Hej!
Er i startfasen for at tage fat på kælderprojektet, som indebærer at rive en slags hyggerum ud. Brystpanel i fyr samt tapetserede plader ovenpå. Gulvet er sandsynligvis spånplade (som føles MEGET mistænksomt, når man går visse steder
) direkte på betonplade med væg-til-væg-tæppe ovenpå.
Naturlig ventilation med tallerkenventil. Lugter af skimmel/kælder om foråret og efteråret, når fjernvarmen ikke er i gang.
Tanken er så at rive alt organisk materiale ud, der ligger mod beton... men hvad så? Har bekendt, som er meget tilfreds med ventileret "Nivell"gulv inkl. ventilator, der skaber cirkulation. Mit problem er, at hvis jeg skal lægge luftspalte op, mister jeg endnu mere i en i forvejen lav loftshøjde.
Hvad har I valgt som overflade? Har desværre ikke astronomiske beløb at lægge. Rummet bliver kombineret opbevaring/gæsteværelse, så vil beholde den indrettede følelse.
Ventilation??
Taknemmelig for råd og jeres erfaringer!
Er i startfasen for at tage fat på kælderprojektet, som indebærer at rive en slags hyggerum ud. Brystpanel i fyr samt tapetserede plader ovenpå. Gulvet er sandsynligvis spånplade (som føles MEGET mistænksomt, når man går visse steder
Naturlig ventilation med tallerkenventil. Lugter af skimmel/kælder om foråret og efteråret, når fjernvarmen ikke er i gang.
Tanken er så at rive alt organisk materiale ud, der ligger mod beton... men hvad så? Har bekendt, som er meget tilfreds med ventileret "Nivell"gulv inkl. ventilator, der skaber cirkulation. Mit problem er, at hvis jeg skal lægge luftspalte op, mister jeg endnu mere i en i forvejen lav loftshøjde.
Hvad har I valgt som overflade? Har desværre ikke astronomiske beløb at lægge. Rummet bliver kombineret opbevaring/gæsteværelse, så vil beholde den indrettede følelse.
Ventilation??
Taknemmelig for råd og jeres erfaringer!
Sandsynligheden er stor for, at betonen nedenunder er ujævn, men for at bevare loftshøjden, så er det nok godt at satse på klinker som gulv. Fugtbestandigt. Men vær forberedt på, at flydespartel sandsynligvis bliver nødvendigt.
Nivell er godt, hvis du vil have andet end klinker, samt at du slipper for at fixe ujævnheder. Vi har subfloor reglar (nivell). Mest fordi vi ønskede at bevare det eksisterende gulv, men fikse underlaget. Fra tidligere ejere var der installeret undertryksventilation, hvilket også talte for nivell for vores vedkommende, samt at vi da fik den oprindelige gulvhøjde tilbage, som passede med døre.
En fordel ved nivell er, at gulvet ikke bliver så koldt som klinker bliver. Men jeg tror, det bliver billigere med klinker.
Nivell er godt, hvis du vil have andet end klinker, samt at du slipper for at fixe ujævnheder. Vi har subfloor reglar (nivell). Mest fordi vi ønskede at bevare det eksisterende gulv, men fikse underlaget. Fra tidligere ejere var der installeret undertryksventilation, hvilket også talte for nivell for vores vedkommende, samt at vi da fik den oprindelige gulvhøjde tilbage, som passede med døre.
En fordel ved nivell er, at gulvet ikke bliver så koldt som klinker bliver. Men jeg tror, det bliver billigere med klinker.
Klinker er ikke et alternativ, da det bliver alt for koldt og mister den hyggelige følelse. Det er heller ikke noget, vi selv vil lægge.H henche sagde:Sandsynligheden er stor for, at betonen under er ujævn, men for at bevare lofthøjden er det nok godt at satse på klinker som gulv. Fugtbestandigt. Men vær forberedt på, at flydespartling sikkert vil kræves.
Nivell er god, hvis du vil have andet end klinker, samt at du slipper for at udjævne ujævnheder. Vi har subfloor regler (nivell). Mest fordi vi ville bevare det eksisterende gulv, men fikse underlaget. Fra tidligere ejere var der installeret undertryksventilation, hvilket også talte for nivell i vores tilfælde, samt at vi fik tilbage den oprindelige gulvhøjde, der passede mod dørene.
En fordel ved nivell er, at gulvet ikke bliver så koldt som klinker. Men jeg tror, det bliver billigere med klinker.
Hej, løfter en gammel tråd.
Hvad valgte du for løsning? Står selv i startgrop for lignende indsats i et soveværelse på en ujævn betonflade.
Overvejer noget af disse 3 alternativer:
- Ventileret gulv, type nivell
- Klinker + nålefiltsmåtte
- Flydespartel + platonmåtte
Hvad valgte du for løsning? Står selv i startgrop for lignende indsats i et soveværelse på en ujævn betonflade.
Overvejer noget af disse 3 alternativer:
- Ventileret gulv, type nivell
- Klinker + nålefiltsmåtte
- Flydespartel + platonmåtte
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,166 indlæg
Hvis du skal have et fugtgennemtrængeligt gulvtæppe, behøver du vel ikke lægge klinker under det. Det føles lidt som lagkage på lagkage.K KalleHå sagde:
Præcis. Prioritet er først at have et rigtigt gulv, derfor klinker. Bare bange for at det bliver for koldt i et gæsteværelse, så tæppe som supplement. Men det kan lige så godt blive et almindeligt stort tæppe.BirgitS sagde:
Hej!K KalleHå sagde:
Projektet har været på pause efter vi rev gulv og brystpanel ud i sommers. Mest for at se hvordan luftfugtighed og ventilation fungerer efter jeg prøvede at indsætte en paxventilator for at få mere cirkulation på luften i kælderen.
Mit betongulv viste sig at være uventet jævnt, og endda malet på større dele.
Drømmen ville være hvis det fungerer at lægge nålefiltstæppe direkte på betonen men ved ikke om man tør det? Tror mit andet alternativ bliver platonsystemet.
Lagde platonmåtte og et billigt laminatgulv i gildestuen i det tidligere hus. Der var en svaghed, som man kunne mærke, men intet jeg blev irriteret over. I bagklogskabens lys ville jeg have flydespartlet og lagt et billigt parketgulv i stedet.
Havde du noget ventilationssystem tilsluttet for at få cirkulation på luften under platonmåtten?S Solidwork sagde: