Kortfattet:
Vi skal nu endelig indrette et nyt vaskerum i kælderen, og så vil jeg sætte spot:er i loftet.
Skal jeg rive det gamle loft ned eller sætte det nye udenpå det gamle?

Længere forklaring:
Huset er fra 1926, og loftet i kælderen er lavet i en eller anden form for puds.
Jeg tænkte først at sætte lægter udenpå loftet, og gips på det som jeg sætter spot:erne i. For at sætte lægterne skal jeg finde loftsbjælkerne.
Det er dog umuligt at finde bjælker med bjælkesøgeren, eftersom (går jeg ud fra) der sidder et hønsenet som base for pudsen. Bjælkesøgeren finder i hvert fald bjælker typ "overalt" (og det er en rimelig god variant fra Bosch).
Så for at finde bjælkerne skal jeg save op på strategiske steder og lede manuelt. Gørbart naturligvis, men så begyndte jeg at tænke "Hvis jeg alligevel skal begynde at save op, kan jeg lige så godt tage det gamle loft ned og dels spare nogle cm i lofthøjde, samtidig med at jeg kan forstærke bjælkerne (eftersom køkkenet, som ligger lige ovenfor, har en tendens til at vibrere noget, når man går på det).

Jeg har googlet lidt, men finder intet konkret om, hvordan kælderlofter fra denne tid typisk er bygget. Bliver det et rent helvede med tre tons savsmuld i isolering at tage hånd om, eller er det gørbart?
Som man kan se på billederne, går der jo også en del kabler her, og rørene vil vi alligevel skifte til mere moderne varianter. Men det føles jo ikke som om, det skulle være det største problem.

Er der nogen, der har erfaring?

• Et kælderloft med flere synlige rør og kabler, der løber langs loftet, og en væg med træpaneler samt en sort dør i baggrunden.
  • Loft i kælder med pudset overflade, ledninger og en loftslampe. To døre og en hvid hylde til venstre i rummet.
BirgitS
Hvis der er puds på hønsenet, så er det sandsynligvis brædder ovenover, og det burde være muligt at skrue lettere ting fast i brædderne overalt. Sammenlign kloasongvæg.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson sagde:
som jeg kan forstærke reglarne
Glem det med at forstærke, så skal du rive alt ned helt op til gulvet i køkkenet og det bliver måske ikke godt alligevel.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Opdatering!
Så har jeg savet en del af loftet op for at se, hvordan det ser ud. Støvet bliver det nok ikke, fy satan siger jeg bare! 😆
Puds er godt over 2 cm tykt, og det holdes oppe af rør, som igen holdes oppe med søm. Der var også trukket lidt ståltråd. Det var vel sådan, man gjorde for 100 år siden, men nu river jeg det ned og erstatter det med gips!
(Tanken med at sætte flere regler var, at jeg troede, man kunne komme til de eksisterende regler nedefra, men det gør man jo ikke her, så det bliver ikke til noget.)

Er i gang med at planlægge en hel dag til nedrivning af hele loftet. Det bliver ubehageligt støvet, overvejer at købe en beskyttelsesdragt af en slags...

• Udhugget loftsektion med gammeldags konstruktion, viser 2 cm tyk puds båret af rør, fastgjort med søm; plastikbeskyttelse hængende nedenunder.
  • Et hul i et loft afslører gammeldags byggeteknik med vass og puds, holdt oppe af søm, revet delvist ned for renovering.
  • Udskåret firkant i loft, viser tyk puds over vass, spær. Plastdække nedenunder forbereder til renovering.
  • Et udsnit af et loft med hvid puds, markeret med blyant, dækket delvist af gennemsigtig plastik og grøn tape for beskyttelse.
I går var det søndag, og jeg underholdt mig med at rive ned loftet og panelen mod kældervæggen.
Sådan ser et blotlagt loft fra 1926 ud!
En milliard søm holder altså et net af ståltråd og tagrør oppe, som man dengang har påført pudsen i. Har holdt overraskende godt, men rart at kunne erstatte dette med gips.

Panelet mod ydervæggen bestod af glasuldisolering, der lå direkte mod ydervæggen. Føles ikke så godt, og det har også løsnet pudset, som mange steder skal laves om. Er det C-bruk man anvender?

