Jeg er ved at renovere et rum, der skal blive vores fremtidige køkken. Der er seks bjælker, og jeg har med laser konstateret, at gulvet hælder mod midten af rummet, og der er afvigelser mellem de forskellige bjælker på mellem 1-15 mm.
Efter at have brugt et antal timer her på forumet for at se andres løsninger, besluttede jeg mig for at skrue-lime 45x70 på siden af de eksisterende bjælker. Nu til problemet, som ses på billedet nedenfor.
Fotoet viser den bjælke, der er værst. Alle seks viser det samme fænomen, de er tørret og deformeret.
Den regel, som jeg har skrue-limet på, følger bjælken, og gulvspånet vil ikke ligge så godt på den, føles det som? Lige nu har jeg lavet 1/4 af gulvet, og jeg planlægger at høvle min påskruede regel lige. Findes der bedre løsninger?
Planen er at lægge en del sporret gulvspån til gulvvarme og en del almindeligt gulvspån, hvor vi ikke vil have gulvvarme. Ovenpå er tanken at lægge et laminatgulv.
Håller på att renovera ett rum som ska bli vårt framtida kök, Det går sex stycken bjælker og jeg har med laser konstateret at gulvet hælder mod midten af rummet og der er afvigelser mellem de forskellige bjælker på mellem 1-15mm.
Efter at have brugt et antal timer her på forumet for at se andres løsninger, besluttede jeg mig for at skrue lime 45x70 på siden af de eksisterende bjælker. Nu til problemet som ses på billedet nedenfor.
[billede]
Fotoet viser den bjælke, der er værst. Alle seks viser det samme fænomen, de har tørret og deformeret sig.
Den regel som jeg har skruet limet på følger bjælken og gulvspånen vil ikke ligge så godt på den føles det som? Lige nu har jeg lavet 1/4-del af gulvet og jeg planlægger at høvle min påskruede regel lige. Findes der bedre løsninger?
Planen er at lægge en del sporadisk gulvspån for gulvvarme og den del almindelig gulvspån hvor vi ikke vil have gulvvarme. Ovenpå er tanken at lægge et laminatgulv.
Taknemmelig for tips!
[billede]
Trådlyft, men:
Blev det godt med høvling? Eller findes der bedre metoder når bjælkerne har vredet sig?
Betræffende dimensioner virker det til at være mange alternativer ved retning af bjælkelag. 45x95 synes at være et almindeligt forslag. 28x120 er et andet alternativ. Regel på den ene eller begge sider af eksisterende bjælke findes som alternativ.
Råder der nogen form for konsensus?
Trådloft, men:
Blev det godt med høvling? Eller findes der bedre måder, når bjælkerne har drejet sig?
Vedrørende dimensioner synes der at være mange muligheder ved retning af bjælkelag. 45x95 synes at være et almindeligt forslag. 28x120 er en anden mulighed. Regler på den ene eller begge sider af den eksisterende bjælke er en mulighed.
Er der nogen form for konsensus?
Jeg høvlede alle mine lægter til den rette vinkel før montering. Jeg gjorde det på min rethøvl i garagen, på den måde fik jeg dem desuden perfekt lige også. Forstår naturligvis at ikke alle har adgang til sådan nogle maskiner.
Jeg høvlede alle mine reglar til den rette vinkel inden montage. Jeg gjorde det på min rethøvl i garagen, på den måde fik jeg dem desuden perfekt lige også. Forstår naturligvis, at ikke alle har adgang til sådanne maskiner.
Det blev supergodt.
[billede]
Ser vidunderligt fladt ud. Er det 45x90 reglar?
Hvis jeg forstår det rigtigt, bygger din metode på, at den eksisterende bjælke har samme hældning/vridning over spændvidden?
Det virker ikke, når bjælkerne vrider sig som en skrue?
At rette de nye reglar, så de er helt lige, lyder som en drøm.
Kan man få det til med bordssav og retejigg ala youtube?
Det endte med, at jeg høvlede alle de reglar, der var skæve. Tape et lille minivaterpas fast øverst på en enkel biltema elhøvl, og det fungerede rigtig godt!
Det var ikke helt let med højderne, da man skulle sætte regl lidt for højt og så høvle ned til det rigtige niveau, men jeg er tilfreds med slutresultatet.
Jeg høvlede alle mine lægter til den rette vinkel før montering. Jeg gjorde det på min rettehøvl i garagen, på den måde blev de også helt perfekt lige. Forstår naturligvis, at ikke alle har adgang til sådanne maskiner.
Det blev supergodt.
[billede]
Formoder at du har en rettehøvl model større i garagen?