2,626 læst ·
8 svar
3k læst
8 svar
Reparation af rådskadet limtræsbjælke der bærer taget
Hej, har et hus bygget i 84 i Göteborg med limtræsbjælker, der er gennemgående og bærer taget, efter 20 år i huset og regelmæssigt malet enderne, opdagede vi, at de var rådnet under malingen, da jeg skrabede lidt. Er der nogen, der har repareret denne type skade eller har tips til nogen, der gør dette, skal man gøre det selv eller bør man hyre et byggefirma? Jeg har skrabet meget af det rådskadede ud og tænkte først bare at lime nyt træ ind, forkert?
Senest redigeret:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
Hej
Det dårlige træ er jo mest dødt kød som ikke bærer så meget/intet alls.
Sav du bort det dårlige og limp/spik der nyt som du pladesko efter rådskudsbehandling.
/Workingclasshero
Det dårlige træ er jo mest dødt kød som ikke bærer så meget/intet alls.
Sav du bort det dårlige og limp/spik der nyt som du pladesko efter rådskudsbehandling.
/Workingclasshero
Ja, det vigtigste må jo være først at komme af med fugt og dårligt træ, for derefter især at beskytte endetræet.
Mere drastisk indgreb havde måske været at også skære dem skråt lidt for yderligere beskyttelse? Eller bliver det grimt måske?
Mere drastisk indgreb havde måske været at også skære dem skråt lidt for yderligere beskyttelse? Eller bliver det grimt måske?
Skære skrån kan endda blive pænere end lige, har nu set en nabo som har skåret sine lidt skråt, tak for god idé! 👍🏻E Emilito sagde:
Medlem
· Stockholm
· 4 488 indlæg
Jeg kan virkelig være enig her.E Emilito sagde:
Men vær forsigtig med at ændre formsproget!
Ja, det er nemmere.
Ja, formentlig pænere.
Ja, længere levetid.
Formsproget ændres til det dårligere, ved ej......
Skitsér lidt og kig rundt inden tiltag er mit tip.
/W
Tak for tanken omkring formsprog, skal photoshoppe lidt på mine husbilleder og se, nabohuset har skæve skårne bjælker, måske skal jeg kopiere vinkel? Spørgsmålet er, om man skal beklæde med plade eller bare imprægnere med rådskyddsmiddel og olie?Workingclasshero sagde:
Jeg havde en tilsvarende rådskadet bjælke under min terrasse. Kunne ikke se skaden under malingen. Fjernede de rådskadede dele over en længde på ca. 1,5 m, limede nyt træ ind og forstærkede med krydsfiner på begge sider. 4 år senere var rådskaden tilbage. Blev nødt til at skifte hele bjælken. Nu kun maling på endetræet, olieret i øvrigt. Din bjælke bærer sandsynligvis den ydre tagspærre. Forslaget med at skære skråt lyder fornuftigt, imprægnere og oliere træet, samt beskytte endetræet.
Tak! Det lyder som en god plan 👍🏻F FolkeF sagde:Jeg havde en tilsvarende rådskadet bjælke under min altan. Kunne ikke se skaden under malingen. Fjernede de rådskadede dele i en længde på ca. 1,5 m, limede nyt træ ind og forstærkede med krydsfiner på begge sider. 4 år senere var rådskaden tilbage. Blev nødt til at udskifte hele bjælken. Nu kun maling på endetræet, olieret i øvrigt.
Din bjælke bærer sandsynligvis den ydre tagstol. Forslaget med at skråkappe lyder fornuftigt, imprægnér og olie træet, samt beskyt endetræet.
Klik her for at svare