Holder på med et lille projekt at gøre en del af kælderen i stand som ikke har været indrettet tidligere, ikke noget mærkeligt egentlig hvis det ikke var for at der er klippe, masser af klippe der nu.
Har egentlig kommet så langt jeg tænkte fra begyndelsen men er nok inde på at fortsætte så mere eller mindre hele overfladen er ryddet men for at gøre det lidt enklere er jeg inde på at rive hjertevæggen som står direkte på klippen for da går det meget hurtigere når man slipper for at holde på at fjumre og forsøge at kile så tæt og lige man kan under den, desuden stiger klippeniveauet jo længere ud mod ydevæggen man kommer, det bliver godt og vel 1m jeg har brug for at gå ned i slutningen.
Bør også blive lettere og bedre at lave det nye gulv med isolering og støbning i ét stræk uden en klippetop der stikker op i midten.
Jeg tænker mig at den blåmarkerede del rives og erstattes med søjler jeg bolter direkte i klippen og så gemmer i den nye væg. Planen er også at skære ud den grønne del til en ny døråbning. Når det er færdigt er tanken at have skillevægge efter den orange markering, men de skal ikke være bærende.
Spørgsmålet er, om det fungerer at sætte 3-4 stål søjler med topplade eller om man behøver søjler + krøbalk? Betondækningen er fra -57, 15cm tykt med ukendt armering.
En stålbjælke på hele strækningen, 7,1 meter, skal være mindst HEA 280. Dette under forudsætning af, at der ikke står nogen bærende vægge på etagen ovenover, hvilket der sandsynligvis gør. Der kræves en sektion og plantegninger over højere liggende etageplan for at kunne afklare forudsætningerne fuldstændigt.
Er fritagende tagstole, så det er "kun" vægten af de indvendige vægge og møbler, der belaster bjælkelaget ud over dens egenvægt.
Jeg tænker at opstille VKR80x80x5 med ca. 1,5m afstand, som jeg svejser på plader og bolter fast oppe og nede, derefter skjuler jeg dem i den nye indvendige væg.
Knæklængden bliver 2,5m, og så kan de bære ca. 20 tons/stk, hvis jeg læser tabellerne korrekt.
At lægge en topbjælke og få den til at lægge an godt mod taget bliver bare besværligt, det er så groft og ujævnt støbt, at der er flere cm mellemrum, uanset hvor man placerer retskinnen.
Man kan nok tage udgangspunkt i, at armeringen af pladen er lavet med hensyn til, at væggen findes. At springe kronebjælken over er en risikabel handling, som jeg ikke ville gøre. Men med søjler på c/c 1,5 m er det tilstrækkeligt med en HEA 100. Der er jo måder at montere den på, uden at loftets underside behøver at medføre alt for mange besvær.
At jeg ikke tænkte på det, kunne jo tjekke med en magnet, det ligger på 10x10cm og der er 10mm jern på de steder, jeg kan se armeringen, hvor rør og andet er trukket igennem.
Nu har væggen været revet ned og erstattet med 4 80x80 søjler siden februar engang, og mine referencepunkter har ikke rykket sig noget, så det ser ud til at virke.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.