M
Jeg har støbt omkring tredive pæle til et hegn, men opdager nu efter en uges hærdningstid, at når jeg fastgør en 1,1 m lang 95x95-regel, svajer det en del i stolpeskoen. Pælen er stabil, fastgørelsen med fransk træskrue er stabil, men der er noget spil mellem stolpesko og pæl.

Kan det reddes uden skråstivere?

Overvejer om det er muligt at støbe mere beton op til bunden af stolpeskoen for mere stabilitet, er det en mulighed?

Taknemmelig for al hjælp!

• En plint med en stolpesko og træstolpe, hvor betonplinten synes ustabil. Snor til opmåling vises i baggrunden.
Du skal vel skrue det hele sammen med reglar og andet i lod på stolpen. Så vil den stå stabilt i sit hul, ellers bliver det at forsøge at fjerne den, bore et større hul og bruge kemankre.

• Synes
Mikael044
  • Laddar…
Desværre bliver det aldrig godt at bygge hegn med den type stolpesko.
For at få det stabilt. Skal man støbe stolpejern ned på hver side af stolpen.

• Synes
Joak og 5 andre
  • Laddar…
Klippe/save til stykker af pallningsbrickor og banke ind kan være værd at teste.

• Synes
Mikael044
  • Laddar…
K
Riv op stolpeskoen og bor hullet større. I med kemankre og i med stolpeskoen igen.

Men hvis man ikke bruger justerbare stolpesko med gangstang, forstår jeg ikke, hvorfor man ikke bruger to plintjern, betydeligt bedre.

• Synes
Mikael044
  • Laddar…
M
Tak for tipsene! At jeg ikke brugte stolpejern må jeg skyde på dårlig forberedelse. Jeg troede stolpesko ville fungere godt.

Ville det virkelig hjælpe med at sætte fast den samme mangelfulde fastgørelse med kemankre i stedet? Ingen der kan lide min idé om at støbe et par centimeter mere for at få mere stolpejernskarakter?

Jeg vil også kigge på pallningsskiver, men det synes som en ikke så langsigtet løsning.

Ja, kør ekspanderbeton, den ekspanderer lidt og er hård som f..n.
Men det er under forudsætning af, at stolpeskoen sidder fast i plinten længere nede, ellers fungerer det slet ikke.

• Synes
Mikael044
  • Laddar…
T
M Mikael044 sagde:
Jeg har støbt omkring 30 stolper til et hegn, men opdager nu efter en uges hærdning, at når jeg fastgør en 1,1m lang 95x95-regel, så svajer det en del i stolpeskoen. Stolpen er stabil, fastgørelsen med fransk træskrue er stabil, men der er en del spil mellem stolpeskoen og stolpen.

Kan det reddes uden skråstivere?

Overvejer om det er muligt at støbe mere beton op til bunden af stolpeskoen for mere stabilitet, er det en mulighed?

Taknemmelig for al hjælp!
Jeg begik samme fejl, da vi byggede hus. En stolpesko er kun designet til at tage vægt i lodret position. Ikke fra siderne! At bruge stolpesko til hegn er desværre ikke hensigtsmæssigt - tænk på, hvordan en sejlbåd på land ser ud. Al den kraft, som betonfundamentet skal modstå i form af storme, er fast i ca. 12 mm jern under stolpeskoen - tal om at være det svage led i en kæde. Jeg havde brugt større dimensioner på støberørene, så jeg lavede ekstra støtte i form af bøjede (plade/stål?) trekantede støtter, der kunne fastgøres dels i betonen og dels op langs stolpen. Har holdt ca. 10 år, men hegnet er ikke lige. Der er næppe noget værre, man kan bygge, end broer og hegn...

• Synes
Mikael044
  • Laddar…
Hej

Desværre, gør om gør rigtigt!
Og der mener jeg gør om, der er ingen smutvej her.
At forsøge at snyde og fixe er nyttesløst.
Du vil bruge tid og penge, når du fortsætter, fortsæt på et nyt stabilt grundlag.

