Holder, som så mange andre, på at reparere en gammel betontrappe. Har et par større skader, hvor jeg tænker at bruge finbeton til reparationen.

Alle diskussioner og beskrivelser understreger, hvor vigtigt det er med primer, eller klæbemiddel, for at det skal hæfte, men uden at specificere det nærmere.

Ser man hos byggemarkederne, er det en jungle af forskellige mere eller mindre mærkelige varianter, men hvad er det egentlig man skal bruge for at reparere beton med beton?

• Synes
LukasK
  • Laddar…
Weber betongspackel hurtig
Eller rep 25

Rengør overfladen først og Bank alt løst væk

• Synes
jaqob
  • Laddar…
Almindelig beton primer weber raw finja, kør og tal med en byggevarehandel som vil kunne hjælpe dig

T Tjrex sagde:
Weber betongspartel hurtig
Eller rep 25

Rengør overfladen først og fjern alt løst
Hvad er det egentlig, der skiller disse to ad? Udover muligvis hærdningstiden, så lyder de meget ens.

Som glad amatør har jeg en smule svært ved fuldt ud at forstå forskellen på f.eks. betongspartel, reparationsbeton, reparationsmørtel og så videre. Især når betongspartel ofte ser ud til at kunne klare tykkere lag end reparationsmørtlerne.

R Rickard.lj sagde:
Almindelig beton primer weber raw finja, tag ud og snak med en byggemarked, som nok skal hjælpe dig
Dem jeg har spurgt på Hornbach og Bauhaus har haft mindre styr på det, end hvad jeg selv har... Kombineret med problemet at ingen tilsyneladende har noget på lager for øjeblikket. Men tag f.eks. Finja, skal jeg have Bemix korrfæst, Finja G21 eller vedhæfter..? Eller skal jeg bare tage finbeton og blande det med meget vand og pensle på?

Senest redigeret:
  • Synes
ptk
  • Laddar…
https://www.bauhaus.se/primer-finja-g21-1l

Køb denne, så blander du 2l vand og den store pensel, så er det bare at påføre alt, hvad du skal reparere, vente et par timer, og blande pudsemørtel c, så er du i gang,

• Synes
jaqob
  • Laddar…
Læg billede op af projektet trapp du skal fikse, så man ser skaderne

Ardex A46 er fremragende til det, du skal gøre. Du præparerer ved at skarpspartle overfladen med A46 først og spartler derefter vådt-i-vådt.

Ellers er præparering af en overflade, du skal støbe på med almindelig beton, enkel: fugt overfladen og pensl på cementslurry (ren cement som du blander til tykmælkskonsistens med vand).

• Synes
jaqob
  • Laddar…
R Rickard.lj sagde:
Læg et billede op af projektet trappe du skal fikse, så man kan se skaderne
Som det ses, en trappe der er blevet lappet og repareret gennem årene. Min tanke er at prøve at hakke og slibe så meget løst som muligt, reparere hullerne, og så prøve at spartle hele trappen for at gøre den ensartet. Så modtager også gerne tips til, hvad man bør spartle den med, som både er holdbart og relativt let at arbejde med. Min tanke er Bemix Betongspartel, men der findes sikkert bedre alternativer.

Slidt betontreppe foran en hvid murstensbygning, med afskallinger og ujævne overflader, indrammet af sorte metalgelændere.
En trappe med revner og ujævne lag af mørtel, hvor betonen har skallet af flere steder, omgivet af en vintergrenet baggrund.
Slidt og lappet trappe med revner og afskalninger i betonoverfladen. Trappen skal repareres med spackel for en ensartet finish.

mexitegel mexitegel sagde:
Ardex A46 er fremragende til det, du skal gøre. Du primer ved at skrabe spartlen overfladen med A46 først og spartler derefter op vådt-i-vådt.

