97,989 læst ·
36 svar
98k læst
36 svar
Rigtigt skruetræk til rigtigt plug?
Og for den der stadig er i tvivl om hvad Daniel_N, jeg mfl. siger foreslår jeg en enkel test med en TP-plugg (fx de brune eller blå ovenfor, "almindelig betonplugg"). Hav denne løst i hånden, tag en lang skrue af "rigtig dimension" (ifølge emballage) og skru i, se hvad der sker lige når skruen går forbi spidsen på pluggen. Virkede på alle mine besserwisserkunder der ikke troede det jeg sagde om længden var så vigtigt.Daniel_N sagde:
/U
Du er velkommen ned på jorden, når du vil. Hvor mange plugsamlingen din består af, er irrelevant. Det vigtige for at en fastgørelse skal kunne tåle så meget, som den er specificeret til, er at man gør det rigtigt, når man vælger skruer/plugs osv. og ved montering. At det så ofte er tilstrækkeligt med noget halvvejs gjort, er en anden sag. Hvis nogen tager sig tid til at fotografere deres plugs for at lægge dem i en specialbygget boks, kan man forestille sig, at ambitionsniveauet ligger lidt højere end gennemsnittet, og så kan det være passende at gøre opmærksom på direkte fejl - selvom det ofte kan fungere også med din metode.Nimajneb sagde:Hallø drenge...
lad os komme ned på jorden igen. Den mest almindelige årsag til at skulle hænge noget op på væggen. Ofte har man købt noget, hvor beslag ofte indgår. Ud fra dette roder man frem en passende rawplug i samlingen, som ofte består af 4-5 forskellige typer/diametre. Det, der skal skrues i væggen, har et beslag/skruetrækker, der er dimensioneret til det, der skal hænges op, dvs. at skruestørrelsen ofte er givet, eller at bruxen fortæller, hvad der er nødvendigt.
Hvis pluggen så tilfældigvis er 5mm for kort eller lang, vil det ikke få TV'et til at falde ned på gulvet.
Derfor står jeg fast ved at bruge passende skruer og sætte den plug, der passer bedst i pluggboksen.
Se dig omkring og se så mange dårlige fastgørelser der findes, hjemme hos folk og i offentlige miljøer. Foruden rent sabotage er for korte skruer altså den mest almindelige fejl.
Jeg synes, du kan spare de blå og brune plugs, de fungerer godt i det rigtige materiale, dvs. beton og andre hårde, massive materialer. De andre plugs kender jeg ikke. Jeg bruger selv Alligatorplugs (http://www.toggler.com/products/alligator/overview.php), fungerer i alle materialer og er de absolut bedste, jeg har prøvet, dog dyre.MathiasS sagde:
For at ovenstående indlæg ikke skal misforstås, så mener jeg ikke, at essves plug er det eneste, der virker, dog mislykkedes jeg ofte med plastplug før jeg helt konverterede til nylon, og jeg ser en stor fordel i at holde sig til samme fabrikat for pluggen, for så ved man, hvordan de opfører sig. Om det så er fisher, essve eller alligator er sikkert mindre vigtigt, selvom disse sikkert kan rangeres.
Formålet med mit indlæg var at illustrere forskellen mellem plug i plade vs plug i betonvæg.Daniel_N sagde:Du er velkommen ned på jorden, når du vil. Hvor mange plug din samling består af, er irrelevant. Det, der er vigtigt for at en fastgørelse skal tåle så meget som den er specificeret til, er at man gør det rigtigt ved valg af skrue/plug osv. og ved montering. At det så ofte er tilstrækkeligt med noget halvdårligt er en anden sag. Tager nogen sig arbejdet med at fotografere deres plugs, for at lægge dem i en specialbygget kasse, kan man tænke sig, at ambitionsniveauet ligger lidt højere end gennemsnittet, og da kan det være passende at direkte fejl påpeges - selvom det ofte kan fungere også med din metode.
Se dig omkring og se, hvor mange dårlige fastgørelser der findes, hos folk og i offentlige miljøer. Udover rent sabotage er altså for korte skruer den hyppigste fejl.
Visst, det er altid bedre med kraftigere og længere skruer, og der er vi jo helt enige.
