Hej, det begyndte som en simpel opfriskning af et rum i kælderen, hvor jeg skulle banke ud og spartle nogle små revner i ydervægge af letbeton.
Direkte, da jeg bankede med hammeren, lød det ikke godt. Det var en meget hul lyd. Nogle bank senere ser det ud som på billederne nedenfor. Store stykker af murblokke, der bare løsner sig på grund af revner.
Væggene er totalt 250 mm. De fleste revner slutter ca. 10 cm ind i væggen, men nogle ser ud til at fortsætte lidt længere. Jeg tør ikke banke mere, for så er jeg bange for snart at se dagslys, den forkerte årstid til det nu.
Hvordan reparerer man dette?? Mange lag rot/reparationsmørtel(husfix)? Noget andet?
Bør jeg være bekymret for noget alvorligt problem, eller skyldes dette sandsynligvis sætning, som jeg tror?
Jeg ville nok have prøvet at mure det op med en form for armering.
Man skal nok mure i lag, hvis man ikke bruger en form for sten: beton/tegl som man skærer til, da det ser ret stort ud.
Jeg ville nok have prøvet at mure det op med en eller anden form for armering.
Man skal nok mure i lag, hvis man ikke bruger nogen form for sten: beton/tegl, som man skærer til, da det ser ret stort ud
Gode tips! Det skal jeg prøve. Jeg købte en letbetonblok i går, men hvad mener du med armeringen?
Har lignende hulrum efter rørføringer i letbeton/Siporex, har spurgt masser om dette og i byggemarkedet hos producenter fået forslaget Siporex i blokke, som jeg har skåret stykker ud af / man kan jo ret nemt skære lige kanter i hullet på væggen og så fastgøre med Kim beregnet til letbeton eller cementfix (det samme man bruger under fliser). Derefter lægge mørtel/puds ovenpå for overfladen (hvis det er kælder), men meget svært at få til overfladen, så det skal slibes bagefter.
Der er skrevet meget om husfix her, men folk synes at foretrække gipsmørtel (sandsynligvis lettere at slibe), men virker ikke godt med fugttryk, hvis kælder.
Nu er jeg begyndt at mure. Murer med biltemas rot/lagningsbruk og letbetonblokke. Så er tanken at pudse overfladen med Weber pudsemørtel C 135. Det har jeg brugt tidligere til at reparere lidt pudsafskalning for 2 år siden, og det ser stadig godt ud. Jeg vender måske tilbage med lidt billeder af resultatet.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.