Hej,

Har en ydervæg som har fået grove sprækker og store "blokke" der er faldet af. Se billeder. Jeg spekulerer på, om nogen ved, hvad den yderste "blok" på ca. 1-2 cm kan være for noget, fibercementplade?

Derefter undrer jeg mig over materiale, læst rundt lidt, og nogle mener, man kan reparere med husfix eller finja reparere væg, og nogle siger, man burde fylde ud med ny letbetonblok som skæres til, i så fald kan man genanvende det stykke, der er faldet af. Altså skære lidt af og lime med lidt beton?

Taknemmelig for hjælp, murer ville have 30.000 for arbejdet! Da han mente, at man så gør det om rundt hele huset på én gang og ikke ville reparere.

• Ydervæg med revner og løse cementblokke ved husets fundament, tæt på et nedløbsrør.
  • En revnet del af ydervæggen viser et stort cementstykke, der er revet fra væggen. Stykket er groft og har en ujævn overflade.
  • Ydervæg med grove revner og store blokke, der er løsnet. Revner langs mørkt nedløbsrør og grå murstensoverflade.
Farstatjej90
30 000 kr? Det er vel bare at blande en sæk beton og fylde i? Eller tænker jeg forkert? Sådan havde jeg gjort i hvert fald. De 29 900 kr jeg havde sparet havde jeg i og for sig formodentlig købt vin for så i mit tilfælde måske nytten alligevel været større med mureren 😄👍

Han ville ikke have jobbet...
Ser resten af muren godt ud, er det jo bare at banke alt væk, der er dårligt/løst, bygge op indeni med lidt kreativt tilpassede letbetonblokke og derefter pudse.

Det er et lidt for stort hul til bare at fylde med fix/mørtel, og at støbe virker overdrevet, når resten er letbeton. Dvs. køb et par blokke i nærmeste byggemarked, sav/bank dem til en rimelig form, der passer "rimeligt" i hullet. (Det fungerer fint med mange stykker, og den kan saves med en håndsav, som du ikke bryder dig alt for meget om, selvom et beton-savblad i en bajonetsav er sjovere.)
Derefter blander du lidt mørtel og begynder at smøre i og fylde op.

Når hullet er fikset, køber du en sæk pudsemørtel, ser et par YouTube-videoer om smarte tricks for at få en god overflade på pudsen og går i gang.

Jeg gætter også på, at der bliver cirka 29' tilbage, lidt afhængigt af hvor mange "villhöver"-ting man køber til sig, og hvor meget man er tilfreds med at bruge det, man har. :)

Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Han ville inte ha jobbet...
Ser resten af muren godt ud, er det jo bare at banke alt der er dårligt/løst væk, mure op indeni med lidt kreativt tilpassede letbetonblokke og derefter pudse.

Det er lidt for stort hul til bare at fylde med fix/mørtel og at støbe virker overdreven når resten er letbeton. Dvs køb et par blokke i nærmeste byggemarked, sav/flæk dem til en rimelig form, der passer "nogenlunde" i hullet. (Det går fint med mange stykker, og man kan save dem med en fukssvans, som man ikke holder alt for meget af, selvom beton-savklinge i en bajonetsav er sjovere)
Derefter blander du lidt mørtel og begynder at smøre ind og fylde op.

Når hullet så er ordnet, køber du en sæk pudsemørtel, ser et par YouTube-videoer om smarte tricks for at få en god overflade på pudsen, og går i gang.

Jeg gætter også på, at der bliver omkring 29' tilbage, lidt afhængigt af hvor mange "vilhave"-ting man køber og hvor meget man nøjes med at bruge det, man har. :)
Ser resten af muren elendig ud, men bedre end dette, så har du jo lige øvet dig i at pudse.
Når du så synes, at endnu en del behøver reparation, er det bare at finde resten af pudsemørtelen frem og komme i gang. Holder du selv på derhjemme, gør det jo ikke noget, at det bliver mange små-jobs. Du har jo ingen rejseomkostninger og overkommelig forberedelsestid.

Claes Sörmland
Det er en pudsning med cementmørtel, der er "skiven", hvad jeg kan se. Sandsynligvis en kraftig cementholdig variant, typisk A-mørtel eller måske B-mørtel.

