Jeg har haft en lækage i garagetaget, der har gjort, at store mængder vand er løbet ind og ødelagt de indvendige vægge, hvilket jeg efter et par år nu er begyndt at tage hånd om. Det har været meget ujævnt, hvor skadet og ødelagt det har været, når jeg har revet, men jeg har også opdaget en stor mængde musebo med tilhørende gange. De ser alle ud til at have fundet det gamle elskab og døde der, hvilket blev opdaget, da det blev skiftet for et par år siden...
Den bærende ydervæg er muret og ikke pudset indvendigt med den følge, at der har boet en ret stor mængde insekter i hulrummene mellem blokkene. Jeg overvejer, om jeg burde pudse væggen indvendigt for at reducere antallet af bosteder.
Er der nogen risici ved at pudse væggen indvendigt?
Sådan ser det ud i dag:
Sådan har jeg tænkt at bygge væggen op igen, stort set er det samme konstruktion som tidligere, men med et ekstra installationslag inderst i rummet. Er dette en rimelig konstruktion? Under træreglarne mod betongulvet tænker jeg på at lægge en sådan her strimmel: https://www.byggmax.se/syllisolering
Musene og de fleste insekter er sandsynligvis kommet ind gennem taget, da der tidligere har manglet insektnet og i praksis været frit frem for alle slags insekter/dyr at komme ind i loftet og bygge rede. Dette vil naturligvis blive udbedret, så net er ved alle åbninger i taget.
Det ser ud som hulbetonblokke. De behøver ikke at pudses. De er tætte i sig selv i modsætning til Leca-blokke.
Intet skal kunne trænge ind i væggen fra nogen side. Insekter er ikke et problem, men gnavere er.
Derimod er hele konstruktionen en risikokonstruktion, da isoleringen sidder på indersiden. Men hvis den gamle konstruktion har stået i mange år, dvs. mindst 25 og helst >50 år uden at tage skade, så fungerer det måske trods alt. Det kan naturligvis være svært at vurdere, om væggen er blevet vandskadet af frit vand. Dvs. fandtes der eventuelle gamle fugtskader pga. risikokonstruktionen, som blev overset pga. den større skade fra indtrængende frit vand?
Jeg gætter på, at garagen har set ud som den gør i nærmere 50 år, hvilket taler for, at konstruktionen i sig selv virker, i hvert fald her hos mig.
Visse steder har det været meget skadet, og især isoleringen i taget har været fugtig, og det kan ses, at nogle tagspær har været fugtskadede. Vurderingen fra tagdækkerne, der lagde taget om, og blikkenslageren har været, at det er vand, der er kommet ovenfra og er lækket ind. Papiret var meget skørt og var gået op i mange samlinger, og vi har revet en skorsten ned i garagebygningen, som har lækket store mængder vand. Alle blikkenslagerarbejder på taget mente blikmanden var nærmest en joke.
Sammenlagt er jeg ikke særligt bekymret for konstruktionen af væggen, da alt vand ser ud til at være kommet ovenfra, og blokkene er tørre på indersiden.
Nå, da så. Det er jo rart at vide, både for dig og evt. senere ejere. Også jeg og andre her på forummet har nytte af at vide det. 🙂
Jeg kan forestille mig, at det også afhænger af fugtbelastningen inde i garagen samt temperaturen. Dog ser jeg dampspærre, så det bør dermed være håndteret.
Jeg fastholder:
Oldboy sagde:
Det ser ud som hulbetonblokke. De behøver ikke at blive pudset. De er tætte i sig selv i modsætning til Leca-blokke.
Havde det været Leca-blokke, så havde det været passende og fordelagtigt at pudse for at stoppe luftvandring.
Godt at kunne sprede viden, selvom det som du siger sikkert er de lokale betingelser, der samarbejder om at det har fungeret godt her.
Men der er ingen risiko ved at pudse på indersiden iaf? Min bekymring er noget i stil med at eventuel fugt, der finder vej ind i blokkene udefra, måske har sværere ved at tørre op med et lag puds på indersiden.
Min OCD gør, at jeg er lidt fristet til at pudse for at få en jævn overflade med minimale rum til insekter at bo. Men der er jo ret store overflader i hele garagen, så eventuelt lægger jeg min energi på at bygge indvendige vægge i stedet.
Reglarne skal væk, så snart jeg har revet talet færdigt, tiden rækker ikke til i det omfang, jeg ønsker. Eftersom isoleringen har været fuld af muskiss og andet ulækkert tænkte vi at rive alt indvendigt og slibe gulv, før vi bygger nye vægge. Så alt vil være nemt tilgængeligt ved en eventuel pudsning. Men det hælder dog mod, at jeg springer over at pudse alt og i stedet laver nogle punktindsatser for at tætne diverse huller og revner.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.