Også helt OK at sige, at under ekstreme forudsætninger (man ligger på grænsen af, hvad en fastgørelse skal tåle), så er det godt at have en plug, der er tilstrækkelig kort, så skruen går helt igennem.
Uanset dit formål, så skrev du, at skruen ikke behøvede at gå igennem pluggen ved montering i beton og sten. Det er forkert, uanset hvordan du vender og drejer det. At det kan holde alligevel er en anden sag.Nimajneb sagde:Formålet med mit indlæg var at illustrere forskellen mellem plug i plade vs plug i betonvæg.
Selvfølgelig er det altid bedre med kraftigere og længere skruer, og der er vi helt enige.
Det er også helt OK at sige, at under ekstreme forhold (man ligger på grænsen af, hvad en fastgørelse skal kunne tåle), så er det godt at have en plug, der er tilstrækkelig kort til, at skruen går helt igennem.
Du mener, at det er "OK" at sige, at skruen skal være længere end pluggen. Tak for det, jeg mener dog, at det er et minimumskrav. Et minimumskrav, som ikke kun gælder under ekstreme forhold. At man i visse tilfælde klarer sig med en for kort skrue i forhold til pluggen, er som sagt en anden sag - det er undtagelsestilfældet.
Det ifrågasætter ikke Mathias, se dennes tillæg i indlæg #20. Om det nu er Essves, hvad stod der på pakken at det skulle være for dimension på skruen? (selvfølgelig ikke unikt for Essve men jeg, ligesom Mathias, er ganske sikker på at mindst Essve altid angiver dette)Anna1984 sagde:
/U
Ja præcis, men det var jo ikke spørgsmålet. Spørgsmålet var om det fæster lige så godt som f.eks. at bruge rawlplugs, når man fastgør tunge genstande som f.eks. en tv-apparat, hvis man ikke kan skrue direkte i en regel.Nimajneb sagde:
Ok. Men ikke nylon. Den første plug ser ud som Essves nylonplugs.Anna1984 sagde:
I tillæg til hvad der allerede er sagt, måske man skal tilføje at nylonplugsne gør sig bedst i sten, beton og tegl - måske findes der mere passende doninger i blødere materiale som lättklinker (er holdt op med at bruge plug der og bruger i stedet skruer der fungerer uden plug).
Via dette link (måske skal du klippe og indsætte) finder du en tabel for passende skruer til dine Essve plastplugs:
http://katalog.essve.se/Content/Data/v70/tekniskinfo_pdf/se/sheet_ess_1_397484.pdf
Medlem
· Stockholms
· 1 555 indlæg
Selv på Fischers kasser med rawlplugs står der, hvilken boremaskine og længde og tykkelse på skruen der skal anvendes.
Tak for tipset om ikke at bruge cutter-skruer med rawlplugs. Det havde jeg ikke tænkt på.
Tak for tipset om ikke at bruge cutter-skruer med rawlplugs. Det havde jeg ikke tænkt på.
Hvis du vælger mellem nogle af de plugs, du viser på billedet, og at skrue direkte i OSB, vil jeg sige, at det er bedre at skrue direkte i OSB. Plug 1, 3 & 4 er ikke beregnet til montage i pladevægge (men i beton, fungerer også fint i leca). Plug 2&5 ved jeg ikke præcis, hvilke de er, men de ligner en form for universalplug. Disse fungerer med pladematerialer, men som alle universalprodukter bliver det en afvejning, og min personlige opfattelse er, at en ordentlig træskrue sidder mindst lige så godt direkte i OSB.Anna1984 sagde:
Der findes dog specifikke fastgørelser til pladematerialer, såsom metallexpander eller gipsankre. Disse sidder sandsynligvis bedre end en skrue i OSB’en.
/U
Ja, i det mindste hvis du bruger grovere skruer.Anna1984 sagde:
Findes folk der sætter deres vægskabe i køkkenet i bagvedliggende OSB uden problemer. Men rigtig skrue selvfølgelig, den behøver ikke at være så lang men det er en fordel hvis den er lidt grovere... (den har man jo aldrig fået at høre eller hva' :-|)
Det er blevet sagt før. Der er intet i et almindeligt hjem, der ikke kan skrues med træskruer i en osb. En 6mm skrue holder til flere hundrede kilos vertikallast.Anna1984 sagde: