Hej!

Jeg skal i weekenden fjerne de fliser, der sidder i køkkenet, og planen er at dække overfladen med tapet og have stænkbeskyttelse i glas over. Jeg tænkte på at bruge en slagboremaskine for at få fliserne af, hvilket jeg tror vil fungere godt. Jeg vil selvfølgelig gerne have en så glat overflade som muligt, så tapetet sidder pænt, men jeg er usikker på, hvordan man bedst muligt fjerner den resterende fugemasse + fix. Skal man slibe det væk, eller hvordan gør man? Hvis ja, hvilken type sliber og papir?

Tak på forhånd!

Slagboremaskine? Du vil pulverisere dine gamle fliser helt? Hvis fliserne ikke sidder alt for fast, plejer man at kunne fjerne dem med en hammer og en stor skruetrækker. En lille koben kan også være nyttig. Det er jo nemmere at kunne samle hele fliser op end en masse skår.

Men at få fjernet den tilbageværende fix er en anden historie.

Der findes saneringsfræs til leje til lignende job. (Efter fliserne er taget ned).
Alternativt fjern det værste, pæn op med huggmejsel og sætte på en repgips, 6mm.

Ops, mente borehammer og ikke slagboremaskine! Tænker mig altså en hvor man kan slå rotationsmekanismen fra, det burde vel fungere ganske godt?
Har overvejet gips, og det er også et klart alternativ, men vil først og fremmest prøve at få det pænt uden.

Patrick Jakiel sagde:
Ops, mente borehammer og ikke slagboremaskine! Tænker mig altså en, hvor man kan slå rotationsmekanismen fra, burde vel fungere ret godt?
Det fungerer ikke bare ret godt, men helt fortræffeligt godt.
Kofod og skruetrækker er for dem, der ikke har adgang til en borehammer eller for meget små områder.
Jeg river alt flisebeklædning ned i et normalt badeværelse på ca: 1 time med borehammer.

Behøver man så jævne overfladen og fjerne al gammel fix/fuge, findes der specielle klinger at købe til vinkelsliberen, hvis man allerede har en sådan, så undgår man at leje en fræser.

Kan kun give ETT råd...
BYT GIPSEN!!!
Du sparer tid og sved!! hvis du skal slibe den gamle fix af, vil du have støv i hele køkkenet og skal slide hårdt.
Tag til byggemarkedet, køb en NY plade, sæt den op lidt hurtigt. Og i den tid, du skulle have brugt på at fjerne den gamle fix, sæt dig ned med en kold øl (alkoholfrit alternativ Kaffe), NYD dit veludførte arbejde.

Men valget er dit og held og lykke!!

At skifte gipsen forudsætter, at det er et gipshus selvfølgelig.....
(måske det er iofs)

Jeg tror på gipsen med......begynde at slibe med vinkelsliberen og man har skærestøv i hele huset.....for det kan virkelig støve..........spørg en der prøver....svigermor fandt støv nede i garderoben endda....:o

Desværre sidder fliserne på en betonvæg.

Er vinkelsliber med særlig klinge den eneste og/eller bedste løsning? Hvordan bliver overfladen efter slibning? Er det bare at spartle og male/tapetsere?

Nu ved jeg ikke noget om, hvordan du bor, men hvis du bor i en ældre ejerlejlighed, tænkte jeg bare at tippe om at give en melding til foreningen, før du går i gang. Det kan da, som i mit tilfælde, være sådan, at der er asbest i fixen, og så skal det asbestsaneres (af foreningen).

Tak for tippet. Dette er et nyt hus!

Et spørgsmål ... Der sidder jo en lille kappe over den ene side af vinkelsliberen, "klingskydd". Med tanke på det, kan man vel ikke slibe med hele fladen, så at sige? Hvis man skal bruge kanterne på klingen og snarere skære fixet væk - bliver det ikke svært at få det mindste ensartet?

Er spartelskraber og stemmejern helt ubrugeligt?

Jeg ville stadig foreslå handsaneringsfræseren.. :)

Hammerværktøj var utroligt godt at have! Det gik meget hurtigt og nemt at fjerne fliserne.

Tak for tipset om saneringsfræser - skal leje en sådan næste weekend. At fjerne alt fix med mejsel ville tage alt for lang tid.

Holder stadig fast på mit forslag, skift gipsen, jeg NÆGTER at give mig... ;)

Men hvis du nu, hvilket du har gjort, har besluttet dig, så lej også en GOD grovstøvsuger!!
Så måske slipper du for at få alt for meget skældud af konen, når du har støvet hele køkkenet til.

Held og lykke, og skriv gerne og fortæl hvad du syntes, så måske bliver jeg også overtalt. hehehe

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.