Ellers er priming af en overflade, du skal støbe på med almindelig beton enkel: fugt overfladen og pensl på cementslurry (ren cement som du blander til filmælkskonsistens med vand).
Jo, mange der taler godt om Ardex A46. Jeg behøver ikke så meget, så kan absolut leve med omkostningen, men hvad er det, der gør den værd 10-20 gange mere end andre lignende produkter? 12,5 kg A46 hos Beijers koster 567 kr, mens 20 kg Combimix Reparationsmørtel hos Bauhaus koster 90 kr.

Ja ardex a46 så kan de bare blive godt, ser at du tænker prisen, men med almindelig spartelmasse så lærer de at revne, men de større huller ville jeg have pudset og så fintrække hele trappen med a46 og så male trappen, eller beklæde trappen med nogle fliser eller skifer og bruge en plast fix i stedet for almindelig fix,

• Synes
jaqob
  • Laddar…
R Rickard.lj sagde:
Ja ardex a46 så kan de bara bli bra , ser att du tänker priset , men med vanligt spackel så lär de spricka , men de större hålen skulle jag kört puts å sen fin dra hele trappen med a46 å sen male trappen , eller klæde ind trappen med några plattor eller skiffer og køre en plast fix istället for vanlig fix ,
Hvorfor puss? For at det er blødere og ikke lige så let revner igen?

J jaqob sagde:
Hvorfor puds? Fordi det er blødere og ikke så let sprækker igen?
Puds på de større huller. Var mest for at holde omkostningerne nede, det forslag blev givet. Uanset hvad vil trappen sprække igen, da den formodentlig suger fugt. Har du aldrig overvejet at rive den ned og bygge en ny i træ? Måske passer det ikke til huset.

• Synes
jaqob
  • Laddar…
R Rickard.lj sagde:
Puds på de større huller. Var mest for at holde prisen nede, det forslag blev givet, uanset hvad vil trappen sprække igen, da den sandsynligvis suger fugt, har du aldrig overvejet at rive ned og bygge en ny i træ? Måske passer det ikke til huset
Passer ikke huset, men frem for alt er trappen bygget sammen med kældertrappen, så hvis man begynder at rive den ned, så følger der en hel del med.

Det risikerer at blive svært at betongspartle, så du får en flot overflade.

Jeg vil anbefale, at du opsætter pudsskinner, hvis du vil opnå en god finish på de vertikale overflader. På de horisontale vil jeg anbefale betongspartel og derefter duratrapp-belægning, da ujævnheder i underlaget derved ikke vil være synlige.

• Synes
jaqob
  • Laddar…
J jaqob sagde:
Som det ses en trappe, der er blevet repareret og lappet gennem årene. Min tanke er at forsøge at hugge og slibe så meget løst væk som muligt, reparere hullerne, og derefter forsøge at spartle hele trappen for at få den ensartet. Jeg tager også gerne imod tips til, hvad man bør spartle den med, som både er holdbart og relativt let at arbejde med. Min tanke er Bemix Betongspartel, men der findes sikkert bedre alternativer.

[billede]
[billede]
[billede]

Ja, mange taler godt om Ardex A46. Jeg har ikke brug for så meget, så jeg kan absolut leve med omkostningen, men hvad er det, der gør den værd 10-20 gange mere end andre lignende produkter? 12,5 kg A46 på Beijers koster 567 kr, mens 20 kg Combimix Reperationsmørtel på Bauhaus koster 90 kr.
Når du har spartlet og repareret, kan mikrocement få den til at se pæn ud igen.
https://festshop.eu/collections/kit...y-to-use-microcement-floor-system-outdoor-use

mexitegel mexitegel sagde:
Det risikerer at blive svært at betonspartle, så du får en flot overflade.

Jeg ville anbefale, at du sætter pudsbaner, hvis du vil opnå en god finish på de vertikale overflader. På de horisontale ville jeg anbefale betonspartel og derefter duratrapp-belægning, da ujævnheder i underlaget ikke ses.
Det lyder fornuftigt. Har overvejet, hvordan jeg skulle fæstne regler at spartle efter, men pudsbaner man fæstner med puds lyder jo meget praktisk, tak for tippet! Og så spartle med A46?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.