Hej allesammen,
Ny på forummet, men har i lang tid læst og deltaget i jeres ekspertise i forskellige momenter.
Men, nu er jeg havnet i en situation, hvor jeg har brug for hjælp.
Kontext:
Hus fra midten af 70'erne
Betonkælder fra gulv til loft.
Ca 40 kvm
Vi indledte et projekt med at udskifte gulvet i vores kælder, da reglerne og isoleringen lå direkte mod betongulvet.
Da dette var gjort, opdagede vi også, at det lugtede dårligt fra væggene, så vi tog et affugtning/saneringsfirma med, som konstaterede, at væggene nok ville have godt af at blive revet ned og bygget op igen, samtidig med at vi også skal dræne, så snart karene slipper.
Jeg åbnede i dag væggen for at kontrollere, hvordan status på betonvæggen var og opdagede følgende:
Ud fra dette scenarie har jeg følgende spørgsmål.
Følgende spørgsmål:
1. Hvad er dette på væggen? hvad gør man ved det, og hvad skal man tænke på?
2. Hvordan rengør man disse vægge og gulv?
Jeg har læst flere tråde, der henviser til klorin, mens det i andre er et absolut no go.
Hvad gælder?
3. Luftspalter i væggen.
Min far mener, at vi skal bygge reglerne nogle cm fra væggen, så der bliver en luftspalte mellem betonvæggen og reglerne. Men alle guider refererer kun til, at man laver en luftspalte oppe ved loftet og nede ved gulvet.
Fordele/ulemper, hvad skal jeg tænke på?
4. Elementer, hvad gør man med disse? slukke for vandet, rive ned væggene, sætte nye regler op og skrue elementerne tilbage uden at skulle plombere dem igen osv.?
Altså, kan man have elementerne stående i deres rør med lidt støtte, bare ved at man bygger en ny væg/regler bag dem, som man fastgør dem direkte i?
Jeg har haft 2 virksomheder, der kom og inspicerede og besvarede disse spørgsmål, så jeg tænkte at give svar, hvis nogen andre skulle støde på lignende problemer.
Vi har fundet årsagen til fugtproblemet, som kom fra naboens hus, der er udbedret.
1. Ingen problemer, forårsaget af fugt, blev vasket rent og pænt med lidt vand og klorin.
2. Vand og klorin eller skimmelfjerner
3. Betongvæg -> 2 cm luftspalte -> Reglar/isolering -> væg
Man kan også lægge en plast på reglar/isolering på siden, der vender mod betongvæggen, hvis man vil være ekstra sikker.
4. Det fungerede fint at bare "spænde dem fast" mellem tingene og lade dem "hænge frit"
Har haft 2 virksomheder som har kommet og inspiceret og besvaret disse spørgsmål, så tænkte jeg ville give svar, hvis nogen andre skulle støde på lignende problemer.
Vi har fundet årsagen til fugtproblemet, det kom fra naboens hus som er blevet udbedret.
1. Ingen problemer, forårsaget af fugt, blev vasket rent og pænt med lidt vand og klorin.
2. Vand og klorin eller skimmelborttagningsmiddel.
3. Betonvæg -> 2 cm luftspalte -> Reglar/isolering -> væg
Man kan også lægge plast på reglar/isolering på siden, der vender mod betonvæggen, hvis man vil være ekstra sikker.
4. Det fungerede fint bare at "spænde dem fast" mellem ting og lade dem "hænge frit".
Mvh
Hej,
Er inde på det samme, men uanset hvor man læser, anbefaler man ikke at opstille vægge i kælderen. Hvordan blev resultatet for jer? Efterlod I nogen åbning for oven/for neden? Hvordan får I luften til at bevæge sig bag væggen? Brugte I gips?
Det bedste er jo at pudse væggene og derefter male med en diffusionsåben maling. At lave en ramme og lægge plademateriale kan betyde, at du bygger fugt ind, og før eller siden vil det føre til mikrobiel vækst (skimmel).
Hvis du ikke drænerer og isolerer udvendigt, ville jeg ikke lægge plader på væggene, men simpelthen pudse dem. Du kan også bygge/købe et Nivell-system (eller variant) med mekanisk ventilerede vægge, der blæser fugt ud og holder et luftspalte "varmt" med indendørsluft, hvis du absolut vil have plader, men ikke kan dræne.
Gulvet ligeså, eftersom det er midten af 70'erne, går jeg ud fra, at det er uisoleret plade på jorden, så enten bare lægge et nålefilt tæppe, alternativt klinker i nogenlunde lille størrelse (max 15x15cm ville jeg sige), da det kun er fugerne, der "ånder" og slipper fugten igennem.
Du kan vaske med Klorin for at få det skimmel, der allerede findes der, væk.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.