Nogle kommentarer til den, der skal gøre samme rejse:
- Lej gerne en støvsuger (det skulle angiveligt findes, havde jeg desværre ikke meget styr på).
- Brug beskyttelsesdragt, -briller og maske. Jeg tror ikke, der er noget direkte giftigt i støvet, men det er anstrengende at stå en hel dag.

Næste skridt (efter fjernelse af endnu flere søm, og støvsugning af loftet, og trækning af el til spots) er at sætte lægterne, som gipsen derefter monteres på.
Skal man benytte lejligheden til at gøre noget fornuftigt med det gamle træloft, inden jeg sætter det nye underloft? 🤔

• Rummet med trægulv og træpaneler har en støvsuger på gulvet og synlige rør i loftet, formentlig fra en kælder under renovering.
  • Mand fjerner gammelt loft fra 1926 med gips og ståltråd stikker ud. Lys og værktøj ses i et rodet rum med nedrevet loft og panel.
  • Frilagt loft fra 1926 med synlige brædder og ståltrådnet, der har holdt puds på plads. Sollys strømmer ind gennem et vindue, hvor paneler er fjernet.
  • Frilagt trætak fra 1926 med spær, vinduer, eksponeret isolering og værktøjer. Panel fjernet og skelet synligt mod kældervæg.
  • En person fjerner et gammelt træloft fra 1926 i et renoveringsprojekt. Rummet er rodet med træstykker og værktøj. En vaskemaskine ses i hjørnet.
  • Kælder med frilagt loft fra 1926, betonvægge med elinstallation og to små vinduer. En vaskemaskine står foran væggen.
Helt klart rigtigt at fjerne loftet og erstatte det med nyt, hvis du spørger mig.

Hvor godt drænet er væggen i kælderen i filmen? Der er en smule antydning af, at der er eller har været fugt, der er trængt igennem på grund af utilstrækkelig dræning.

Spændende. Jeg er i gang med et præcis lige sådan projekt og rev også loftet ned i weekenden. Det havde samme konstruktion med brug, gips og ståltråd. Panelet som sidder under (over) er jævnt og fint, så jeg planlægger at sætte gipsplader direkte mod. Antager at du sætter lister udelukkende for at kunne fælde ind spots?

AndersJoh AndersJoh sagde:
Spændende. Jeg er i gang med et præcis lignende projekt og rev også loftet ned i weekenden. Det havde samme konstruktion med mørtel, gips og ståltråd. Panelet som sidder under (over) er jævn og fin så jeg planlægger at sætte gipsplader direkte mod. Antar at du sætter lægter udelukkende for at kunne fælde ind spots?
Ja præcis. :)

J_P_K J_P_K sagde:
Helt klart rigtigt at fjerne loftet og erstatte med nyt, hvis du spørger mig.

Hvor godt drænet er væggen i kælderen i filmen? Der er en smule antydninger af, at der er eller har været fugt, der er trængt igennem på grund af utilstrækkelig dræning.
På 100 år er der trængt fugt ind, helt klart. Ingen huse i området er drænerede, vi ligger på en skråning, så der ser ud til at ske naturlig afledning. Men for en sikkerhedsskyld havde vi en bygningsinspektør på besøg, der gennemgik huset, og han mente, at det ikke behøver dræneres – reparer i stedet de skader, der opstår, og spar nogle hundrede tusinde. Vi havde også en murer hjemme i dag, som også syntes, det så meget godt ud for ikke at være dræneret. Så vi vælger at gå den vej i stedet.

• Synes
gaia
  • Laddar…
Har lavet min kælder på 2 forskellige måder.
Etape 1, for 15 år siden så rensede jeg bort den pudsede vass præcis som du har gjort. Men satte Folierede spånplader mod bræddegulvet i stedet for gips. Da fandtes ikke ledspots, så store potter blev indsat mellem opskårede brædder. Ikke bare pudsen som støver, savsmuldet er ret hyggelig også😅 Ulempen er at de gamle brædder ikke altid er helt glatte/jævne, derfor jeg foretrak spån fremfor gips.

For 2-3 år siden var det tid til næste etape. Da havde jeg også brug for at få betydeligt mere kanalisering i loftet. Et rum skulle blive TV-rum, et andet blev samlingspunkt for Træk som kom fra en ny overetage mm (Typ >30 flexrør i loftet. Så der tog jeg beslutningen at også rense brædderne, og tage ud savsmuldet. (Det spiller ingen rolle hvor god en maske man har. Føler stadig træsmag i munden.)

Når dette var renset så blev det jo betydeligt lettere at trække nye elrør, indbygget højtalere, spots (satte til sidst rigtige potter her også trods LED spot). Isolerede med ny stenuld. Så tyndt og gips.

Det blev jo ret meget mere arbejde, men føler at det var det værd. Irriterer mig over at jeg har savsmuld tilbage i to rum nu, og en del udenpåliggende som jeg kunne have indbygget mm..

Så min anbefaling er alligevel at både rense loftet, rive plankerne, isolere om, og så bygge op med tyndt og gips. Det kommer til at koste dig en eller 2 weekender mere, og et antal åndedrætsmasker og et par baller isolering.

Nu har jeg også lidt begrænset lofthøjde så følte at hver cm tæller.

PS.
Angående ydervæggene så isolerede jeg dem indvendigt med multipor og silicatfärg. Har funket fantastisk godt. Godt klima, varme vægge som ånder, og ingen luftspalter etc. Isolering direkte mod væg og plast som det er i dag er ikke en god ide. https://www.xella.se/sv_SE/brand-multipor.

Træbjælkelag i kælder med synlige ledninger og ufærdige vægge. Byggematerialer og værktøj i hjørnet.
Kældertag med isolering, udsavede sektioner til installationer, synlige kabler, og lys fra et vindue i baggrunden.
Renovering af kælder med eksponeret loft, mange elektriske kabler, stige og værktøj. Væggene har noterede markeringer for installationer.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Dejligt, ser rigtig godt ud! 👍

Havde jeg boet alene, havde jeg revet resten ned også, men min fru vil gerne have mulighed for at vaske, så jeg ignorerer de 15 mm ekstra højde denne gang. Selv om det gør lidt ondt i min OCD-sjæl...

Så går jeg og overvejer, om man skal sætte 6mm gips eller 12mm? Er der nogen fordele og ulemper? (spotlysene får plads uanset)

andreascarlsson andreascarlsson sagde:
Herligt, ser rigtig godt ud! 👍

Havde jeg boet alene, ville jeg have revet resten ned også, men min fru vil gerne have mulighed for at vaske, så jeg ignorerer de 15 mm ekstra højde denne gang. Selvom det gør lidt ondt i min OCD-sjæl...

Derefter går jeg og overvejer, om man skal sætte 6mm gips eller 12mm? Findes der nogle for- og ulemper? (spottede passer uanset)
6 mm gips (renoveringsgips) følger underlaget, når det skrues fast og kan blive bulet, det kan være besværligt med at skruerne går lige igennem. Bruges kun når underlaget er jævnt. 13 mm er stivere og bliver plant.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Jeg kunne ikke lade være med tanken om at åbne op, så jeg løsnet en bræt! 😆

Det er ikke helt samme byggeteknik som Mojjens tag. Men dette betyder jo, at det ikke er noget problem at tage den gamle lægte ned og sætte en ny!

Men et spørgsmål: Vil stabiliteten i spærerne dermed forsvinde!? Jeg tænker, at den eksisterende lægte sidder med tre søm i hver regel (som igen på en eller anden måde sidder fast til spærerne), hvis man fjerner dem, skaber man måske en uønsket ustabilitet? Den nye lægte/gitterpanel vil sidde med cc 30, så det bliver ikke helt samme mængde træ, der holder det hele sammen...

Hjælp! 😱

• Gammelt loft med fjernede brædder, der afslører træstrukturer under. Flere brædder er synligt løse eller fjernet i konstruktionen.
  • Gammelt træloft med synlige lægter og en åbning; træplanker står mod væggen under.
Senest redigeret:
Ser ud som om der ikke er nogen isolering i bjælkelaget. Du kan med fordel fjerne hver anden bræt, alt hænger sammen med det, der er ovenfor. Sørg bare for, at du ikke fjerner en, der skal blive, for at skrue gipsen. Det bliver til at måle, så kan det være godt at lægge rør til el ovenpå, nu når det alligevel er åbent. Ellers så bekymrer du dig ikke, bare om der skal blive elrør.

• Synes
andreascarlsson
  • Laddar…
Tak for input!
Jeg tager alt ned, for taget er så ujævnt at jeg er nødt til at bruge justerskruer når jeg sætter gipsen op, og så bliver det simpelthen lettere at sætte nye glespanel op.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.