2,302 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Rive indervæg (bærende?) - Spiser min hat!
Hej,
Jeg har planer om at rive en væg mellem køkken og stue (åbne op rundt om dørkarmen) i min lejlighed (bygget i 1957).
Jeg personligt er helt sikker på, at væggen ikke er bærende og tør sige, at jeg spiser min hat, hvis den var det, men selvfølgelig vil foreningen have, at en sagkyndig skal udtale sig, før de giver en godkendelse, hvilket er fuldt forståeligt.
Lejlighedsbygning fra 1957
Etager: Kælder, ST, 1. sal, 2. sal, 3. sal, 4. sal, loft
Væggen, som ønskes revet, er ca. 100 mm tyk og består af ca. 20mm puds på hver side (i alt 40mm), og kernen er større blokke ca. 50-70mm tykke, ca. 250mm høje og 500mm lange. Blokkene synes (hvad jeg kan google mig til) at bestå af en slags blåbeton (se billede 9. Materiale) og er meget porøs, dvs. man kan lave huller i blokkene med en almindelig skruetrækker.
Uden pudset så ville jeg mene, at jeg kan sparke disse blokke ned.
Væggen synes ikke at være med på de K-tegninger, som er tilgængelige hos kommunen, og naboen nedenunder har revet den samme væg ned, da jeg har fundet mæglerbilleder.
Har en tidligere bygningsingeniør på arbejdet, som hastigt kiggede på tegningerne og sagde, at den ikke er bærende, men uden videre forklaring.
Første billede (1. Plantegning) viser væggen, der skal rives rundt om dørkarmen, dvs. gulmarkeret område. Lejligheden ligger på 3. sal, billede: 6. viser etageadskillelse over etage 1-3.
Kan man ud fra disse tegninger sige, om væggen er bærende eller ej? For at præcisere, så vil jeg ikke starte rivningen uden en skriftlig godkendelse fra bestyrelsen.
Tak på forhånd!
Jeg har planer om at rive en væg mellem køkken og stue (åbne op rundt om dørkarmen) i min lejlighed (bygget i 1957).
Jeg personligt er helt sikker på, at væggen ikke er bærende og tør sige, at jeg spiser min hat, hvis den var det, men selvfølgelig vil foreningen have, at en sagkyndig skal udtale sig, før de giver en godkendelse, hvilket er fuldt forståeligt.
Lejlighedsbygning fra 1957
Etager: Kælder, ST, 1. sal, 2. sal, 3. sal, 4. sal, loft
Væggen, som ønskes revet, er ca. 100 mm tyk og består af ca. 20mm puds på hver side (i alt 40mm), og kernen er større blokke ca. 50-70mm tykke, ca. 250mm høje og 500mm lange. Blokkene synes (hvad jeg kan google mig til) at bestå af en slags blåbeton (se billede 9. Materiale) og er meget porøs, dvs. man kan lave huller i blokkene med en almindelig skruetrækker.
Uden pudset så ville jeg mene, at jeg kan sparke disse blokke ned.
Væggen synes ikke at være med på de K-tegninger, som er tilgængelige hos kommunen, og naboen nedenunder har revet den samme væg ned, da jeg har fundet mæglerbilleder.
Har en tidligere bygningsingeniør på arbejdet, som hastigt kiggede på tegningerne og sagde, at den ikke er bærende, men uden videre forklaring.
Første billede (1. Plantegning) viser væggen, der skal rives rundt om dørkarmen, dvs. gulmarkeret område. Lejligheden ligger på 3. sal, billede: 6. viser etageadskillelse over etage 1-3.
Kan man ud fra disse tegninger sige, om væggen er bærende eller ej? For at præcisere, så vil jeg ikke starte rivningen uden en skriftlig godkendelse fra bestyrelsen.
Tak på forhånd!
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
Først, har du virkelig markeret den rigtige væg, det du har markeret er jo betegnet "enkeltværelse" ... men det indgår måske i din lejlighed nu?V Vickevoff sagde:
Men jeg tror som dig, at væggen ikke er bærende.
Jeg baserer det på, at den er lavet af 10cm tyk blåbeton. Så tynd blåbeton bærer ikke, det skal være mindst dobbelt tykkelse.
Du siger, at naboen har revet samme væg ned, baseret på mæglerbilleder. Tag et besøg hos ham og se, hvad han tjekkede, før han rev ned.
Den rette væg skal være markeret, dvs. Den gulmarkerede væg ind til køkkenet fra "enkeltværelset" (det er en lille lejlighed 1 ROK).Mats-S sagde:
Først, har du virkelig markeret den korrekte væg, det du har markeret er jo betegnet som "enkeltværelse" ... men det indgår måske i din lejlighed nu?
Men jeg tror som dig, væggen er ikke bærende.
Jeg baserer det på, at den er lavet af 10 cm tyk blåbeton. Så tynd blåbeton bærer ikke, det skal være mindst det dobbelte i tykkelsen.
Du siger, at naboen har revet den samme væg, baseret på ejendomsmæglerbilleder. Tag et besøg hos ham og se, hvad han tjekkede, før han rev den ned.
Betonen er også kun (ca.) 50-70 mm tyk, da de resterende 40 mm består af puds (20 mm på hver side).
Naboen, der rev væggen, er flyttet for et par år siden.
Tak for dit svar!
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 327 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,327 indlæg
Så kan jeg også spise min hat, hvis den væg er bærendeV Vickevoff sagde:
Men selvom væggen ikke er bærende, kan der sommetider opstå små/mindre sætninger, når man river den ned. Mål nøje afstanden gulv-loft, inden du river, så du har styr på, hvad der er sket, når den er revet ned.
Tjek med foreningen, for naboen må vel have talt med dem, inden han rev væggen ned, så de burde have nogle fakta dokumenteret
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 indlæg
Det der er en skillevæg, den har ingen bærende funktion. I 50'erne skulle maden laves adskilt, det var ikke noget, man ville vise, hvis man havde gæster.
Det er bare at slå den ned.
Det er bare at slå den ned.
Klik her for at svare