Jeg forstår, hvordan du har det, men held og lykke, kæmp videre.
/Workingclasshero

• Synes
Mikael044 og 1 anden
  • Laddar…
M
Tak for alle svar! Jeg har en fornemmelse af, at Workingclasshero har ret her, men det var ikke en mulighed i øjeblikket. Det endte med, at jeg tilføjede beton et stykke op på stolpeskoen, og det blev faktisk stabilt (se nedenfor). Vi får se, hvor længe det holder, jeg skriver en opdatering når/hvis det kollapser!
Workingclasshero Workingclasshero sagde:
Hej

Desværre, gør om gør rigtigt!
Og da mener jeg gør om, der er ingen genvej her.
At forsøge at fikse og ordne er formålsløst.
Du vil bruge tid og penge, når du fortsætter, fortsæt på et nyt stabilt grundlag.

Jeg forstår, hvordan du har det, men held og lykke, kæmp videre.
/Workingclasshero

• Betonstøbning i en cirkulær form med to metalstænger isat, placeret på grusunderlag.
  • Synes
ET81 og 1 anden
  • Laddar…
M Mikael044 sagde:
Tack för alla svar! Jag har en känsla av att Workingclasshero har rätt här, men det var inget alternativ i nuläget. Det slutade med att jag lade till betong en bit upp på stolpskon och det blev faktiskt stabilt (se nedan). Vi får se hur länge det håller, jag skriver en uppdatering när/om det kollapsar!
Blir säkert bra, lite hårt att få ihop vingarna. Men kapa bort röret ända ner till betongen och lägg tex 2 lager med tjock tjärpapp under stolpen så den inte står i vatten. Du kan med fördel även knacka ur en liten ränna på mitten under, så vatten kan rinna ut.

M Mikael044 sagde:
Tak for alle svar! Jeg har en følelse af, at Workingclasshero har ret her, men det var ingen mulighed i øjeblikket. Det endte med, at jeg tilføjede beton et stykke op på stolpeskoen, og det blev faktisk stabilt (se nedenfor). Vi får se, hvor længe det holder, jeg skriver en opdatering, når/hvis det kollapser!
Hej! Hvordan er det gået med dette? Vi kom til at lave den samme fejl..

M
U Uzelac sagde:
Hej! Hvordan er det gået med dette? Vi kom til at lave samme fejl..
Hej! Jeg beklager! Det gik godt, slet ikke nogen katastrofe, som det føltes i starten. På de plintar, hvor jeg ikke satte op stolpe, satte jeg tilbage støberør og fyldte med beton op til ca. 1 cm over bunden på stolpeskoen, forsøgte at få det til så godt som muligt nedenunder og vibrere ordentligt. Så fik det stå i en uge, indtil jeg satte op stolpe. Det var sværere at tvinge siderne sammen på stolpeskoen, men det gik. Sidder stabilt indtil videre!

På de som havde stolpe skar jeg op et støberør og gjorde det samme, men det blev ikke rigtig så godt. Helt okay alligevel.

Er som sagt amatør, men vil du vide mere om, hvordan jeg gjorde, er det bare at sige til!

• Synes
Uzelac
  • Laddar…
M
J jonaserik sagde:
Bliver sikkert godt, lidt hårdt at få vingerne sammen. Men skær røret væk helt ned til betongen og læg fx 2 lag tyk tjærepap under stolpen, så den ikke står i vand. Du kan med fordel også banke en lille rende ud på midten under, så vandet kan løbe ud.
Haha, ja, det var betydeligt sværere at få sammen! Tak for tipset om tjærepap, jeg havde allerede brugt et træstykke som afstand til bunden, og det blev nok lidt for højt.

M Mikael044 sagde:
Hej! Jeg beklager! Det gik godt, slet ingen katastrofe som det føltes i starten. På de sokler, hvor jeg ikke havde sat stolpe op, satte jeg rør tilbage og fyldte med beton op til ca 1 cm over bunden på stolpeskoen, forsøgte at få det så godt som muligt nedenunder og vibrere ordentligt. Så fik det stå i en uge, indtil jeg satte stolper op. Det var sværere at tvinge siderne på stolpeskoen sammen, men det gik. Sidder stabilt indtil videre!

På dem, der havde stolpe, skar jeg et rør op og gjorde det samme, men blev ikke helt ligeså godt. Helt OK alligevel.

Er som sagt amatør, men vil du vide mere om, hvordan jeg gjorde, er det bare at sige til!
Tak! Ok hvor dejligt at det virkede! Følte mig lidt opgivende. Så måske prøver vi også at gøre sådan. Overvejede at bore to huller og støbe ned jern, som jeg kunne fastgøre stolperne i samtidigt…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.