Medlem
· Stockholm
· 2 226 indlæg
En moderne isoleret og plastbelagt væg synes at bygge på antagelsen om, at rumsiden typisk er varmere end ydersiden.
Ydersiden af den sydlige væg, når solen skinner på på denne tid af året, er væsentligt varmere end indersiden. Det burde føre til kondens på den forkerte side af plasten.
Og det er præcis det, vi ser i min nabos kælder, som ligger halvt under jorden. De dele af væggen, der stikker op af jorden, har kraftig kondens bag plasten. De dele, der ligger under jorden, synes ikke at have det i samme udstrækning.
Hvordan skal man som bekymret amatør tolke dette? Pludselig er det ikke nok at sikre, at plasten er tæt. Er der altså en masse andre interessante bivilkår at tage i betragtning? Lad os sige, at man installerer frikøling og holder huset på 26 grader hele sommeren. Kommer man til at få kondens i samtlige vægge hele sommeren så?
Ydersiden af den sydlige væg, når solen skinner på på denne tid af året, er væsentligt varmere end indersiden. Det burde føre til kondens på den forkerte side af plasten.
Og det er præcis det, vi ser i min nabos kælder, som ligger halvt under jorden. De dele af væggen, der stikker op af jorden, har kraftig kondens bag plasten. De dele, der ligger under jorden, synes ikke at have det i samme udstrækning.
Hvordan skal man som bekymret amatør tolke dette? Pludselig er det ikke nok at sikre, at plasten er tæt. Er der altså en masse andre interessante bivilkår at tage i betragtning? Lad os sige, at man installerer frikøling og holder huset på 26 grader hele sommeren. Kommer man til at få kondens i samtlige vægge hele sommeren så?
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Hvor findes denne plast? Og hvordan ser du "bagsiden" af den?fiskbuggaren sagde:
Men det er vel sådan i vores land, at det kun er få timer om dagen, og meget få dage om året, hvor det er varmere ude end inde. Disse dage er desuden den relative luftfugtighed ret lav. Og RH udendørs påvirkes ikke af brusebade, langkogninger, opvask, vask og tørring.
Derimod har jeg fået indtryk af, at i Florida sætter man plasten på ydersiden af den lille isolering, man har. (Man isolerer for at holde varmen ude, ikke inde som her.)
OT
Den værste solskoldning jeg har fået, var på luciadagen 13/12 2001, da jeg havde glemt kasketten på hotellet. Hovedbunden blev højrød, og huden på hovedet krøllede sig
Det var i det centrale Florida, da vi riggede denne skønhed

Medlem
· Stockholm
· 2 226 indlæg
Naboeen havde revet væggen ned indefra for at trække slangen. Indefra regnet: gips, plast, isolering. Plastikken i spørgsmålet er gennemsigtig, så man uden problem kan se igennem den.KnockOnWood sagde:Hvor findes denne plast? Og hvordan ser du "bagsiden" af den?
Men det er vel sådan i vores land, at det kun er et par timer om dagen, og meget få dage om året, at det er varmere ude end inde. Disse dage er desuden den relative luftfugtighed ret lav. Og RH udenfor påvirkes ikke af brusebade, langtidssimre, opvask, vask og tørring.
Derimod har jeg fået indtrykket af, at man i Florida sætter plasten på ydersiden af den lille isolering, man har. (Man isolerer for at holde varmen ude, ikke inde som her.)
OT
Den værste solskoldning jeg har fået, var på luciadagen 13/12 2001, da jeg havde glemt kasketten på hotellet. Skallen blev højrød, og huden på hovedet krøllede sigDet var i det centrale Florida, da vi riggede op på denne skønhed
[billede]
Jeg tænkte ikke primært på udendørstemperaturen kontra indendørstemperaturen, men netop lokalt inde i væggen, hvor den ydre del formodentlig er varmere end den indre.
Fin skude. Har du ingen billede af issen? 😜KnockOnWood sagde:
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Jeg forstår, hvad du mener, og det er en interessant tankegang! Men hvis man ser på luften inde i væggen, indelukket i isoleringen som relativt stillestående, så øges risikoen for kondens ikke bare fordi denne luft opvarmes. Fugtindholdet forbliver omtrent det samme, hvis altså temperaturen på den anden side af plastfolien, på indersiden altså, holdes nogenlunde konstant.fiskbuggaren sagde:
Men nogen med mere viden om varme, fugtighed, dugpunkt osv. må rede trådene ud
En tanke i sammenhængen dog, med henvisning til din pointe om, at det er temperaturen inde i væggen, der er af interesse: Dagens mode med sort/næsten sort yderpanel på nyfunkishusene bør føre til meget højere temperatur inde i væggen
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Hvordan gør man egentlig med plast i væg?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Hur fyller man bäst igen skarvar i golv väggar och tak när man flyttat en vägg? Ska det vara plast och gullfiber i golvet som är ca 10 cm djupt?
Stenhus -
Vågar jag gjuta igen nu? Avloppsskarv gjutjärn->plaströr 30talshus.
Vatten & Avlopp -
Vad gäller egentligen? Flytspackel med plastmatta och golvbrunn
Badrum -
Är detta verkligen korrekt lagd plastmatta i toalett?
Golv