Hej,

Jeg har en vægåbning, som jeg gerne vil lukke (dvs. bygge en væg). Den eksisterende (beton) væg er 15 cm tyk. Hvordan bygger jeg bedst en indervæg, der skal blive 15 cm?

Jeg havde tænkt mig: gips - osb - regel - osb - gips (12,5mm + 15mm + 95mm + 15mm + 12,5mm). Jeg tænkte på at sætte reglarne op med sømplugs 8x100mm

Bliver det godt?

Tak på forhånd

Ibbe

M maestroz sagde:
Hej,

Jeg har en vægåbning, som jeg vil lukke (dvs. bygge en væg). Den eksisterende (beton) væg er 15 cm tyk. Hvordan bygger jeg bedst en indvendig væg, der skal være 15 cm?

Jeg havde tænkt mig: gips - osb - regel - osb - gips (12,5 mm + 15 mm + 95 mm + 15 mm + 12,5 mm). Jeg tænkte at sætte reglarne op med spikpluggar 8x100mm

Bliver det godt?

Tak på forhånd

Ibbe
Synes det lyder som en god plan, husk blot at du skal dække samlingen mellem betonvæggen og din nye væg med noget, fx microlit, ellers vil det revne.

• Synes
maestroz
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg sagde:
Synes det lyder som en god plan, bare husk at du skal dække samlingen mellem betonvæggen og din nye væg med noget, f.eks. microlit, ellers vil det revne.
Tak for hurtigt svar.

Jeg havde tænkt mig en 50mm glasfiberstrimmel mellem betonen og gipspladen. (Og mellem alle gipsplader.)

Tror du det virker? Eller bør jeg købe microlit og skære det til den rigtige størrelse? (er 50mm nok?)

//Ibbe

Du har brug for at sætte microlit på en større overflade, 50mm er ikke nok. Så er der risiko for, at stoffet alligevel ændrer sig med tiden.

Alright. Skal gøre det, skal microliten også dække dele af betonvæggen?

M maestroz sagde:
Alright. Får göra det, ska microliten även täcka delar av betongväggen?
Ja, sæt microliten så midten på rullen bliver i fugen mellem beton og træ. Er f.eks. microliten 50 cm bred så sæt 25 cm på trævæggen og 25 cm på betonvæggen.

Ja, sæt microliten så midten på rullen bliver i samlingen mellem beton og træ. Er f.eks. microliten 50 cm bred så sæt 25 cm på trævæggen og 25 cm på betonvæggen.
Jeg antager, at jeg sætter microliten med vævlim?

Det er vel ok at spartle microliten bagefter? Jeg forstår, at tanken er, at man skal slippe for at gøre det.. Men den anden del af væggen er jo beton..

M maestroz sagde:
Jeg antager, at jeg sætter microliten på med vævlim?

Det er vel ok at spartle microliten bagefter? Jeg forstår, at tanken er, at man skal slippe for at gøre det.. Men den anden del af væggen er jo beton..
Ja, vævlim fungerer godt. Du spartler kanten på microliten, så den bliver jævn mod betonen og den nye væg. Du behøver dog ikke at spartle på selve vævet; det kan du bare male, når du er tilfreds med spartlingen.

• Synes
maestroz
  • Laddar…
Ja vævlim fungerer godt. Du spartler kanten på microliten, så den bliver jævn mod betonen og den nye væg. Du behøver dog ikke spartle på selve væven, den kan du bare male, når du er tilfreds med spartlingen.
OK, tak!
Jeg vedhæfter billede af væggen.. OSB og gipsplade er monteret.

Næste skridt bliver så (hvis jeg forstår det korrekt)

1. Microlit med vævlim
2. Spartle samlingerne mellem gipspladerne og mellem gipspladen og betonvæggen
3. Spartle alle betonvægge
4. Bruge tapetgrund på den eksisterende gipsvæg, som jeg har, hvis tapeter nægter at løsne sig

?

Eller skal jeg spartle gipssamlingerne først og lægge papirstrimmel... For så at lægge på microliten?

• Værelse under renovering med monterede OSB og gipsplader. Betongvægge og en stige ses til højre. Arbejdsværktøj og materialer i rummet.
Senest redigeret:
M maestroz sagde:
OK, Tak!
Jeg vedhæfter billede af væggen.. OSB og gipsplade er monteret.

Næste skridt bliver så (hvis jeg forstår det rigtigt)

1. Microlit med vævlim
2. Spartle fugerne mellem gipspladerne og mellem gipspladen og betonvæggen
3. Spartle alle betonvægge
4. Bruge tapetgrund på den eksisterende gipsvæg, jeg har, hvor tapeterne nægter at løsne sig

?

Eller skal jeg spartle gipsfugerne først og lægge papirstrimler... For så at lægge på microliten.?
Hej,

Jeg ville have gjort sådan her:

1. Spartlet og sat strimler i fugerne mellem gipsen i henhold til normal rutine. Du kan lime papirstrimlerne med vævlim, fungerer perfekt.
2. Spartlet fugen mellem gips og beton, så den er glat og uden ujævnheder der.
3. Microlit med vævlim over fugen mellem beton og gips.
4. Spartlet fugerne på microliten, da den bygger nogen millimeter, så skal du spartle dem.

Desværre ved jeg ikke, hvordan du skal håndtere gipsen, hvor tapetet ikke løsner sig, så jeg tør ikke give noget råd om det.

Håber svaret hjælper, spørg gerne igen hvis jeg er uklar.

• Synes
maestroz
  • Laddar…
Hej,

Jeg ville have gjort således:

1. Spartlet og sat strimler i samlingerne mellem gipsen ifølge normal rutine. Du kan lime papirstremplerne med vævlim, fungerer perfekt.
2. Spartlet samlingen mellem gips og beton, så den er glat, og så der ikke er ujævnheder der.
3. Microlit med vævlim over samlingen mellem beton og gips
4. Spartlet samlingerne på microliten, da den bygger nogle millimeter, så du skal spartle dem.

Desværre ved jeg ikke, hvordan du skal håndtere gipsen, hvor tapeten ikke løsner, så jeg tør ikke give noget råd om det.

Håber svaret hjælper, spørg gerne igen, hvis jeg er uklar.
OK. Tak for udførligt svar. Så ingen strimmel nødvendig mellem gipspladen og betonvæggen? Det er nok, at man spartler og limer microliten derefter..?

M maestroz sagde:
OK. Tak for udførligt svar. Så ingen strimmel nødvendig mellem gipsskiven og betonvæggen? Det er tilstrækkeligt, at man spartler og limer microliten fast så..?
Ja præcis, du behøver ingen strimmel under microliten. Microliten erstatter strimlen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.