Tænkte på at rive en væg ned indendørs derhjemme, i en villa, på plan 1 af 2. Se den rødmarkerede væg på det vedhæftede billede.

Væggen fortsætter ikke på plan to.

Den er ca. 10 cm tyk i beton med puds på den ene side og fliser på den anden.

Der findes ingen tegninger at finde nogen steder for dette hus.

Hvad tror I? Jeg tror ikke, at dette er en bærende væg. Nogen der ved, hvordan man kan finde ud af, om det er det uden tegninger?

Godt nytår!

• Plantegning af et hus med en rødmarkeret væg mellem vaskerum og et andet rum på plan 1. Væggen vurderes som mulig ikke-bærende.
Er der træbjælkelag mellem etagerne? Det nemmeste i så fald er nok at rive lidt af loftet ned i rummet for at se, hvilken retning gulvbjælkerne ligger.
Mit gæt er, at det er gangvæggene, der er bærende, men jeg ville tage det sikre for det usikre og tjekke.

BirgitS
De i forummet, der ser ud til at vide meget om spørgsmålet, vil normalt gerne vide, hvordan spærerne ser ud og hvordan de går, samt alderen på huset og hvad man ved om, hvordan huset er bygget (beton, træ osv.).

J Joel88 sagde:
Den er ca. 10 cm tyk i beton med puds på den ene side og fliser på den anden.
Passer dette virkelig? Jeg har af flere grunde svært ved at tro på den oplysning. Snarere er der nok tale om en halvstens murstensvæg. Men som BirgitS så rigtigt har påpeget, behøves flere oplysninger. Det vigtigste er byggeåret. Hvad er etagedækket mellem stueetagen og overetagen lavet af? Træ eller beton? Har du et billede udefra?

Ved ikke hvordan tagspærene ser ud eller om det er træbjælkelag. Måske må jeg rive ned for at finde ud af det.

Huset er bygget i 1956

Et billede udefra giver nok ikke så meget, tror jeg, da huset er dækket med "fusktegel". Kan det hjælpe alligevel, så skal jeg tage et billede i morgen, når det er lyst.

Angående om væggen er lavet i beton, så ved jeg ikke hvorfor jeg skrev sådan. Det var soleklart i mit hoved, at det jeg mente, var at væggen er lavet af en eller anden form for sten. Den er hård altså. Klodset udtrykt af mig.

Så klarer det op lidt. Væggen er lavet af mursten for at den skal kunne bære fliserne i bryggerset. I 1956 ville ingen seriøs bygherre få den idé at sætte fliser på en trækonstruktion... Så gælder det om at finde ud af, hvad bjælkelaget er lavet af, træ eller beton. Men har du fusktegel burde det være træ. Hvor tykke er ydervæggene?

Bag murstenene er der træ i hvert fald. Så meget ved jeg.

Ydervæggene er svære at måle pga. fuskmurstenene. Men jeg har målt og trukket lidt fra for fuskmursten og luftspalte mellem træ og mursten og kommer frem til 16 cm.

Så kan vi fastslå, at det er en trækonstruktion i ydervæggen. Jeg frygtede, at det var letbeton, men det kan vi udelukke nu. Så er det med sikkerhed et træbjælkelag mellem etagerne. Korridorvæggene er med sikkerhed bærende, så du kan rive den rødmarkerede væg.

Det er lidt synd, for det er kapitalødelæggelse. har du tænkt over alternativerne?

Okay, tak!

Årsagen til at jeg vil have væggen væk er for at få en større vaskerum med opbevaring. Rummet ved siden af er bare et tomt rum uden elektricitet. Umålede vægge og loft. Har ingen anelse om hvad det har været.

Hvorfor synes du det ville være synd?

J Joel88 sagde:
Hvorfor synes du, at det ville være synd?
Fordi der ligger meget arbejde og penge bag.

Jeg ville sige, at den ene væg langs hele hallen er en hjertevæg, altså bærende.

Den røde væg er sandsynligvis ikke bærende, eftersom den er af beton og er ca. 10 cm tyk, så det er nok letbeton, og det kan endda være blåbetong.

Letbeton kan man let bore i med et almindeligt metalbor.

Sådan kan upudset blåbetong se ud:
Uopudset blåbetonvæg med synlige ujævnheder og tekstur.

BirgitS
J Joel88 sagde:
Rummet ved siden af er bare et tomt rum uden el indlagt. Umalede vægge og loft.
Depot/rummetskammer måske?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.