Hej. Tænkte bygge en gipsindervæg for at opdele et rum i to. Overvejer materialevalg til reglerne, træ eller stål? Fordele ved hvert valg? Forestiller mig, at træregler burde give en mere stabil væg, stålregler er måske lettere at slæbe hjem fra butikken, men er der flere fordele?
Taknemmelig for tips.

Lav udlægget dvs tag- og gulvreglarne med plade, så tager du træregerne som væg-legere. Det bliver bedst og nemmest...

Held og lykke!

OK, det lyder jo nemt, men hvordan gør man med gulvpaneler, kan man sømme dem fast i metalreglen eller skal man bruge skruer?

pladeprofilerne er garanteret lige "hvis de ikke er beskadiget", træ er jo et levende materiale og er jo aldrig 100 hvor prima tømmer man end køber.

warpman sagde:
OK, det lyder jo smart, men hvordan gør man med gulvpaneler, kan man sømme dem fast i metalreglen, eller skal man bruge skruer?
Søm gulvsokkelen fast i de stående vægprofilerne c/c 45 eller c/c 60, afhængigt af hvilke gipsplader du vil bruge. Ellers går det fint at skrue også, men det bliver ikke lige så pænt, synes jeg.

Jeg forordar stål. Stabilitetsmæssigt er det næsten ligestillet. Som nævnt er det altid lige, og hvis du har "normal" lofthøjde på ca. 2,40, er sandsynligheden ret stor for, at du kan købe stålreglerne i korrekt længde (2385 mm) og undgå at skære til.

Hvad angår gulvlisten, kan man løse det med en skinne med højere flange (fås op til 100 mm, men standard plejer at være 55 mm) og skruer. Hvis man af en eller anden grund ikke kan skrue i skinnens flange, kan man montere et pladebånd, hvor listen skal skrues fast.

OK, tak for det gode svar.
Et andet spørgsmål, er det nogen idé at sætte isolering i væggen, f.eks. Rockwool for at dæmpe lyden, eller gør det ingen forskel overhovedet?
Har ingen mulighed for at bruge dobbeltgips, da det er trangt mellem vinduerne, hvor væggen skal ind, ellers er det vel den bedste måde at dæmpe lyden gennem væggen?

Gips gør bestemt en forskel. Tjek Gyprocs "ljudgran". Tjek også detaljeudformning, så dit arbejde giver det resultat, du ønsker. Jeg ville som amatør aldrig have brugt stål. Hvordan klipper man f.eks. en stålregel på en god måde for at få den rigtige længde? Kortelementer over døre osv. er det ikke svært med står som amatør?
Link: http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/HB7/HBKap2.1.1.pdf
Tjek opslag tre, så har du din væg der.

Mikael_L
warpman sagde:
OK, tak for godt svar.
En anden overvejelse, er det nogen idé at sætte isolering i væggen, f.eks. Rockwool for at dæmpe lyden, eller gør det ingen forskel overhovedet?
Har ingen mulighed for at bruge dobbeltgips, da der er trangt mellem vinduerne hvor væggen skal ind, ellers er det vel den bedste måde at dæmpe lyden gennem væggen?
Hvad har du tænkt at bruge for reglar så? 70mm+ gips?
I så fald kan du i stedet bruge 45mm + 11mm OSB + gips = mindre vægtykkelse.
Fordele, lyddæmpning, fastgøre ting på væggen, mere solid følelse.
Ulemper, pris, mere arbejde.

Mikael_L sagde:
Hvad har du tænkt at bruge som reglar så? 70mm+ gips?
I så fald kan du i stedet bruge 45mm + 11mm OSB + gips = mindre vægtykkelse.
Fordele, lyddæmpning, fastgøre ting på væggen, mere solid følelse.
Ulemper, pris, mere arbejde.
Jeg havde tænkt 45mm regel + enkelgips, vil helst ikke have det tykkere da det er lidt trangt mellem vinduerne hvor væggen skal "ind".

Mikael_L
Ja så hjælper mit tip ikke ...
Klenere end 45x45 bør man nok ikke bruge. :o

Næ så er der ikke så meget andet der gælder end 45x45 + enkelgips på hver side. Smid en 45mm isoleringsplade af den billigste slags du finder, den gør sikkert lidt nytte. Du behøver ikke være specielt meget omhyggelig ved tilpassningen, jeg tvivler på at selv en decimeterbred åbning gør nogen større forskel. :rolleyes:

Hvad angår lyddæmpning så tror jeg at det faktisk bliver bedre med savsmuldsfyldning i væggen end MU.
Men under alle omstændigheder, gør et omhyggeligt arbejde med at tætne alle eventuelle sprækker langs vægge, gulv og loft med f.eks. en stribe latexfugemasse, hvis du ønsker at dæmpe lyden mellem rummene.

Når det gælder lydisolering i en væg med et lag gips på hver side, så er forskellen i dæmpning ca. 5 dB, hvis man har mineralull. Så plejer man generelt at sige, at 75 % af hulrummet skal være fyldt, så lidt sprækker spiller ingen større rolle...

OK så lidt lydforskel gør det med isolering.
Har smækket op regelstammen nu, det blev 45 mm træregler rundt omkring med c 450 mm.
Skal tage af sted og købe gips i dag, får se om vi smider en rulle isolering med da også.
Tak for alle svar!

God tråd.

Skal bygge en indervæg og overvejer stålregler.

Hvordan fastgør man apparatdåserne og elrør?

MVH

*Bump*

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.