Hej!

Hvis det er det forkerte forum, kan nogen gerne flytte tråden eller henvise mig det rigtige sted hen.

I min nuværende bolig er der vindueskarm i MDF. Udenfor disse sidder en marmorlignende bænk, med et mellemrum til selve vindueskarmen på 3-4 cm. Da disse marmorbænke stikker voldsomt meget ud fra væggen, vil jeg fjerne dem, og så også vindueskarmen, for at erstatte med en lidt større vindueskarm.

I dag er vindueskarmen 10 cm dyb og ca. 1,1 cm uden for væggen. Jeg vil i stedet have den ca. 15,5 cm dyb, hvilket resulterer i ca. 6,5 cm uden for væggen.

Min tanke for den nye vindueskarm er limtræ i enten 18mm eller 27mm, men jeg udelukker ikke MDF helt.

Mine spørgsmål bliver så:

1. Skal jeg fræse spor for ventilation der, hvor vindueskarmene sidder ovenover radiatorer?
2. Skal jeg have "støtte" (jeg ved ikke, hvad det kaldes) under den del, der stikker ud fra væggen?

E ErikMR sagde:
Hejsa!

Om det er det forkerte forum, må nogen gerne flytte tråden, eller henvise mig korrekt.

I min nuværende bolig er der vindueskarm i MDF. Udenfor disse er der en marmorlignende bænk med et mellemrum til selve vindueskarmen på 3-4 cm. Da disse marmorbænke stikker utrolig meget ud fra væggen, vil jeg fjerne dem og også vindueskarmen for at erstatte med en lidt større vindueskarm.

I dag er vindueskarmen 10 cm dyb og cirka 1,1 cm udenfor væggen. Jeg vil gerne have den cirka 15,5 cm dyb, hvilket resulterer i ca. 6,5 cm udenfor væggen.

Min tanke for den nye vindueskarm er limtræ i enten 18 mm eller 27 mm, men jeg udelukker ikke MDF helt.

Spørgsmålene er så:

1. Skal jeg fræse spor til ventilation, hvor vindueskarmene sidder over radiator?
2. Skal jeg have "støtte" (ved ikke hvad det kaldes) under den del, der stikker ud fra væggen?
Nej x 2

E ErikMR sagde:
I mit nuværende bolig er der vindueskarm
Hvilken brugsret har din bolig. Lejebolig, andelsbolig, ejerbolig eller noget andet?

Velkommen til forummet!

Alfredo Alfredo sagde:
Hvilken oplysningsform har din bolig. Lejeret, andelsbolig, ejerlejlighed eller noget andet?

Velkommen til forummet!
Tak så meget. Jeg har egentlig været med ret længe, men som passiv betragter.

Det er en andelsbolig, og for en sikkerheds skyld har jeg verificeret, at det er okay for os at skifte vindueskarme.

Bortset fra den primære årsag nævnt ovenfor er de gamle vindueskarme beskadiget af vand fra regn og/eller vanding fra tidligere. Hvis man glemmer vinduerne åbne, kan det regne ind, hvis det går galt.

Intet Intet sagde:
Nej x 2
Okay, tak for hurtigt svar. Gælder det uanset hvilket konstruktionsmateriale og tykkelse jeg bruger (altså om det er MDF, limfog 18mm eller limfog 27mm)?

E ErikMR sagde:
Okay, tak for det hurtige svar. Gælder det uanset hvilket konstruktionsmateriale og tykkelse jeg bruger (altså om det er MDF, limfog 18mm eller limfog 27mm)?
Overhænget er ikke noget problem overhovedet.

Det ville være interessant at se dit eksisterende bræt. Især marmorkonstruktionen.

Intet Intet sagde:
Overhænget er intet problem overhovedet.

Det ville være interessant at se dit eksisterende bræt. Især marmorkonstruktionen.
Billedet er ikke super godt, men det illustrerer nok tilstrækkeligt godt, hvordan det ser ud.

• Hylde monteret med vægbeslag lavet af metal under et vindue.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.