Hej, Har et uisoleret garage med plade på jorden, som har nogle underlige fugtproblemer. Skulle have brug for jeres hjælp på forummet til at prøve at finde ud af, hvad årsagen kan være, og hvad jeg kan gøre for at udbedre det. Starter med at vise nogle billeder:
Det sidste billede viser ydersiden af væggen, der har det største problem.
Det er altså en uisoleret plade på jorden, syllen består af regler med syldpap under. Da vi flyttede ind for 1,5 år siden, havde det set sådan ud i nogle år, bygningsinspektøren var usikker på, hvad det kunne være, men troede på kapillarstigende fugt. Har efter det haft her flere bygningskyndige, som ingen rigtig har kunnet svare på, hvad det kan skyldes. Vi ved, at den tidligere ejer har parkeret bilen her om vinteren, en årsag kunne altså være, at det er smeltet sne, som syllen har suget op, vi har også været inde på, at det kan være vand, der løber ind under den nye port, de installerede for nylig.
Jeg har dog synes, at nu om efteråret, når det er blevet fugtigt ude og begynder at regne mere, at problemet er eskaleret, jeg plejer at tjekke, når det regner, og synes da, at syllen er fugtig på ny, og at det altså ikke bare er ældre fugtskader. Men det underlige ved det er, at det er "topsiden" af syllebrættet, der er fugtig, hvis I ser nærmere på billederne, kan man se, at fugtskaderne er på toppen af det øvre syllebræt, det nedre syllebræt er helt tørt.
Hvad kan det skyldes? Jeg havde som plan at isolere vægge og tag og shine garagen op generelt, en tanke jeg nu begynder at opgive... Uden at have udbedret dette problem tør jeg ikke isolere og indkapsle problemet uden at kunne kontrollere, om det bliver værre eller ikke.
Er det en gipsplade vi ser, der er vandskadet
Er vandskaden i et hjørne
Er vandskaden tæt på porten
Nej det er vindpappen man ser, hvor fugten er vandret opad (eller nedad) Væggene består af regelværk-vindpap-lukkelister.
Vandskaden er spredt ud, dog er det største problemområde, som jeg har taget billede af, tæt på hjørnet lige ved porten. Derudover er der mindre områder længere inde med kun mindre synlige fugtmærker.
Så er fugtskaden tæt på nedløbsrøret. Hvor løber regnvandet hen?
Set det før, fugtskader tæt på porten. Sandsynligvis trækker fugtig udendørsluft ind gennem en utæt port.
Da min egen garage var uisoleret men havde tag / yderpanel / dør / port / vindue / vinddug / isoleret plade, så var gulvet vådt af fugt tæt på porten + vinduer var fugtige på indersiden.
Mit eget yderpanel ligger 25 cm fra jorden, pladen 5 cm fra jordniveau, trævæggen står på letbetonsten.
En uisoleret cementplade, hvor syllesten sidder så tæt på jorden / cementpladen, er ikke optimalt, desværre.
Då är fuktskadan nära stupröret . Vart tar regnvattnet vägen ?
Sett det förut , fuktskador nära porten . Troligen drar fuktig utomhus luft in genom en otät port.
När mitt eget garage var oisolerat men hade tak / ytterpanel / dörr / port / fönster / vindduk / isolerad platta så var golvet blött av fukt nära porten + fönster var fuktiga på insidan .
Min egen ytterpanel ligger 25 cm från marken , plattan 5 cm från marknivå , träväggen står på lättbetongstenar .
En oisolerad cementplatta där syllen sitter så nära marken / cementplattan är inte optimalt , tyvärr .
Ja det låter som en trolig orsak tyvärr.. Är ju tyvärr en ytterst olämplig konstruktion de valde att bygga 1981 som huset är ifrån.. Har inte sett några problem med stuprören, men har inte kollat närmare på det heller, så skall kika närmare på det också.
De bytte porten för ungefär 10 år sedan, jag har vart inne på att problemen kanske har eskalerat efter det. Nu är det en takskjutport som skall täta med en gummilist längst ner. Tyvärr har de lagt garageuppfarten för högt så det är ca 1 cm höjdskillnad mellan garage och uppfarten, det tillsammans med ett väldigt kort takutsprång åt det hållet gör att när det regnar samlas regnvatten i en halvmåne innanför porten. Men att den fukten skall leta sig bort 5-6 meter och skada syllen så långt bort?
