Jeg skal renovere køkkenet grundigt, så gulv, gips og innertak rives. Efter lidt undersøgelse ser konstruktionen sådan ud i dag:
Væg indefra: Gips, 3/4" panel, 5x2 regelvæg, 12mm asfaboard, facadetegl
Tag indefra: Perlespont, 3/4" panel, plast, isolering

I tag-væg-vinklen kan man se, at plasten i taget sidder og hænger ned på indersiden af vægpanelerne. Det føles også som om, der trækker i tag-væg-vinklen, mere mærkbart når vinden ligger på.

Så spørgsmålet er, burde jeg tage chancen og sætte plast eller dampbremse bag gipsen, når jeg alligevel har åbnet væggene? Da plasten fra taget er nogenlunde synlig, kan det tapes sammen hjælpeligt, i hvert fald betydeligt tættere end i dag. Eller skaber jeg bare et større problem med plast/dampbremse indvendigt, når der er asfaboard længere ude i væggen?

Det bør gå godt at sætte i hvert fald dampspærre. Principielt skal også almindelig tæt bygningsplast fungere, men med ældre huse kan der nogle gange være ting, der omstyrter moderne metodologi.
Afgørende burde være, om den gamle løsning har fungeret problemfrit uden fugtskader i 50 år, så bør den samme løsning fungere problemfrit de kommende 50 år også. Derudover har det betydning også, hvordan indersiden er udført. Med tætte materialer på væggene trænger der næsten ingen fugt ud i væggen, hvilket gør tætskit overflødig.

Asfaboard er et godt materiale, som er fugtåbent, så det har ingen problemer med tætskit på indersiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.