3,630 læst ·
6 svar
4k læst
6 svar
Revner i skorsten og øvrige lofter/vægge i nybygget tagetage - årsag?
Købte for cirka 2 1/2 år siden en nybygget loftslejlighed i en eksisterende bygning. Der blev bygget 8 lignende lejligheder fordelt på 3 opgange. Det har vist sig, at jeg har fået rigtig mange revner i lejligheden, hvilket ifølge bygherrerne er helt normalt (som nu er gået konkurs og ikke vil udbedre 2-års gennemgangen).
Jeg har vedhæftet lidt billeder af skorstenen, som er revnet kraftigt flere steder, men også over altandøren, hvor der er blevet et ordentligt mellemrum.
Der er også revner i næsten alle loft/væg vinkler og endda midt i loftet lodret.
Er der nogen, der har erfaring med dette og kan sige, at det er normalt de første år, eller er der noget galt? Skal også sige, at jeg har været inde i en nabolejlighed for at se, om problemerne er de samme, og der var det slet ikke de samme problemer med revner.
Jeg har vedhæftet lidt billeder af skorstenen, som er revnet kraftigt flere steder, men også over altandøren, hvor der er blevet et ordentligt mellemrum.
Der er også revner i næsten alle loft/væg vinkler og endda midt i loftet lodret.
Er der nogen, der har erfaring med dette og kan sige, at det er normalt de første år, eller er der noget galt? Skal også sige, at jeg har været inde i en nabolejlighed for at se, om problemerne er de samme, og der var det slet ikke de samme problemer med revner.
Ville sige, at disse sprækker er forventede. Kunne man have undgået dem? Nej, men måske mindsket omfanget noget.
Skorstenen skal man holde øje med. Har den fugtbeskyttelse (regnhat)? Råvind før og nu hvid pudset, før var fugtvariation ikke noget problem, men nu.
Skorstenen skal man holde øje med. Har den fugtbeskyttelse (regnhat)? Råvind før og nu hvid pudset, før var fugtvariation ikke noget problem, men nu.
Hej,
Tak for svaret. Så selvom pudsen på hele skorstenen næsten er sprækket som et net, vil du sige, at det er forventet? Jeg som nemlig ikke har nogen viden om byggeri og bare er flyttet ind, bliver lidt bekymret for, at skorstenen skal falde sammen på grund af alle revnerne.
Hvis du også ser nøje på billederne af skorstenen med alle revnerne, er der blevet blå plettede områder, kan det være fugt udefra, eller er det skorstenen, der ses igennem den hvide maling?
Tak for svaret. Så selvom pudsen på hele skorstenen næsten er sprækket som et net, vil du sige, at det er forventet? Jeg som nemlig ikke har nogen viden om byggeri og bare er flyttet ind, bliver lidt bekymret for, at skorstenen skal falde sammen på grund af alle revnerne.
Hvis du også ser nøje på billederne af skorstenen med alle revnerne, er der blevet blå plettede områder, kan det være fugt udefra, eller er det skorstenen, der ses igennem den hvide maling?
Ja jeg så det og det er derfor jeg tænker at man burde kontrollere så at murstocken ikke tilføres unødvendigt meget fugt. Er de pladebeklædt og har vejrsikring? Rutemønsteret tyder jo på at murstocken bevæger sig over tid, at den skulle falde sammen behøver du ikke at bekymre dig for.
Yes skorstenen er pladebeklædt på taget med vejrsikring.
Hvad kan der ske med skorstenen, hvis der tilføres for meget fugt?
Årsagen til alle mine spørgsmål er, at jeg netop har solgt lejligheden og vil sikre mig, at revnerne i lejligheden og specielt på skorstenen ikke er en skjult fejl, som kan komme tilbage på mig i fremtiden. Men revnerne var jo til stede ved fremvisningen, så det må rimeligvis være en synlig defekt, som køberen burde tage hensyn til, ikke sandt?
Hvad kan der ske med skorstenen, hvis der tilføres for meget fugt?
Årsagen til alle mine spørgsmål er, at jeg netop har solgt lejligheden og vil sikre mig, at revnerne i lejligheden og specielt på skorstenen ikke er en skjult fejl, som kan komme tilbage på mig i fremtiden. Men revnerne var jo til stede ved fremvisningen, så det må rimeligvis være en synlig defekt, som køberen burde tage hensyn til, ikke sandt?
Fandtes alt, der ses på dine billeder ved fremvisningen, så er det ikke en skjult fejl.J Jockeh90 sagde:Ja, skorstenen är plåttäckad på taget med vejrsikring.
Hvad kan ske med skorstenen, hvis der tilføres for meget fugt?
Årsagen til alle mine spørgsmål er, at jeg lige har solgt lejligheden og vil forsikre mig om, at revnerne i lejligheden, og specielt på skorstenen, ikke er en skjult fejl, som kan komme tilbage på mig i fremtiden. Men revnerne fandtes jo ved fremvisningen, så rimeligvis er det en synlig defekt, som køberen burde tage hensyn til, eller hvad?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Sprickor på ny murstock för vedkamin?
Ved, Pellets, Flis -
Spackla sprickor i murstock
Fyllnadsmassor -
Pludselig er der kommet revner i den pudsede skorsten
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Missfärgning, sprickor i putts på murstock
Värme allmänt -
Putsat murstock, sprickor vid 1:a eldning, hur fixa innan målning?
Färg, Måla & Tapetsera