Ser alle vægge ud på samme måde (på indersiden)
Af dine billeder ser det ud som fugtskaden er værst der hvor skraldespanden står!
Det er værst der hvor jeg har billede, omtrent der hvor skraldespanden står. Men der er også flere steder længere inde i garagen. På begge langsider, på den anden langside var problemerne nok værst under vinduerne. Men der er det ikke lige så påfaldende.
Væggene består af regelværk-vindtæt papir-lockpanel.
Blæser det ofte dér, hvor I bor/dér, hvor garagen står?
Lockpanel er ikke vandtæt. Mest sandsynligt er det regnvand, der løber langs panelet og fugter op vindpappen, og hvis det blæser lidt, trykkes mere vand ind, og der bliver fugtstriber også på oversiden af dragen.
Det ser ud på billederne, som om der ikke er nogen luftspalte, men at vindpappen og facadebrædderne har direkte kontakt?
Hvis det er sådan, så skal du nok rette det, før du kan isolere.
På vores hus har vi panel direkte mod vindtæt, vindudsat, men vi har asfaboard som vindspærre. Den står imod vand meget bedre. Skiftede panel på den mest slagregnsudsatte gavlen sidste år. Asfaboarden var slidt efter 40 års tjeneste, men helt rask. Også på indersiden mod isoleringen. Dragen helt upåvirket af fugt.
I garagen, som ligesom din endnu er uisoleret, ser jeg, at det har fugtet igennem i en samling mellem to asfaboardskiver. Jeg er helt overbevist om, at det skyldes, at indersiden ikke er vindtæt. Så kan vinden trykke vand ind. Havde det været isoleret og klædt med vindtæt materiale, såsom f.eks. samlingsspartlede gipsplader, på indersiden kunne vinden ikke have trykket noget vand ind i samlingen.
Nu er din vindpapp ødelagt af skimmel, så den skal væk uanset.
Lockpanel er ikke vandtæt. Mest sandsynligt er det regnvand, der løber langs panelen og fugter vindpappen op, og hvis det blæser lidt, presses mere vand ind, og der bliver fugtstriber også på oversiden af soklen.
Ser ud på billederne, som om der ikke er nogen luftspalte, men at vindpap og facadebrædder har direkte kontakt?
Hvis det er tilfældet, bliver du nok nødt til at ordne det, før du kan isolere.
På vores hus har vi panel direkte mod vindbeskyttelse, vindudsat, men vi har asfaboard som vindspærre. Den står meget bedre imod vand. Skiftede panel på den mest slagregnsudsatte gavl sidste år. Asfaboarden var slidt efter 40 års tjeneste, men helt frisk. Selv på indersiden mod isoleringen. Soklen helt upåvirket af fugt.
I garagen, som ligesom dit endnu er uisoleret, ser jeg, at det fugter igennem i en samling mellem to asfaboardsplader. Jeg er helt overbevist om, at det skyldes, at indersiden ikke er vindtæt. Så kan vinden presse vand ind. Havde det været isoleret og beklædt med vindtæt mtrl, såsom fx sammensparklede gipsplader, på indersiden, ville vinden ikke kunne presse noget vand ind i samlingen.
Nu er din vindpap jo ødelagt af skimmelsvamp, så den skal væk uanset.
Ville ikke sige, at det blæser mere end normalt der. Men jeg synes, din forklaring lyder sandsynlig i dette tilfælde. Som du skriver, så sidder der panel med lås direkte mod vindpappen.
Hvis dette nu er tilfældet, at det er regnvand, der er presset gennem panelen og vindpappen, og forårsaget fugtskaderne på soklen, er der ingen anden løsning end at skifte panel og sætte noget liggende lås for at skabe en luftspalte?
Hvordan er det med ventilationen? Til- og fraluftsventiler?
Handyman 1 sagde:
Er det åbent til kip i loftet eller et undertak? Kondensbeskyttelse?
Ventilationsgitter er placeret højt på den ene langsiden. Så er det også åbent langs begge langsider, ved tagudhænget. Der er kun insektnet og lidt spredt panel. se billede:
Som det også kan ses på billedet, er det åbent til kip, noget kondensbeskyttelse tror jeg ikke der er. Vindpappen, som nu begynder at mugne væk, består af en glat overflade udadtil, ligesom moderne vindpap, men tyndere. Så er den anden side af vindpappen et andet mere pap-lignende materiale.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.