en støbt sokkel som før eller glatte væggene indtil en liste dækker godt. En pudset sokkel behøver jo ikke være firkantet og grim. Man kan jo skrå den lidt, så det ikke ligner en klods i underkant.

Hvis man følger mit forslag; hvordan ville du få den liggende planke i rigtig højde med parketten, og hvordan forankres den?
Jeg kan bygge soklen op langs væggen, men ikke hele vejen ud til parketten. Så får den ingen understøttelse af murstenene. At lime planken til parketten er vel dumt med tanke på, at den skal kunne bevæge sig..?

Du kan jo skrue brættet i gulvet, hvis du lader bevægelsesmargin. Træ bevæger sig 1 mm per meter cirka. Senere kan du lade listen løbe frit. Det er nemmest. Få fastgørelsespunkter med fleksibel fuge, så er der ingen problemer.

Alternativet med soklen er at pudse den ud for at lade listen dække det sidste.

• Synes
Moltipo
  • Laddar…
Tak for rådene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.