Staffans2000
Hej gutter!
Snart er det tid til tagrejse, derfor har jeg brug for at vide længden og højden på taghalvdelene.
F.eks. Horisontal katete er tre meter og den ydre vinkel 23gr. Hvor lang er så den vertikale katete og hypotenusen?
Hvordan regner jeg det ud?

Hilsener Staffan

Vertikal kateter = 3*tan23 = 1,27 m
Hypotenusan = 3/cos23 = 3,26 m

For at beregne kateten x

tan 23 = x / 3
=> x = 0,424275 * 3
=> x = 1,273425 m

Hypotenusen / y:

katet2 + katet2 = hypotenuse2
=> (3*3) + (1,27*1,27) = y2
=> y2 = 10,6129
=> y = 3,257653 m

Staffans2000
Tak for svarene. Desværre er det matematik langt over mit niveau. Jeg får vende tilbage, når jeg har den præcise måling. Findes der muligvis et program, hvor jeg kan udfylde de kendte værdier og sim salabim?

Staffan

Kateter stopper farbror doktorn op i snabeln på en, de to retvinklede sider på en retvinkel trekant hedder en katet, kateten :)

• Synes
kest og 8 andre
  • Laddar…
Staffans2000
Man takker, såvel for matematiske kalkulationer som adekvat link, og ikke mindst for "kateten".

Staffan

Oscar Mattsson sagde:
Kateter stopper onkel doktoren op i snabelen på en, de to retvinklede sider på en retvinklet trekant hedder en katet, kateten :)
En katet – flere kateter …
Så den retvinklede trekant har trods alt to kateter.

ClasseClas
fahlis sagde:
En katet – flere kateter …
Så den retvinklede trekant har trods alt to kateter.
To katetre?

ClasseClas sagde:
To katetre?
Sjældent en læge bruger to katetre samtidig på samme patient …

• Synes
nino
  • Laddar…
ClasseClas
fahlis sagde:
Sjældent en læge bruger to katetre samtidigt på samme patient …
Jeg tænkte på trekanten nu :-)

fahlis sagde:
Sjældent en læge bruger to katetre samtidig på samme patient …
Jojo.

Da jeg var inde og blev opereret i "kældervåningen" fik jeg et kateter ind i humhum og et direkte ind i bughulen.
Men det sidste kalder du måske med en eufemisme "drænage"?

Man kan have "masser" forskellige katetre... KAD, PVK, CVK, CDK. Mfl Blev nogen klogere? :)

Senest redigeret:
fubar sagde:
Man kan have "massor" forskellige katetre... KAD, PVK, CVK, CDK. Mfl Blev nogen klogere? :)
Nej. Men du ville vel bare imponere forstår jeg :)

fubar sagde:
Man kan have "masser" forskellige katetre... KAD, PVK, CVK, CDK. Mfl Blev nogen klogere? :)
Nej, ikke det mindste :D.
Inden for cykling bliver det mere og mere populært med slangeløst - ville det ikke være praktisk inden for medicinverdenen også?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.