Hej!

Jeg er i gang med at bygge en TV-lift, hvor TV'et skal sænkes ned fra loftet gennem indendørsloftet til dagligstuen. Jeg har købt en vinsj, der skal kunne klare 200 kg, og selve "kassen", som TV'et vil være monteret på, vil veje lidt over 50 kg i alt (inklusive byggematerialer, TV og centerhøjttaler).

Vinsjen har som standard et beslag til rør med en diameter på 50 mm, som jeg håber at kunne bruge. Planen er at montere en stolpe på hver underramme på spærkonstruktionen, som røret kan hænge i. Spændvidden for røret vil så være omkring 180 cm, og derfor kommer jeg med mit spørgsmål om, hvilken type rør der ville kunne klare vægten på lidt over 50 kg med 180 cm mellem støtterne? Røret skal altså monteres horisontalt.

Jeg har fra tidligere et gammelt mastrør med den rette diameter, men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om holdbarheden og vil ikke tage chancen. Jeg ville taknemmeligt tage imod jeres synspunkter på et passende rør, hvor jeg ikke behøver at være bekymret for, at røret går i stykker, og at TV'et falder ned fra loftet :rolleyes:

Lasse

Senest redigeret:
Jeg ville gætte på at "almindelige" stålrør med 2 mm godstykkelse klarer 50 kg, men det er et gæt... Jeg tror ikke, at du behøver at bekymre dig for, at røret går i stykker, det bøjer sig først, og hvis det sidder fast i enderne, falder det ikke ned...

• Synes
ByggareBob_10 og 1 anden
  • Laddar…
Det der muligvis sker, er, at det vakler, og TV'et gynger, men hvis du sætter et par diagonale stag fra midten af røret til punkter så højt oppe som muligt, burde det blive tilstrækkeligt stabilt.

• Synes
ByggareBob_10 og 1 anden
  • Laddar…
Tak for det gode svar! Diagonale stag skal absolut kunne lade sig gøre, jeg kom også i tanke om, at jeg kunne lægge en veltilpasset regel mellem oplægene og så montere et kortere rør på reglen i stedet for at fastgøre vinschen i.

Lasse

som jeg tolker din beskrivelse så er det fint, tror du uden at blinke kan stille dig på røret hvis du vil uden at det giver efter

• Synes
LasseR
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.