Jeg skal renovere trappen ved at male den hvid og sætte ny måtte på trinene. Jeg tror, det bliver relativt let at fjerne den gamle grønne måtte. Jeg overvejer, hvad der bliver flottest.
Enten fjerne den gamle grønne og lime lige store stykker af ny måtte på.
Eller simpelthen lægge ny tæppebelægning ovenpå den gamle grønne og rundt om hele trinene og hæfte/lime på undersiden af trinene. Det føles som en enklere løsning. Desuden er jeg bange for, at malingen slides meget på trinernes kanter ellers.
Hvordan ville I have gjort det?
Er der en speciel type af tæppebelægning, man bør bruge?
Trætrappe med grønne tæppebelagte trin, planlagt til at blive malet hvid og opdateret med ny tæppebelægning. Trætrappe med grøn tæppe på trin, gul væg i baggrunden, en del af renoveringsprojektet hvor gulvtæppet skal fjernes og trappen males hvid.

Anbefaler filtmatta eller muligvis nålfiltsmatta som tåler slitage bedre end væg-til-væg tæppe.

Jeg har en lignende trappe i gulnet fyrretræ med et gammelt sennepsgult tæppe. Det gamle filttæppe er foldet over forkanten og er nok original fra -73.
Har købt en mørkegrå filtmatta som jeg skal lime rundt forkanten med kontaktlim.

Har du en liste på forkanten som går op tilsvarende tæppets tykkelse?

blackarrow blackarrow sagde:
Anbefaler filtmatte eller muligens nålefiltmatte som tåler slitasje bedre enn heltæppe.

Jeg har en lignende trappe i gulnet furu med en gammel sennepsgul matte. Den gamle filtmatten er brettet over forkanten og er nok original fra -73.
Har kjøpt en mørkegrå filtmatte som jeg skal lime rundt forkanten med kontaktlim.

Har du en list på forkanten som går opp tilsvarende mattens tykkelse?
Præcis, listen i forkanten går op tilsvarende tæppets tykkelse.

Kan man lægge nyt tæppe ovenpå alting og folde rundt hele trinet? Jeg er lidt bange for, at det bliver lidt grimt på undersiden i så fald. Som I kan se på billederne, så kan man jo se undersiden af trinene ret tydeligt.

Det bliver nok for blødt, hvis du lægger et tæppe ovenpå det gamle. Og så bliver det svært at få det fast på oversiden, hvor det bøjes ned 90 grader. Det er nok ikke noget problem at lime det på forkanten og kappe lige af, men oversiden vil bøje op.

Er trinene korte, så du vil beholde listen?

Mit gamle tæppe løsner let.
Har også malet trappen hvid. Har to malede egetræslister. Bør være malet 2 gange med oliemaling, men træårerne er stadig synlige, så måske har jeg sjusket. Slebet i hvert fald grundmalingen væk, da den løsnet.
Der findes sikkert bedre maling at købe...
Slid på maling efter ca. 6 måneder og det 45 år gamle filt tæppe:
Slidt trappertrin med gammel brun filtmatte, maling skallet, egefinerlister synlige, hvidmalet kant, sandpapir brugt. Elektro værktøj i baggrunden.

Nyt filt tæppe:
Ny mørkegrå filtmatta vises, lagt på trinn i en trappeopgang. Tekstur og detalj i filtmaterialet er tydelig.

Senest redigeret:
Jeg synes det bliver pænt at lade tæppet gå ned både på forkant og bagkant.

Tænkte bruge kontaktlim, så jeg ikke behøver have tæppet i pres og vente på, at limen tørrer. Må nok finskære kanten efter jeg har limet. Man har kun én chance med kontaktlimmet;)
Trappe med tæppe på trinkanter, klar til limning med kontaktlim. Håndlister og trappenæser er malet hvide, set fra siden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.