Kan repareres med almindelig cementmørtel, sandsynligvis fungerer B-mørtel godt. Det svære er at få det pænt. Grunden er spritpudset, dvs. det sidste lag mørtel er sprøjtet på med en maskine - deraf dens knudrede overflade. Det kan være svært at få samme struktur i hånden. Kræver den rette håndtering, den rette fugtighed i mørtlen og den rette ballast (sand/grus) i mørtlen. Man må eksperimentere sig frem med det sidste lag.

Instruktion:

1. Smør A-mørtelgrød på de underliggende sten og kanter, så mørtlen får fat. Lad tørre et par timer.
2. Monter et pudsenet (helgalvaniseret eller glasfiber).
3. Kast B-mørtel på over pudsenettet. Jævn ikke ud. Lad tørre.
4. Kast næste lag B-mørtel på, så du ligger måske 5 mm fra overfladens kant. Jævn til.
5. Nu det svære: bland B-mørtel ret løst og kast på. Prøv at få samme spritmønster som den øvrige grund. Sørg for at have lidt forskellige typer grus hjemme, som du kan blande i mørtlen for at få det rigtige spritpudsede udseende. Der findes rådasand i sække i forskellige dimensioner at købe til formålet. Du kan også sigte naturgrus, hvis du har en sigte. Ser det dårligt ud, skrab ned, og prøv igen. Og igen, indtil du er tilfreds.

som blandes næsten jordfugtig (altså meget tør).

• Synes
BSOD
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
30 000 kr? Det er vel bare at blande en sæk beton og fylde i? Eller tænker jeg forkert? Sådan havde jeg gjort i hvert fald. De 29 900 kr jeg havde sparet havde jeg i og for sig formentlig købt vin for så i mit tilfælde måske nytte alligevel været større med mureren 😄👍
Når pudsen er faldet af, er det bedre at blande pudsemørtel og pudse om, beton er forkert mtrl.

• Synes
BSOD og 2 andre
  • Laddar…
Farstatjej90
F fribygg sagde:
Når pudset slipper, er det bedre at blande puds og pudse om, beton er forkert mtrl.
Selv om det er så dybt?

Tak så meget for gode svar! Har læst alt og suger jeres viden ind!

Det bliver nok en grunding med A-brugs vælling eller Grundningabruk KC. Så fylder jeg de dybe huller med A-brug og armeringsnet (har noget tilovers fra et stedstøbt udekøkken), og til sidst pudser jeg med et C-kalkbruk (tror det var det, der blev brugt tidligere).

Som sagt, tak til dette vidunderlige forum, vender tilbage med resultatet, hvis nogen i fremtiden søger med et lignende hus/problem.

N
Du skal ikke bruge C på sokkel, tæt på jord.
Hvor der kan ligge sne mod om vinteren.

N neo11 sagde:
Du bør ikke bruge C-brug på sokkel, tæt på jorden.
Hvor der kan ligge sne mod om vinteren.
I weekenden skal jeg begynde på projektet. Hvad ville du bruge som yderste lag, hvis ikke C-brug? Taknemmelig for svar! :)

N
Cementmørtel A

Begyndt projektet nu og begyndte at banke, men skaden vokser bare, og når jeg banker let med næven, vil jeg sige, det lyder hult i hele det røde område.

Er det stadig et rimeligt projekt for en DIY? Jeg har tidligere tyndpudset et bryggers og støbt et udekøkken, men ingen af delene er jo rigtigt et konstruktionsprojekt som dette.

Er det stadig bare at bruge Grunderingsmørtel KC i bunden og så fortsætte med Armeret Cementmørtel A hele vejen ud?

• Revne i husets sokkel, markeret med rød linje. Betonen ser beskadiget ud nær jorden, omgivet af grønne planter.
Farstatjej90
Det er jo nogle blokke bagved ser det ud som, det er vel dem der tager vægten? Pudsningen spiller vel ingen rolle om den forsvinder? Hvis du kan banke noget væk og det bare falder sammen, så er det jo meget usandsynligt, at det har båret nogen vægt.....

N
Fjern alt som er løst/bom.
Skyl støv væk med vandslange.
Grund og puds ud det med cementmørtel A i omgange.
Grundingsmørtel KC bruges på facade, ikke på sokkel.
Ingen armering/net er nødvendig.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.