Har en betontrappe som indeni også rummer en gammel olietank.
Undersiden af trappen har en del frostsprængninger og rustent armering.
Jeg har brug for tips til, hvordan jeg bedst løser dette. Jeg vil sikre, at rustangrebet aftager.
Jeg har lavet lidt research og er kommet frem til følgende forslag.
Dette bliver en del arbejde, da det er ret udfordrende at reparere "op og ned", så at sige?
Alt 2.
1. Banke løs beton ned (i den udstrækning det er muligt)
2. Bruge stålbørste og fjerne rust (nok umuligt at få alt væk)
3. Male med rustbeskyttelsesmaling eksempelvis https://www.bygghemma.se/golv-och-v...MIoNetm73y9AIVCbp3Ch34SwntEAQYASABEgJn_PD_BwE
Samtidig vil jeg behandle trappens overside med koldt asfalt (som jeg tror den var behandlet med tidligere) for at mindske fugtbelastningen ovenfra.
Trappen:
Trappen (underside).
Boret i armering/aflastningsjern for at se, hvor langt rusten er gået:
Jeg synes, at du skal male armeringen med rustbeskyttende maling, der indeholder zink.
Så er spørgsmålet, om du kan finde en murer, der vil hjælpe dig?
Ellers er dette nok det, der giver dig størst mulighed for at lykkes. : https://www.ardex.se/produkt/ardex-a-46/
Du kan tjekke med deres support, om du skal bruge primer først.
Jeg synes, at du skal male armeringen med rustbeskyttelsesfarve, der indeholder zink.
Så er spørgsmålet jo, om du kan finde en murer, der vil hjælpe dig?
Ellers er dette nok det, der giver dig størst mulighed for at lykkes. :
[link]
Du kan tjekke med deres support, om du skal bruge primer først.
Ardex har gode produkter og god support.
//AA
Jeg har også kigget lidt på Ardex, men jeg ville gerne slamme først også, så man får den der rigtige korrosionsbeskyttelse ved at hæve alkaliteten, som forhindrer rust. Jeg kan ikke se, at Ardex har specifik slamme til netop denne applikation?
Jeg vil maile Ardex, da deres produkter findes i handlen, hvor jeg bor. På en eller anden måde føles det som om, at en slamme er mere korrekt end at male armeringen. Jeg tænker, at rustbeskyttelsesfarven beskytter kun lokalt, men slammet ændrer miljøet rundt om armeringen.
"Højtydende, fiberforstærket, svindkompenseret tixotropt reparationsbrug til reparationer på beton. Kan anvendes på lodrette overflader uden at der skal foretages forskalling. Til reparation af eksempelvis altaner, søjler og andre betonkonstruktioner."
Jeg tænker ikke lade en murer gøre dette, men forsøge at gøre det selv...
Har i dag begyndt at udbedre rustskaderne på armeringen.
1. Banket alt løst væk
2. Slebet rusten af med børste
3. Sprøjtet med Zink-antirustspray
4. Slammet overfladen med Bemix Korrohäft (to lag vådt i vådt).
Da dette er undersiden og ikke kan ses, har jeg valgt at undlade at mure. Især fordi der ikke er noget mekanisk slid der.
Jeg havde dog købt en sæk Bemix R50 tixotrop/fiber, men vil altså ikke mure, da der kræves forskalling nedefra. Vertikalt går dog uden problemer (jeg har prøvet).
@Gabsson har det gået godt? Hvor tykt lag Korrohäft havde du totalt?
Blev meget godt, men som sagt kun antirostspray + slamme 2 lag. Nok for formålet i dette tilfælde, dvs. stop korrosion og yderligere betonafskalning.
Angående reparationsbrug R50 er det virkelig et kvalitetsbrug. Har brugt det til at reparere betontrappe. Men at mure nedefra på større flader føles helt umuligt uden at skulle lege med forme.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.