Vi kommer snart til at flytte til et hus bygget i 1922 med den klassiske løsning med en skorsten i midten. Sagen er nu den, at skorstenen er L-formet, hvor det ene "ben" indeholder kanal til en brugt kakkelovn, mens det andet kun indeholder skorstene, der bruges/kan bruges til ventilation.

I forbindelse med renovering vil vi klemme en bruser ind i toilettet i stueetagen, som ligger omringet af skorstenen på to sider. For at få mere plads og udnytte det rum, der spildes af den ubrugte del af skorstenen, overvejer vi at rive det ubrugte "ben" ned.

Hvad siger I? Tror I, det går? Kan man få problemer med stabilitet i det andet "ben"?
Naturligvis vil bjælkelag blive aflæsset der/hvis det er nødvendigt.

Tak på forhånd for ja eller nej
/niklo

Eftersom der er kompakt tavshed, tænker jeg lidt selv.

Jeg har tænkt lidt over, hvordan man skulle gå til værks, og nedbrydning dukker hurtigt op. Ulempen er jo, at man med garanti vil knække en masse fuger, som man ikke vil bøvle med. Så tænkte jeg, at man kombinerer nedbrydningen med at lægge snit med kapsav for at få håndterbare blokke, som er nogenlunde isolerede fra resten af muren.

Er der nogen, der har en mening om det?

Jeg kan ikke udtale mig om det er passende at rive en del af en skorsten ned, men det lyder risikabelt. Dog har jeg fjernet en muret pejs i min stue. Det støvede en del, men det gjorde mindre, da jeg alligevel skulle renovere resten bagefter. Læg spånplade på gulvet hvis du er øm over det. Plastikindpak arbejdsområdet og tape samlingerne så du minimerer støvspredningen og hav en grovstøvsuger med dig. For mig fungerede det fint med en passende stor borehammer til under 1000-kroners mærket til at bryde med. Murstenen løsner ofte ved et par slag. Brug kun vinkelsliberen (med diamantskive) når mursten skal skæres. Det er vinkelslibningen der støver. Skaff en god åndedrætsmaske, sådan en i hvidt papir som kirurger bruger tror jeg bliver for svag. Held og lykke, men tænk først over hvad der sker med resten af skorstenen hvis du fjerner en del.

• Synes
Mankan88
  • Laddar…
Hvordan gik det med dette?? Jeg står overfor præcis det samme dilemma, vil rive et ”ben” og håber på at resten af murstocken står tilbage.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.